۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۳
کد خبر: 81273018
T T
۰ نفر

همايش خوي در آئينه تاريخ برگزار شد

۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۳
کد خبر: 81273018
همايش خوي در آئينه تاريخ برگزار شد

خوي، اروميه - ايرنا - همايش خوي در آئينه تاريخ عصر روز پنجشنبه با حضور جمعي از انديشمندان، پژوهشگران تاريخ و محققان انجمن تاريخ ايران در اين شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'محبوب تيزپازنياري' شهردار خوي در مراسم افتتاح اين همايش كه در محوطه خانه تاريخي كبيري خوي برگزار شد هدف از برگزاري آن را شناساندن ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگ اين شهرستان اعلام كرد و گفت: خوي، روزگاني از كانون هاي مهم علمي و فرهنگي بوده و دانشمندان و انديشمندان كثير بومي و غيربومي چون، ابوالحسن جندقي خراساني، خرد مازندراني، ملا نظرعلي گيلاني، سادات كوهكمر و زنوز و مرند، علمايي از تسوج و صدها عالم و متفكر را در دامان علم پرورش به جان پذيرفته و پرورده، شكوفائي و بالندگي شان را فراهم كرده است.

'نازنين موفق' رئيس انجمن تاريخ استان تهران و نماينده گروه دبيران تاريخ كشورمان هم در اين همايش، خوي را از جمله شهرستان هاي تاريخي با قدمت 10 هزار ساله خواند و گفت: امروز وجود آرامگاه شمس تبريزي در اين شهر به عنوان حلقه اتصال علاقه مندان به عرفان ايران اسلامي از خوي تا قونيه و آن سوي مرزهاي جهاني است.

'غلامعلي شريف' رئيس شوراي اسلامي شهر خوي هم در اين همايش با شمردن ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي شهر از آمادگي همكاري شوراي اسلامي و شهرداري خوي براي مرمت آثار و بناهاي تاريخي اين شهرستان با ميراث فرهنگي خبر داد.

در ادامه اين همايش چهار مقاله با موضوع خوي و تاريخ خوي، خوي و معماري اسلامي در آثار تاريخي، خوي در جنگ هاي تاريخي و خوي و شمس تبريزي توسط علاقه مندان و پژوهشگران تاريخي به صورت سخنراني ارائه شد.

دوستداران به فرهنگ و تاريخ خوي پس از اين همايش از بناها و آثار تاريخي اين شهرستان از جمله مقبره شمس تبريزي عارف نامي ايران زمين بازديد كردند.

شهرستان خوي از شهرهاي با ارزش و هيجدمين شهر تاريخي، فرهنگي و مذهبي كشور بوده و داري فرهنگ بسيار غني است و نزديك به 200 بنا و اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي دارد.

7128/581

سرخط اخبار استان‌ها