۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81501693
T T
۰ نفر
واحد بسته بندی ماهی كلیكا در بندرانزلی به بهره برداری رسید

انزلی - ایرنا - همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی ، واحد تمام مكانیزه فرآوری و بسته بندی ماهی كیلكا در انزلی و با حضور مسوولان این شهرستان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، فرماندار انزلی روز سه شنبه در این مراسم با اشاره به فعالیت شناورهای صید كیلكا در انزلی گفت: وجود مراكز فرآوری ماهیان می تواند مكمل فرایند صید و صیادی شهرستان باشد .

'قاسم روحانی فر' تصریح كرد: لازم است تا واحدهای تولیدی از این دست حجم كار خود را توسعه داده و تنوع ببخشند.

وی متذكر شد: بی شك اهمیت اشتغال زایی ایجاب می كند تا تمامی مسئولان در حد توان و ضوابط قانونی از مراكز تولیدی حمایت كنند.



*اهمیت تحقق امنیت غذایی

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان انزلی نیز در این مراسم گفت : تحقق امنیت غذایی با رشد و گسترش مراكز تولیدی و فرآوری محصولات متنوع غذایی ممكن می شود .

دكتر 'نوید صفرزاده' تاكید كرد: در سایه الطاف الهی كشور ما از موقعیت مناسبی به لحاظ استانداردهای دامپزشكی برخوردار است به گونه ای كه امروز ایران اسلامی در زمینه بیماری طاعون گاوی، جزو كشورهای پاك دنیا در سازمان بهداشت جهانی ثبت شده است.

وی با اشاره به موقعیت بندر انزلی افزود : این شهرستان در تولید طیور صنعتی و بومی ، آبزیان و صنایع بسته بندی از سطح بالای بهداشتی برخوردار است بگونه ای كه بسیاری از محصولات تولیدكنندگان بدلیل مطلوبیت به خارج استان و كشورهای همجوار صادر می شود.

مدیر تولید این واحد صنعتی نیز در سخنانی پیرامون واحد فراوری مكانیزه كلیكا ماهیان گفت: این بخش با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال به این مجموعه افزوده شده است.

'مهدی حسین آبادی' افزود: این واحد صنعتی 180 نفر نیرو دارد و میزان تولید كنسرو ماهی آن یك هزار و 500 تن در سال و میزان تولید كنسرو غیرگوشتی آن نیز 600 تن در سال است، همچنین مقدار تولید كنسروهای غذایی آن 600 تن در سال است.

وی خاطرنشان كرد : یكی از مشكلات ما در واحدهای صنعتی غذایی وجود قوانین موازی نهادهای نظارتی است مثلا گهگاه مقرراتی از سوی استاندارد به ما ابلاغ می شود كه مورد تایید معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان نیست و درنهایت زیان این مغایرت های دستورالعملی، متوجه واحد تولیدی می شود كه بنظر می رسد تلفیق دستگاه نظارتی و تجمیع قانون ها به صورت دستورالعملهای واحد بتواند این معضل را حل كند.

شهرستان بندر انزلی در 40 كیلومتری شمال غرب مركز استان گیلان از مراكز مهم صید و صیادی در شمال كشور است .

از ابتدای سال جاری تاكنون شش هزار و 259 تن كیلكا توسط 260 صیاد فعال بر روی 26 فروند شناور كیلكاگیر موجود در گیلان صید شده است كه 10 درصد به مصرف خوراك انسانی و 90 درصد برای تولید خوراك دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

ماهی كیلكا یكی از مهم ترین انواع ماهی های دریای خزر بشمار می رود . ماهی كیلكا با جثه بسیار كوچك (به طول متوسط 7 تا 10سانتی متر و وزن 7 تا 10 گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و كلسیم است . تاكنون سه گونه ماهی كیلكا آنچووی ، چشم درشت و ماهی كیلكا معمولی در دریای خزر گزارش شده است.

ماهی كیلكا در طول روز به صورت گله متراكم یافت می شود و با تاریك شدن هوا پراكنده می گردند. شناورهای صید كیلكا قبل از تاریك شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب، عملیات تعقیب گله های ماهی كیلكا را انجام می دهند. از آن جاییكه ماهی كیلكا در عمق معینی زندگی می كند؛ در نتیجه برای صید آن ها لامپ الكتریكی باید مستقیماً در عمقی قرار بگیرد كه ماهیان در آن عمق به سر می برند. ماهیان به دنبال نور لامپ حركت می كنند و توسط تورهای قیفی مانند به دام می افتند.

به طور معمول میزان صید در هر نوبت بین 200تا 300 كیلوگرم است. ماهی كیلكا علیرغم جثه كوچك خود، از نظر ارزش و تركیب مواد غذایی در ردیف مابقی ماهی ها و حتی در بعضی از موارد نسبت به گوشت قرمز دارای مزیت و برتری بیشتری است.ك/4

6030/7560/2007

سرخط اخبار استان‌ها