۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 81445290
T T
۰ نفر

پایتخت گامبیا شاهد ناآرامی و تیراندازی بود

۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 81445290
پایتخت گامبیا شاهد ناآرامی و تیراندازی بود

تهران - ایرنا - شهر 'بانجول' پایتخت كشور آفریقایی 'گامبیا' در ساعات گذشته و در غیاب رییس جمهوری این كشور، صحنه ناآرامی و تیراندازی بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری 'رویترز' به نقل از یك دیپلمات در گامبیا، مهاجمان ناشناس به كاخ ریاست جمهوری حمله كردند، اما چندی بعد صدای تیراندازی قطع شد.

دیپلمات ها و رسانه های محلی می گویند كه 'یحیی جامه' رییس جمهوری گامبیا به هنگام بروز این ناآرامی در خارج از كشور بود.

جامه 49 ساله كه خود 20 سال قبل در كودتایی به قدرت رسید، با نارضایتی های زیادی در داخل كشور و انتقادات فراوان از سوی گروه های حقوق بشری مواجه است.

مخالفان خارج نشین دولت گامبیا نیز از طریق رادیوی اینترنتی از ساكنان پایتخت خواستند قیام كنند و مانع از بازگشت جامه به كشور شوند.

یك دیپلمات آفریقایی به رویترز گفت كه بعداز ظهر سه شنبه شورشیان كنترل بخش های راهبردی شهر بانجول را در دست گرفتند.

رادیوی دولتی گامبیا كه بیشتر دیروز را ترانه های سنتی پخش می كرد، در میان موسیقی به قرائت بیانیه دولت كه این ناآرامی ها را كم اهمیت توصیف كرده بود، پرداخت. در این اعلامیه همچنین از مردم و تجار خواسته شد كه فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند.

گامبیا كه بخش های زیادی از آن در میان خاك سنگال محاصره شده، از سواحلی برخوردار است كه در زمستان نیم كره شمالی حدود 60 هزار گردشگر انگلیسی را به خود جذب می كند.

به دنبال انتشار خبر ناآرامی دولت انگلیس از شهروندان خود خواست تا در محل اقامتشان بمانند و در اجتماعات حاضر نشوند.

شاهدان عینی ساكن مركز بانجول كه به وسیله پل 'دنتون' به دیگر نقاط شهر وصل می شوند، گفتند كه پس از چند ساعت تیراندازی در بامداد سه شنبه، نیروهای امنیتی در خیابان ها مستقر شده اند. بانك ها و دیگر اداره های دولتی پایتخت نیز همچنان تعطیل است .

پیشتر گفته شده بود كه جامه در سفر فرانسه به سر می برد. هرچند، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد كه وی سفر رسمی به پاریس نداشته و اطلاعی نیز از سفر احتمالی خصوصی وی به فرانسه ندارد.

تلویزیون دولتی گامبیا نیز اعلام كرد كه جامه برای گذراندن تعطیلات پایان هفته به دبی سفر كرده، اما دیروز هیچ گونه تایید رسمی مبنی بر حضور وی در دبی صورت نگرفت.

هر چند ساعاتی پس از انتشار اخبار مربوط به ناآرامی و احتمال وقوع كودتا در گامبیا، یك مقام دولتی چاد اعلام كرد كه جامه سوار بر هواپیمای ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه در فرودگاه پایتخت چاد بر زمین نشست و پس از سوخت گیری مجددا خاك این كشور را ترك كرد. وی به مقام های چاد گفته كه مقصدش كشورش است.

گامبیا با حدود دو میلیون نفر جمعیت در غرب آفریقا قرار دارد .

90 درصد مردم این كشور مسلمان هستند. گامبیا در سال 1965 از انگلیس جدا شد و به استقلال رسید.

خاورم**9156**1651

سرخط اخبار جهان