۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 81528646
T T
۰ نفر

درناهاي طناز مهمان تالاب قوپي باباعلي مهاباد شدند

۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 81528646
درناهاي طناز مهمان تالاب قوپي باباعلي مهاباد شدند

مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: كارشناسان اين اداره در پايش از تالابهاي اين شهرستان چهار قطعه درناي طناز را در تالاب بين المللي قوپي باباعلي مشاهده كردند.

كامران حسيني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ورود اين درناهاي طناز اولين حضور اين نوع پرنده زيبا پس از بازگشت از كوچ زمستاني بوده كه در تالابهاي اقماري سواحل جنوبي پارك ملي درياچه اروميه مشاهده شده اند.

وي اضافه كرد: با توجه به وضعيت آب و هوايي، اين پرندگان در مسير كوچ خود از مناطق گرم استوايي به مناطق سردسير شمالي، مدتي را براي استراحت و تغذيه در اين تالابها توقف مي كنند و به سفر خود ادامه مي دهند.

وي اظهار كرد: گرماي زودهنگام هوا در اسفندماه موجب كوچ زودهنگام اين پرنده به اين مناطق شده و محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست مهاباد سعي مي كنند در طول اين مدت مراقبت هاي ويژه اي از تالاب ها انجام دهند.

وي از اهالي روستاهاي اطراف اين تالاب ها نيز خواست براي مراقبت از پرندگان همكاري هاي لازم را با محيط بانان و كارشناسان اين اداره داشته باشند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: هم اكنون در تالاب قوپي باباعلي علاوه بر درناي طناز تعداد زيادي از پرندگان مهاجر و بومي كنارآبزي از جمله غاز پيشاني سفيد كوچك، فلامينگو، غاز خاكستري، فيلوش و انواع اردك ها وجود دارند.

حسيني افزود: اين پرنده در زمره پرندگان حمايت شده بوده و علاوه بر بررسي جمعيت و پراكندگي آن، اقدامات ويژه براي جلوگيري از شكار و تخريب زيستگاههايشان به منظور حفاظت از آن انجام مي شود.

گونه درناي طناز (درناي كوچك) از راسته درناسانان، خانواده درناييان با نام علمي Grus virgo و نام انگليسي Demoiselle Crane است كه زيستگاه آن مناطق آبي، دشت هاي بوته زار، كشتزارها و حاشيه درياچه بوده و در ايران به صورت مهاجر به ندرت ديده مي شود.

تالاب قوپي باباعلي مهاباد با بيش از 500 هكتار مساحت يكي از دو تالاب بين المللي اين شهرستان است كه در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است.

تالاب قوبي باباعلي در 35 كيلومتري شمال مهاباد در مسير جاده مهاباد - مياندوآب و در نزديكي روستايي به همين نام قرار گرفته است.

مهاباد با داشتن تالابهاي كاني برازان، قوپي باباعلي، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، يكي از زيستگاههاي اصلي پرندگان در آذربايجان غربي به شمار مي رود.

مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب اذربايجان غربي واقع شده است.

3020/2093

سرخط اخبار استان‌ها