لندن: به دنبال درگیری مستقیم با روسیه نیستیم

تهران- ایرنا- گرانت شاپس وزیر دفاع انگلیس با رد احتمال دخالت کشورهای غربی برای سرنگون کردن موشک‌های روسی بر فراز اوکراین، تاکید کرد: ما به دنبال درگیری مستقیم با روسیه نیستیم.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با یک شبکه خبری با بیان اینکه ما قصد نداریم به اوکراین رفته و عملاً با روسیه وارد جنگ شویم، گفت: با این حال لندن به کی‌یف برای استفاده از موشک‌های انگلیسی برای حمله به کریمه چراغ سبز نشان داده است.

شاپس در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه برلین حاضر نیست موشک‌های دوربرد خود را به اوکراین ارسال کند، اظهار کرد: آلمان از ترس اینکه کی‌یف از موشک‌های آلمانی برای ضربه زدن به اهداف روسی در شبه جزیره کریمه استفاده کند، از دادن این موشک‌ها به اوکراین خودداری می‌کند.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه با تکرار این موضوع که لندن با استفاده اوکراین از موشک‌های انگلیسی برای حمله به کریمه مشکلی ندارد، افزود: ما کریمه را بخشی جدایی ناپذیر از اوکراین می‌دانیم، بنابراین به کی‌یف در بحث استفاده از تسلیحات دوربرد انگلیسی در کریمه چراغ سبز نشان داده‌ایم.

به نوشته راشا تودی، این اظهارات وزیر دفاع انگلیس در حالی مطرح می‌شود که ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش‌تر لندن و واشنگتن را متهم کرد که نه تنها به اوکراین سلاح‌های دوربرد می‌دهند، بلکه به کی‌یف برای استفاده از این سلاح‌های دوربرد در عمق خاک روسیه نیز چراغ سبز نشان داده‌اند.

زاخارووا با بیان اینکه مسکو چنین تجاوزاتی را در خاک خود بی پاسخ نخواهد گذاشت، تاکید کرد: یک بار دیگر صریحاً به واشنگتن، لندن، بروکسل و دیگر پایتخت‌های غربی و همچنین مقام‌های کی‌یف که دست‌نشانده آنها هستند هشدار می‌دهیم که با آتش بازی نکنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha