۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶
کد خبر: 81371297
T T
۰ نفر

گمرك ميلك شاهراه تجارت اما بي رونق براي استان

۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶
کد خبر: 81371297
گمرك ميلك شاهراه تجارت اما بي رونق براي استان

روزنامه سيستان وبلوچستان در شماره 18823خود مطلبي از 'حامد رهبر كيخا' را با عنوان 'گمرك ميلك شاهراه تجارت اما بي رونق براي استان'منتشر كرد. در اين مطلب آمده است: شهادت مرحله اي است براي رسيدن به اوج و عروج، شهادت بال و پر مي گشايد براي مردان دليري كه از سر

در اين مطلب آمده است: گمرك ميلك در مجاورت با مرز افغانستان و در بخش مركزي شهرستان هيرمند در سيستان و بلوچستان، نقش مهمي را در اقتصاد منطقه و كشور ايفا مي كند.

گمرك ميلك، گمرك بازارچه مرزي و اداره پايانه و حمل و نقل ميلك در اين قسمت وجود دارد و صادرات و واردات به صورت زميني انجام مي شود كه بخش مهمي از صادرات سوختي كشور نيز از اين مرز است.

همه روزه تعداد زيادي از كاميون هاي حمل بار از گمرك ميلك تردد مي كنند و به دليل كثرت وسايل نقليه خروج از مرز به صورت نوبت دهي انجام مي شود به طوري كه كاميون ها هفته ها در پاركينگ منتظر مي مانند تا در موقع مقرر از مرز خارج شوند.

گمرك ميلك مي تواند براي تعداد زيادي از مردم منطقه هيرمند و شهرستان هاي اطراف درآمدزايي ايجاد كند و در بخش هاي مختلف گمرك ميلك و پايانه ها بار عمده تجارت را به دوش بكشد.

ولي در حال حاضر تعداد كمي از مردم سيستان از مزيت هاي مالي گمرك ميلك استفاده مي كنند و توانسته اند از چنين فرصت مطلوبي به نفع خود بهره ببرند.

**مشكل حمل و نقل گمرك بازارچه

بخش عمده مشكلاتي كه سبب شده جايگاه واقعي گمرك ميلك شناخته نشود معضلاتي است كه حمل و نقل كالاها در اين مسير را دچار مشكل كرده است.

يكي از تجار گمرك ميلك و صادر كننده نمونه صادرات استان مي گويد: گمرك ميلك و گمرك پايانه روند كار مناسبي را در صادرات كاميوني كالاها به افغانستان دارند ولي گمرك بازارچه با مشكل حمل و نقل روبه روست.

به طوري كه نبود وسايل نقليه كافي و هزينه هاي بالاي حمل و نقل روند متناسب صادرات از بازارچه به افغانستان را كاهش داده است.

'محمدحسن ميري'، ادامه مي دهد: در حال حاضر واردات در گمرك ميلك به دليل ماليات بالا با مشكل مواجه شده است و حتي محصولات فصلي مانند انار كه قيمت و كيفيت مناسبي دارند با وجود ماليات هاي سنگين وارد نمي شود.

وي تصريح مي كند: گمرك ميلك آن طور كه بايد نتوانسته براي مردم منطقه درآمد ايجاد كند و شغل هاي آنها در حد كارگري است.

يكي از موارد عدم ايجاد شغل ، خريد مستقيم كالاي كارخانه به دليل سود بالا توسط تجار افغان است و خريد كالاها در موارد كمتري به صورت واسطه اي و از طريق نمايندگي ها انجام مي‌شود.

وي خاطرنشان مي كند: بيشترين صادرات در خصوص مواد خوراكي است به طوري كه محصولات خرما و توليدات بيسكويت كارخانه هاي استان بيشترين صادرات را به افغانستان دارد و سوخت نيز توسط شركت ها به صورت ترانزيت صادر مي شود.

مدير گمرك مرزي ميلك نيز تصريح مي كند: گمرك در اقتصاد مردم تأثير بسزايي دارد و در هر مكاني كه گمرك مستقر بوده زندگي و اقتصاد افراد منطقه به نوعي با گمرك ارتباط داشته است ولي در سيستان با توجه به قدمت بالاي گمرك هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است.

'اميد نوري جنگي'، خاطرنشان مي كند: اكثر مردم سيستان به دليل شرايط خاصي از قبيل خشكسالي طولاني مدت، نبود ديوار مرزي، قاچاق سوخت، ورود غيرقانوني كالا به داخل كشور و عدم نظارت كافي بر تجارت و درآمد از ظرفيت هاي بالقوه مرز استفاده شايسته نكرده اند.

اين مقام مسئول مي گويد: با توجه به توسعه روزافزون گمرك و پايانه ميلك مردم منطقه مي توانند به صورت فردي يا شراكتي، شركت تعاوني ايجاد كنند و حتي در حمل و نقل كالا، مسافربري، انبارها، سردخانه ها، ايجاد پاركينگ كاميوني، واحدهاي اقتصادي، تجاري و سرمايه اي و واحدهاي توليدي متناسب با نياز بازار افغانستان فعاليت داشته باشند.

**گمرك و كمبود امكانات

يكي از كاركنان گمرك ميلك مي گويد: دولت بايد توجه ويژه اي به اين منطقه داشته باشد به طوري كه اين گمرك در خصوص ارتقاي تجهيزات كاري نياز مبرم به ابزارهاي كنترل و بازرسي مانند سيستم كنترل اشعه ايكس براي جلوگيري از قاچاق سوخت دارد كه باعث تسريع و عملكرد كامل در امر ارزيابي و اعمال دقيق تر مديريت ريسك مي شود.

'سيما مرادقلي'،عنوان مي كند: جاده هاي ورودي به گمرك ميلك هر سال خطرات جاني زيادي را براي ساكنان سيستان و به خصوص منطقه هيرمند به وجود آورده است به طوري كه دوطرفه بودن مسير منتهي به گمرك و تردد لحظه‌اي كاميون هاي حمل بار باعث ايجاد تصادفات و ناامني جاده اي نيز شده و در توفان هاي شديد اين خطرات دوبرابر مي‌شود.

وي خاطرنشان مي كند: سرمايه گذاران مي توانند با سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف مرز گمرك ميلك سود بالا و از طرف ديگر اشتغالزايي ايجاد كنند.

مدير گمرك مرزي ميلك مي‌گويد: طي چندين سال گذشته پيشرفت هاي زيادي در خصوص مكانيزه شدن گمرك ميلك انجام شده است و سامانه هوشمند ترانزيت و سامانه گمرك نوين در ثبت پروانه هاي ورود و خروج كاميون ها نقش بسزايي ايفا كرده است.

نوري جنگي عنوان مي كند: قرار است سامانه تجارت فرامرزي نيز در آينده به سيستم اداري گمرك ميلك اضافه شود.

وي اظهار مي‌كند: از سال گذشته تاكنون سامانه هوشمند ترانزيت، صادرات، اظهار از راه دور، پرداخت الكترونيك، حذف مكاتبات زائد و اعلام وصول كالا به گمركات مبدأ راه اندازي شده و انتقال ارزيابي كالا از سالن تجاري به ورودي پايانه، انتقال دايره ترانزيت از ساختمان اداري گمرك به در خروجي گمرك ميلك نيز انجام شده است.

وي ادامه مي دهد: در 7 ماه اول امسال در خصوص طرح هاي عمراني گمرك، ايجاد اتاقك مانيتورينگ، بايگاني مكانيزه و جاري، تغيير فضاي كارمندان، سالن آموزشي و اجتماعات، خريد منازل سازماني در شهر زابل و ايجاد شركت تعاوني مصرف كاركنان اقداماتي انجام شده است.

وي متذكر مي شود: با اين حال كمبودهايي در تجهيز امكانات گمرك ميلك وجود دارد كه تامين اين تجهيزات رونق تجارت از طريق اين گمرك و بازارچه را به دنبال خواهد داشت.

** كمبود نيرو در گمرك ميلك

يكي از كاركنان گمرك مرزي ميلك مي گويد: اين گمرك يكي از مناطق مهم اقتصادي استان محسوب مي شود كه بايد در همه زمينه ها بدون مشكل فعاليت كند ولي در حال حاضر كمبود نيرو يكي از بزرگترين معضلات اين اداره است.

مرادقلي، اظهار مي كند: اين كمبود به گونه اي است كه يك نفر وظيفه انجام چند كار را برعهده دارد و با توجه به اينكه در مصوبه دولت 60 نيروي كار به نيروهاي مرزي تعلق گرفته است اما در گمرك ميلك تنها 40 نيرو وجود دارد.

وي اضافه مي كند: با توجه به ساعات كار طولاني، شيفت كاري در روزهاي جمعه و ايام تعطيل، شرايط نامساعد جوي، مسافت طولاني رفت و آمد و گرماي طاقت فرساي مرزي، حقوق دريافتي كاركنان نيز كافي نيست.

