۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹
کد خبر: 81623035
T T
۰ نفر
خشكسالی و سرمای دیررس یك هزار میلیارد ریال به بخش كشاورزی اسلام آبادغرب خسارت وارد كرد

كرمانشاه - ایرنا - رییس اداره جهاد كشاورزی اسلام آباد غرب گفت: خشكسالی و سرمای دیررس امسال یك هزار میلیارد ریال به كشاورزان این شهرستان آسیب زده است.

اكبر میرزایی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: كاهش بارندگی و سرمازدگی و یخبندان دیررس روزهای پنجم و ششم اردیبهشت در افزایش خسارت كشاورزان و باغداران شهرستان اسلام آبادغرب موثر بوده است.

وی اظهار كرد: جهاد كشاورزی اسلام آبادغرب از20 اسفند ماه نظر كارشناسی خود مبنی بر احتمال وقوع بحران در بخش كشاورزی این شهرستان را طی مكاتباتی به مقامات مسوول اعلام كرده است.

میرزایی گفت: در سال جاری 40 هزار هكتار گندم دیم، شش هزار هكتار گندم آبی، 23 هزار هكتار جو دیم، 300 هكتار جو آبی و 14 هزار و یكصد هكتار نخود در اسلام آبادغرب كشت شده كه بین 15 تا 80 درصد خسارت دیده است.

وی در خصوص باغات نیز گفت: 423 هكتار از باغات شلیل، گردو، سیب، آلو، انگور و گوجه درختی اسلام آبادغرب نیز بین 20 تا 90 درصد خسارت دیده است.

میرزایی گفت: با توجه به اینكه 70 درصد معیشت مردم در این منطقه وابسته به كشاورزی و مابقی جمعیت نیز متاثر از كشاورزی است این میزان خسارت ضربه ای مهلك بر پیكر اقتصاد منطقه خواهد بود ضمن آنكه با كاهش تولید وعرضه خوراك دام متاسفانه دامپروری نیز به لحاظ افزایش قیمت نهاده ها با مشكل حاد مواجه خواهد شد.

وی در خصوص دلایل عدم رغبت مردم به بیمه محصولات كشاورزی گفت: تنها پنج هزار هكتار از بیش از 60 هزار هكتار اراضی كشاورزی اسلام آباد تحت پوشش بیمه هستند و ضعف سیستم بیمه كشاورزی در سال های گذشته و جبران میزان كمی از خسارت ها موجب دلسردی بخشی از كشاورزان از تسهیلات بیمه كشاورزی شده است و توصیه می شود در سالهای آتی كشاورزان حتما با بیمه كردن زمین های خود میزان ریسك خود را پایین بیاورند.

امسال 289 میلیمتر بارندگی با پراكنش نامساعد در اسلام آبادغرب باریده در حالی كه متوسط بارندگی 25 ساله این شهرستان 430 میلیمتر بوده است

اسلام آباد غرب با 150 هزار نفر جمعیت در 55 كیلومتری غرب كرمانشاه قرار دارد.

7459/8066

سرخط اخبار استان‌ها