۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۲۵
کد خبر: 81597134
T T
۰ نفر

افزايش 95 درصدي صادرات از مرز رازي خوي

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۲۵
کد خبر: 81597134
افزايش 95 درصدي صادرات از مرز رازي خوي

اروميه - ايرنا - فرماندار خوي گفت: امسال ارزش صادرات انواع ميوه و كالاهاي چمداني از مرز رازي اين شهرستان 95 درصد افزايش يافت.

حسين سيواني عصر روز سه شنبه در بازديد از روند صادرات كالا از بازارچه مرز رازي خوي اظهار كرد: بيش از سه هزار و 800 تن انواع محصولات كشاورزي از جمله هندوانه و كيوي در فروردين ماه از اين مرز به كشور تركيه صادر شد.

وي ارزش محصولات كشاورزي صادر شده در اين مدت را 1،5 ميليون دلار اعلام كرد و افزود: اين نشان مي دهد كه مرز رازي خوي به عنوان يكي از مبادي خروجي ميوه و صادرات آن در كشور تثبت و شناخته شده است.

فرماندار خوي گفت: بازارچه رازي خوي در شمال غرب كشورمان، تنها بازارچه اي است كه محصول هندوانه توليدي در جنوب كشور از اين بازارچه به كشور تركيه صادر مي شود.

وي ادامه داد: مرز رازي خوي سومين مرز رسمي كشورمان با كشور تركيه است كه با وجود راه ريلي نقش بسيار مهمي در توسعه تجارت بين دو كشور ايفا مي كند.

سيواني همچنين گفت: براي ساماندهي مرز رازي برنامه هاي بهتر و مفصلي توسط سازمان پايانه ها، راهداري، استانداري آذربايجان غربي و فرمانداري خوي تدارك ديده شده است كه در آينده نزديك ساخت پايانه رسمي در آن آغاز مي شود.

فرماندار خوي وجود مرز رازي و راه ريلي و زميني رازي و كاپي كوي را از ظرفيت هاي بزرگ و زيرساخت مهم توسعه تجارت و بازرگاني در خوي اعلام كرد و يادآور شد: ساماندهي پايانه رازي، توسعه راه ارتباطي خوي، قطور و رازي مهم ترين برنامه محوري براي توسعه تجارت و صادرات از مرز رازي است.

مدير گمرك رازي خوي هم در اين بازديد گفت: در فروردين ماه امسال 22 هزار تن كالا به ارزش 21 ميليون دلار از طريق مرز زميني و ريلي رازي به كشورهاي اروپائي ترانزيت شده است.

علي قاسم خاني افزود: در همين مدت تعداد 52 هزار نفر از طريق مرز زميني رازي تردد كرده اند كه اين ميزان تردد كننده نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 38 درصد رشد دارد.

مرز رازي خوي بعد از بازرگان ماكو و مرز سرو اروميه سومين مرز رسمي كشورمان با كشور تركيه است كه قرار است به همراه ساير مبادي هاي ورودي نقش مهمي را در ارتقاي مبادلات تجاري بين ايران و تركيه تا سقف 30 ميليارد دلار داشته باشد.

مرز رازي در 70 كيلومتري غرب شهرستان خوي ودر 200 كيلومتري شمال غرب مركز استان آذربايجان غربي واقع است.

7128/6008

سرخط اخبار استان‌ها