۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81332185
T T
۰ نفر
نخست وزیر سابق فرانسه: داعش فرزند استكبار غرب است

تهران- ایرنا- 'دومینیك دو ویلپن' نخست وزیر سابق فرانسه گروه تروریستی 'داعش' را فرزند بی ثباتی و استكبار غرب خواند و گفت: تصمیم 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا در تشكیل ائتلاف بیهوده و خطرناك است و نتیجه ای جز افزایش كانون های تروریسم ندارد.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه فرانسوی 'لو فیگارو'، دو ویلپن با اشاره به این كه فرانسه بیش از پیش در معرض خطر قرار دارد، افزود: مداخله نظامی تروریسم را تغذیه و گروه های تروریستی را متولد می كند.

وی مشاركت فرانسه در مداخله نظامی در عراق را، عامل خطر تبلور تروریسم در سراسر دنیا دانست و افزود: فراموش نكنیم كه داعش را ما متولد كردیم. داعش نتیجه جنگ 2003 میلادی و اشتباهات ما در عراق ، است.

دو ویلپن گفت: ما به تجربه می دانیم مداخله نظامی و این گونه حملات نمی تواند به نتیجه ای كه خواهان آن هستیم یعنی ریشه كن كردن گروه های تروریستی منجر شود. همه تجربیات یك دهه ما و حتی تجربه دهه های 50 و 60 میلادی نشان می دهد مداخله نظامی بر خلاف تصور ما، تروریسم را تغذیه می كند.

نخست وزیر سابق فرانسه افزود: مداخله نظامی به تروریسم مشروعیت می بخشد و تروریسم و بنیادگرایی را تبلیغ می كند. یك و یا دو كانون تروریستی فعال در سال 2000 میلادی امروز به حدود ده كانون افزایش یافته است.

وی با ابراز تاسف از حضور فرانسه در ائتلاف مبارزه با داعش، افزود: تصمیم 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا در تشكیل این ائتلاف بیهوده و خطرناك است و نتیجه ای جز افزایش كانون های تروریسم ندارد.

دومینیك دو ویلپن عنوان كرد: مسئله، انتخاب یكی از دو گزینه حمله نظامی و یا بی تفاوتی نیست. باید به راهبرد سیاسی مبنی بر جدا كردن تروریست ها از حامیان سنی مذهب اندیشید.

وی افزود: حتی اگر راه حل نظامی برای مسئله در نظر گرفته شود، باید در سطح منطقه ای صورت گیرد.

فرانسه كه در ابتدای بروز بحران داعش در عراق به ارسال سلاح برای كردهای اقیلم كردستان بسنده كرده بود، در هفته های گذشته به حملات هوایی آمریكا در شمال عراق پیوسته است.

تلاش های آمریكا و فرانسه در مبارزه با داعش در حالی افزایش یافته كه برخی از كارشناسان، این اقدامات را باز كردن راهی برای مداخله در عراق عنوان می كنند.

اروپام ** 9053**1485**5981

سرخط اخبار جهان