۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81356245
T T
۰ نفر
آغاز اجراي پروژه توانمندسازي زنان روستايي براي نجات درياچه اروميه

ايرنا - مشاور رييس سازمان حفاظت محيط زيست در امور بانوان گفت: اجراي پروژه ظرفيت سازي و توانمند سازي زنان روستايي براي نجات درياچه اروميه از امروز (دوشنبه) در حاشيه اين درياچه آغاز شد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، شهربانو اماني از استقبال بسيار خوب زنان براي شركت در اين پروژه ياد كرد و افزود: بانوان روستاي 'گل نقده' گام به گام با روند اجراي اين پروژه همكاري كردند و در مدت 6 ساعت آموزش با مفاهيم مشاركتي، سازمان محلي و نحوه تشكيل آن، پس انداز و تشكيل صندوق، ثبت نام داوطلبي و عضويت در سازمان محلي، تشكيل جلسات و تنظيم صورت جلسات آشنا شدند.

وي ضمن تشكر از همه دست اندركاران و تسهيل گران جهاد كشاورزي، آموزش و پرورش و سازمان هاي غير دولتي فعال در اين پروژه، اظهار كرد: سازمان محلي زنان گل نقده با نام ژيان گلان (زندگي گل ها) امروز و پس از آموزش هاي لازم با برگزاري انتخابات از سوي بانوان روستا تشكيل و آغاز به كار كرد.

پروين معروفي از دست اندركاران اصلي اين پروژه نيز گفت: ناكارآمدي رهيافت هاي متعارف براي تحقق توسعه پايدار در بخش كشاورزي و منابع طبيعي موجب بروز مشكلات فراواني مانند تخريب منابع طبيعي، فرسايش خاك، بحران آب، افزايش گازهاي گلخانه اي، بيماري هاي گوناگون و مشكلات زيست محيطي شده است و توجه به راهبرد جديد براي تحقق كشاورزي پايدار ضروري است.

وي كه سال ها سابقه در آموزش زنان روستايي دارد و از پايه گذاران اين آموزش ها به شمار مي آيد، تاكيد كرد: اصل در كشاورزي پايدار، ارتقاي مهارت ها در اعمال مديريت مشاركتي مبتني بر چرخه اطلاعات است و هدف اين راهبرد توانمند سازي و دخالت آگاهانه جوامع محلي در شرايط كشاورزي ايران به ويژه در بخش روستايي است.

معروفي گفت: اجراي پروژه ظرفيت سازي زنان روستايي در روستاهاي اطراف درياچه اروميه با توجه به هدف ارتقاي مهارت ها در كشاورزي پايدار آغاز شده است.

وي تاكيد كرد: سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به نقش چشمگير زنان در حفظ محيط زيست اقدام به ايجاد تشكل هاي زنان روستايي در روستاهاي اطراف درياچه اروميه كرده است و اولين روستا براي اجراي پروژه، روستاي گل نقده است كه امروز سازمان محلي زنان خود را ايجاد كرد.

معروفي گفت: گروهي از زنان فعال روستا به عضويت سازمان درآمده اند و علاقمندي خود را براي همكاري در حل مشكلات زيست محيطي به ويژه مشكلات درياچه اروميه اعلام كرده اند.

قرار است سازمان هاي محلي زنان روستايي در 41 روستاي اطراف درياچه اروميه ايجاد شود تا به عنوان جايگاهي براي توانمند سازي و آگاه سازي زنان روستايي در زمينه هاي مختلف محيط زيستي و دخالت آگاهانه آنان براي حل مشكلات به كار گرفته شود.

علمي ( 1 ) **9014**1440

7125

سرخط اخبار استان‌ها