بهره‌برداری ایران و جمهوری آذربایجان از آب و انرژی سد قیز قلعه سی

تبریز - ایرنا - نماینده مجری سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی با بیان اینکه سد قیزقلعه سی به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است، گفت: بهره برداری از آب و انرژی برق تولید شده در این سد برای ایران و آذربایجان به صورت پنجاه پنجاه خواهد بود.

حمیدرضا گلگون روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۲ واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی در ۲ طرف سد طراحی شده که عملیات ساختمانی آنها به طور کامل تمام شده است و برخی تجهیزات ناقص است که با تجهیز این نیروگاه ها، تولید برق در این سد آغاز خواهد شد.

گلگون ادامه داد: کار ساخت این سد از سال ۱۳۸۵ آغاز و تمام مراحل ساخت آن از سوی مهندسان ایرانی طراحی و اجرا شده است و نماد دیپلماسی آبی و ثبات منطقه ای است.

وی افزود: با بهره برداری از این سد، آب ۷۴ هکتار از پایاب این سد در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و طرف آذربایجانی تامین می شود که به طور قطع موجب شکوفایی منطقه و رونق اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: سد یاد شده بر اساس تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۴ بین روسای جمهور ۲ کشور و مصوبه سال ۱۳۹۵ مجلس عملیاتی شد و کمیسیون مشترکی در مورد هزینه های آن تشکیل شده است.

گلگون بیان کرد: با بهره برداری از این سد، حقابه یک میلیارد مکعبی کشورمان از رودخانه ارس حفظ می شود و ۲ میلیارد متر مکعب آب تنظیمی در این سد بین ۲ کشور به طور مساوی تقسیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه سد قیزقلعه سی بزرگ ترین پروژه مرزی کشور است، گفت: دبی طراحی شده برای این سد، سه هزار و ۴۴۰ مترمکعب در ثانیه است.

به گزارش ایرنا، توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha