۱۸ دی ۱۳۹۳، ۲۰:۳۳
کد خبر: 81456900
T T
۰ نفر

زمستان در اردبيل خودنمايي كرد

۱۸ دی ۱۳۹۳، ۲۰:۳۳
کد خبر: 81456900
زمستان در اردبيل خودنمايي كرد

اردبيل ايرنا - زمستان در هجدهمين روز خود با رخنه موج هواي بسيار سرد و ريزش شديد برف در اردبيل و قسمت وسيعي از اين استان خودنمايي كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ؛ ساكنان اردبيل كه بيش از يك ماه بود به خاطر استقرار هواي ملايم و بدون بارش ؛ دلشان براي روزهاي سرد و برفي لك زده بود از عصر امروز (پنجشنبه) شاهد يكي از شديدترين موج هواي سرد و برفي در منطقه هستند.

با پايان وزش تندباد كه حدود 10 روز بود در اردبيل با شدت و ضعف متناوب ادامه داشت از صبح امروز به تدريج جانب وزش باد به شمال شرق تغيير يافت و رفته رفته بر تراكم ابر و مه در آسمان منطقه افزوده شد و مقارن ظهر امروز فرود پراكنده دانه هاي ريز برف از آسمان در اردبيل آغاز و رفته رفته بر شدت آن افزوده شد.

ارتفاع برف درسطح گذرگاههاي درونشهري اردبيل از 15 تا 30 سانتيمتر متغير است ووزش باد با بيشينه سرعت 53 كيلومتر در ساعت از جانب شمال شرق و ايجاد موج شديدي از كولاك برف در تردد وسايل نقليه و رهگذران پياده در گذرگاههاي شهري ايجاد اختلال كرده است.

نيروهاي امدادي و برفروبي شهرداري اردبيل از نخستين دقايق آغاز ريزش برف و كولاك در سطح خيابانهاي اصلي و فرعي اين شهر عمليات برفروبي و نمك پاشي را آغاز نموده اند.

شهردار اردبيل به خبرنگار ايرنا گفت : تمام تجهيزات و ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين براي اين منظور دست به كار شده اند.

صديف بدري افزود : براي كمك به تامين آسايش شهروندان و تسهيل در تردد رهگذران سواره و پياده علاوه بر پرسنل مخصوص برفروبي ؛ كارگران و رفتگران زحمتكش شهرداري نيز براي اين منظور وارد عمل شده اند.

وي از شهروندان خواست به منظور جلوگيري از ايجاد مشكل در تردد رهگذران از ريختن برف حياط و پشت بام منازلشان به معابر به شكل جدي خودداري نمايند و رانندگان نيز از توقف خودروها در حاشيه خيابان هاي شهر پرهيز نمايند تا ماشين آلات سنگين برفروبي بتوانند به آساني معابر را برفروبي كنند.

دماي هوا در ايستگاه مركزي اردبيل شامگاه پنجشنبه با 15 درجه كاهش در مقايسه با ديروز در همين وقت به منفي هشت درجه سانتيگراد كاهش يافته است.

كارشناسان هواشناسي اردبيل كه با صدور اخطاريه اي از چند روز قبل نفوذ موج هواي بسيار سرد و ناپايدار را به آگاهي مردم اين استان رسانده بودند امروز اعلام كردند كه از روز شنبه پيش رو با صاف شدن نسبي آسمان در منطقه و رخنه هواي سرد و سنگين واقع در پشت سامانه بارشي ؛ حدود 20 درجه ديگر هوا سردتر خواهد شد و به عبارتي احتمال رسيدن دماي هوا در اردبيل به منفي 28 درجه سانتيگراد وجود دارد.

رييس مركز اطلاعلات راههاي اداره كل راه و شهرسازي اردبيل گفت : ريزش سنگين برف سنگين در اكثر جاده هاي اصلي و فرعي اين استان ادامه دارد ولي تردد وسايل نقليه فقط با زنجيرچرخ امكان دارد.

بهروز مرادي ؛ به خبرنگار ايرنا افزود : كولاك در تمام جاده هاي استان اردبيل به اندازه اي شديد هست كه نمك پاشي جاده ها تاثير مفيد ندارد و سبب كاهش شديد ديدافقي شده است.

وي از مردم خواست باتوجه به برف و كولاك حاكم بر استان اردبيل تا آرامش اوضاع جوي از هرگونه تردد غيرضروري در محورهاي مواصلاتي منطقه به شكل جدي پرهيز نمايند.

وي افزود : در صورت ضرورت مسافرت ؛ همراه داشتن تجهيزات كامل زمستاني و نيز مقاديري مواد خوراكي فاسد نشدني ؛ پتو و مانند آن الزامي هست.

هرچند با آغاز برف و كولاك شديد در اردبيل ساكنان منطقه دچار مشكل هاي زيادي شده اند ولي از ته دل به درگاه خداوند متعال شاكرند چراكه كم بارشي فصل پاييز و 18 روز گذشته از زمستان امسال ؛ مردم و به خصوص روستاييان را به شدت نگران كم آبي و نيز زيان ديدن محصولات كشاورزي كرده بود.

592/530

سرخط اخبار استان‌ها