۳ مهر ۱۳۹۳، ۸:۵۲
کد خبر: 81325629
T T
۰ نفر

آغاز برداشت ميوه به در شهرستان كوثر

۳ مهر ۱۳۹۳، ۸:۵۲
کد خبر: 81325629
آغاز برداشت ميوه به در شهرستان كوثر

اردبيل - ايرنا - برداشت محصول ميوه 'به 'از سطح يكصد هكتار باغات بارور شهرستان كوثر آغاز شد.

به گفته كارشناسان جهاد كشاورزي كوثر امسال به دليل خشكسالي، گرمازدگي و وضعيت نامساعد جوي پيش بيني مي شود در سال جاري با كاهش چشمگير توليد حداكثر 400 تن به از باغات اين شهرستان برداشت شود.

حاجي آقاكيشي، ملسي ، آجي شيرين و ترش انواع به ‌هاي گيوي است كه در اين ميان حاجي ‌آقاكيشي رقم خاص شهر گيوي است كه آبدار، ترد و بسيار خوشمزه است و از نظر انبارداري نيز رقم آجي شيرين و براي تهيه مربا نيز رقم به ترش استفاده مي شود.

بيش از 100 هكتار از باغات شهرستان كوثر به توليد به اختصاص يافته كه ميانگين توليد در هر هكتار بيش از پنج تن است و با توجه به قابليت شهرستان در اين زمينه مي توان برداشت به در هر هكتار را به بيش از 14 تن در هر هكتار رساند.

شهر گيوي در كنار رودخانه كيوي چاي يكي از شاخه‌اي رودخانه قزل اوزن قرار دارد و به همين دليل اطراف شهر و رودخانه را باغ هاي ميوه به ويژه به در برگرفته است .

اين محصول توليد شده در شهرستان كوثر با شرايط اقليمي و آب و هواي مساعد منطقه از مرغوب ‌ترين و ممتازترين محصولات به در استان و كشور است.

'به' ميوه اي زرد رنگ ، خوشبو ، گرد و يا به شكل گلابي است كه سطح آن پوشيده از كرك بوده و داراي طعمي مطبوع ، شيرين و يا كمي ترش و تقريبا گس با گوشت خشك و كركي است.

برگ سبز اين ميوه به صورت جوشانده براي گرفتگي قلب و عروق ، هسته ژله اي آن براي رفع سرفه و ميوه فيبردار آن براي هضم غذا بسيار مفيد است.

پخته شده ميوه به داراي بو و طعمي خوش بوده و مرباي به نيز خوشمزه و پرطرفدار است.

گيوي مركز شهرستان كوثر را شهر هيوا مي ‌نامند.

ميوه 'به' را در زبان آذري هيوا مي‌گويند.

شهرستان كوثر به مركزيت شهر گيوي در 85 كيلومتري جنوب اردبيل قرار دارد.

7123/594/593

سرخط اخبار استان‌ها