۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81427456
T T
۰ نفر

دانش آموزان بايد پژوهش محور تربيت شوند

۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81427456
دانش آموزان بايد پژوهش محور تربيت شوند

بوشهر- ايرنا- معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري بوشهر گفت: با توجه به اهميت پژوهش در جامعه دانش آموزان بايد پژوهش محور تربيت شوند.

به گزارش ايرنا، فتح‌الله حقيقي روز دوشنبه درنشست معاونان پرورشي و تربيت بدني شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: پرورش دانش آموزان پژوهش محور باعث آسان شدن كار استادان درآينده مي شود.

وي اضافه كرد: يك پژوهش كاربردي اهميت و ارزش آن به مراتب فراتر از پژوهش‌هايي است كه جنبه نظري دارند.

حقيقي با اشاره به محور پرسش مهر 15 كه در مورد بحران آب است، گفت: ميزان ورودي آب به سفره‌هاي زيرزميني استان بوشهر 480 ميليون مترمكعب است ولي ميزان متوسط مصرف آب در اين استان 510 ميليون متر مكعب است كه بايد نحوه صحيح مصرف آب به دانش آموزان آموزش داده شود.

وي بيان كرد: پرسش مهر 15 فرصتي براي نهادينه كردن مصرف بهينه آب در جامعه است كه آموزش و پرورش با اطلاع رساني بموقع زمينه مشاركت هرچه بيشتري دانش آموزان و فرهنگيان را در اين پرسش فراهم كنند.

حقيقي ادامه داد: با توجه به اينكه ايجاد اميد و نشاط در جامعه دانش آموزي از سرفصل‌هاي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش است مربيان پرورشي بايد تدابير لازم براي رسيدن به اين هدف كه مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب است را فراهم كنند.

معاون سياسي امنيتي استانداري بوشهر افزود: مربيان پرورشي در شكل گيري شاكله شخصيتي دانش آموزان نقش مهم برعهده دارند.

حقيقي گفت: مربيان پرورشي دانش‌آموزان را وادار به انجام پژوهش‌هاي مفيد و با برنامه‌هاي مدون زمينه‌ بروز استعدادهاي آنها را فراهم كنند.

وي يادآور شد: اگر جشني و يا آيين سوگواري وجود دارد بايد مراسم متناسب با آن محتوا برگزار شود.

مديركل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با توجه به سرانه پايين دانش آموزي براي مديريت مدارس، مشاركت‌هاي مردمي بايد تقويت شود.

اصغر حصيري اظهاركرد: هم اكنون سرانه دانش‌‌آموزي 17 هزار ريالي در مقابل هزينه ها بسيار ناچيز است و نمي‌توان با آن مدارس را چرخاند.

وي گفت: هر نوع تنبيه بدني در مدارس كه شامل عمل و گفتاري تحقيرآميز براي دانش‌آموزان باشد ممنوع است.

حصيري ادامه داد: براي پيشبرد برنامه‌هاي نظام تربيتي چهار برنامه اعلام شده كه يكي از آنها ساماندهي و سازماندهي نيروي انساني است و استان بوشهر دراين حوزه موفق به كسب رتبه اول در سطح كشور شد.

مديركل آموزش و پرورش بوشهر گفت: در رويكرد جديد اداره كل آموزش و پرورش مديران آموزشگاه‌ها به واسطه نقش كليدي و حساسي كه دارند به عنوان وزير آموزش و پرورش به حساب مي آيند.

حصيري اظهاركرد: مردم شهرستان دير با اهداي نذورات خود به مدارس در چند مدت اخير كمك شاياني به مدارس داشته‌اند و اين سنت نيكو بايد به ساير استان‌ها نيز تعميم پيدا كند تا بتوانيم بخشي از هزينه‌هاي مدارس را پوشش دهيم.

مديركل آموزش و پرورش بوشهر گفت: تربيت اجتماعي و سياسي دانش‌آموزان بايد تا جايي پيش برود كه تحمل نظر مخالف در آنها تقويت شود و به نحو شايسته‌تري با مشكلات برخورد كنند.

حصيري يادآورشد: مربيان پرورشي بايد زمينه شكوفايي استعدادهاي نهفته در دانش‌آموزان را فراهم كنند.