وي تصريح مي كند: با وجود خشكسالي هاي چندين ساله و تأمين نشدن امرار معاش اكثريت مردم به وسيله كشاورزي، مرز مي تواند به صورت قانوني و مفيد براي ساكنان منطقه درآمد ايجاد كند تا مردم آسيب ديده سيستان بتوانند به وسيله مرز پشتوانه مالي داشته باشند.

مدير گمرك مرزي ميلك تصريح مي كند: به دليل كمبود شديد نيروي پرسنل فني و عملياتي گمرك ميلك و براساس تصميمات گرفته شده توسط مسئولان ايران و افغانستان، كاركنان گمرك از ساعت 7 تا 19 در گمرك حضور دارند و حتي در تعطيلات رسمي نيز شيفت كاري آنها تغيير نمي كند.

نوري جنگي ادامه مي دهد: در هنگام توفان شن و گرد و غبار شديد كه ساير ادارات شهرستان هاي سيستان تعطيل است، مسئولان گمرك ميلك با توجه به محيط باز منطقه اي و بدون پوشش گياهي در مسير عبور ريگ هاي روان قرار دارند و اين شرايط روند فعاليت آنها را دچار مشكل مي كند.

وي اظهار مي كند: به دليل رابطه خاصي كه گمرك با اقتصاد كشور دارد در زمان بروز توفان، مشكلات ايجاد شده در روند كار كاركنان گمرك نيز دو برابر مي شود.

** كارت مرزنشيني بي تاثير در رونق معيشت

يكي از ساكنان زهك مي گويد: با توجه به بيكاري تعداد زيادي از جوانان منطقه هيرمند، گمرك ميلك مي تواند تأثير زيادي در اشتغالزايي داشته باشد ولي در حال حاضر گمرك ميلك مانند دريايي است كه مردم ساكن آن از تشنگي از بين مي روند.

'سروش فيروزي جهانتيغ'، ادامه مي دهد: يكي از مشكلات عمده مردم سيستان با وجود خشكسالي هاي بسيار استفاده نكردن از مزيت گمرك مرزي ميلك براي كسب درآمد مردم منطقه است.

وي اظهار مي كند: مسئولان بايد توجه ويژه اي به گمرك ميلك داشته باشند و راه هاي سرمايه گذاري و اشتغالزايي جوانان بيكار را با اجراي طرح هاي مختلف و تعريف شده در اين گمرك و بازارچه مرزي ايجاد كنند تا بسياري از مشكلات اجتماعي و اقتصادي برطرف شود.

وي عنوان مي كند: اگرچه طرح هايي همچون كارت مبادلات مرزي از طريق بازارچه و گمرك ميلك براي مرزنشينان در نظر گرفته شد اما با اجرايي شدن واردات كالا به وسيله كارت هاي مرزنشيني تغيير خاصي در بهبود وضعيت اقتصادي مردم منطقه ايجاد نشد.

مسئولان استاني و كشوري بايد با جذب سرمايه گذاران در گمرك ميلك شرايط كاري لازم را به وجود آورند تا موقعيت هايي كه باعث ارتقاي زندگي مردم از لحاظ اقتصادي مي شود، فراهم شود،مثلاً با ايجاد مهمانسرا، هتل، پاركينگ ، انبار و ... مي توان اشتغالزايي ايجاد كرد.

در هنگام وقوع توفان مشكلات ديد و عبور و مرور براي رانندگان به وجود مي آيد كه با دوبانده كردن، ايجاد پوشش گياهي و قيرپاشي تپه هاي شن و ماسه اطراف جاده مي توان تا حدود زيادي از خطرات جاده اي و جاني ساكنان منطقه و كاركنان گمرك ميلك كاست.

از سوي ديگر مسئولان مي توانند با افزايش نيروي انساني و تامين تجهيزات مكانيزه برابر با استانداردهاي جهاني در خصوص محيط اداره و كشف قاچاق به وسيله دستگاه هاي مورد نياز روند توسعه تجارت را تسريع بخشند.

مردم نيز مي توانند از طرق مختلف نسبت به اهميت گمرك ميلك و نقش كليدي آن در بهبود وضع اقتصادي خويش آگاهي يابند تا به وسيله گمرك، بازارچه و پايانه ميلك رشد و توسعه همه جانبه در زندگي خود را شاهد باشند.

7437/2047/

سرخط اخبار استان‌ها