وي گفت: تربيت دانش‌آموزان از سوي مربيان پرورشي به گونه‌اي باشد كه براي تامين نيازهاي خود خانواده هايشان را در تنگنا قرار ندهند.

معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي استان بوشهر نيز گفت: منابع آب در سطح استان و كشور در وضعيت بحراني قرار دارد و همين امر باعث شد كه رييس جمهوري در پرسش مهر امسال براي حساس كردن موضوع آن را در بين جامعه دانش آموزي و فرهنگي كشور مطرح كرده است.

حسين باشي زادگان افزود: بحران آب امروز در كشور يك مساله ملي است و رييس جمهوري براي حل اين بحران خواسته هركسي در باره مصرف بهينه و بهره وري مناسب از منابع آب كشور فكر كند.

وي اضافه كرد: 98درصد منابع آب استان از استانهاي فارس و كهگيلويه و بويراحمد تامين مي شود كه اين استانها نيز به دليل شرايط خاص اقليمي و خشكسالي با مشكل مواجه هستند.

باشي زادگان اضافه كرد: روان آبهاي استان بوشهر پارسال 70 درصد كاهش يافته و آبهاي زيرزميني نيز به دليل مصرف بي رويه هم اكنون با بيلان منفي رو به رو شده اند.

معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي استان بوشهر گفت: اين شرايط باعث حفر بي رويه چاهها و برداشت بي رويه از آبهاي زيرزميني شده است.

باشي زادگان يادآورشد: همه 32 دشت استان بوشهر به غير از دشت هاي ساحلي امروز با بيلان منفي آب روبه رو هستند و اين زنگ خطري براي استان است.

وي با اشاره به اجراي طرح مشترك داناب در استان بوشهر گفت: اين طرح از دو سال پيش در مقطع راهنمايي در استان اجرا شد و تلاش مي شود امسال نيز با توجه به پرسش مهر رييس جمهوري كه درمورد بحران آب در كشور است مجددا اجرايي شود.

معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر نيز در باره پرسش مهر 15 گفت: فراخوان ملي پرسش مهر 15 در باره مساله آب، نگهداري و استفاده بهينه از منابع آب فرصتي براي فرهنگسازي مصرف بهينه اين مايع حياتي است.

سيروس فتحي افزود: در فراخوان ملي پرسش مهر 15، مساله آب و نگهداري و استفاده بهينه از منابع آب از سوي رييس جمهوري به عنوان يك دغدغه مهم و اساسي در كشور مطرح شده است.

وي اظهار كرد: مخاطبان طرح پرسش مهر 15 تمامي دانش آموزان دوره هاي مختلف تحصيلي، فرهنگيان و دانشجو معلمان هستند و تا 15 دي ماه فرصت دارند آثار خود را در رشته هاي طراحي پوستر، نقاشي، كاريكاتور، عكس، مقاله پژوهشي، شعر، داستان كوتاه، فيلم كوتاه(مستند، داستاني و پويانمايي) وبلاگ، سرود همگاني و نمايشنامه نويسي به مدارس محل تحصيل و اداره هاي آموزش و پرورش تحويل دهند.

وي اضافه كرد: اردوهاي راهيان نور فرصتي براي انتقال ارزشهاي دفاع مقدس به نسل جوان جامعه است كه مربيان پرورشي با ابداع طرحهاي ابتكاري جديد مي توانند بازخورد مناسبي از اين اردوها داشته باشند.

فتحي درمورد مجله رشد و ماهنامه تربيت نيز افزود: مدارس زمينه استفاده از اين نشريات را براي دانش آموزان فراهم كنند.

وي در مورد مسابقات فرهنگي و هنري اظهاركرد: برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري زمينه اي براي شناسايي و شكوفايي استعدادها است.

فتحي بر هرچه بهتر برگزار كردن مسابقات فرهنگي و هنري در مدارس و جذب هرچه بيشتر دانش آموزان در اين مسابقات تاكيد كرد.

وي در باره شوراهاي دانش آموزي گفت: شوراهاي دانش آموزي بازوي توانمند مدارس هستند كه با استفاده از ظرفيت دانش آموزان مي توان زمينه اجراي طرحهاي ابتكاري جديد از سوي دانش آموزان و انجام كارهاي گروهي را در مدارس تقويت كرد. ك/2

629/539

سرخط اخبار استان‌ها