۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۲۰
کد خبر: 81132456
T T
۰ نفر
موزه مدرسه حكیم نظامی آستارا نیمه نخست امسال راه اندازی می شود

آستارا ـ ایرنا ـ مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام كرد : موزه مدرسه حكیم نظامی شهرستان آستارا به عنوان یكی از موزه های تخصصی استان نیمه نخست امسال راه اندازی و فعال می شود .

' رضا علیزاده ' عصر روز دوشنبه در بازدید از مدرسه تاریخی حكیم نظامی آستارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای تجهیز و راه اندازی موزه مدرسه حكیم نظامی آستارا تا كنون یك میلیارد ریال هزینه شده و پنج میلیارد ریال دیگر نیز برای مرمت و تجهیز آن صرف می شود .

وی بیان كرد : بنای مدرسه تاریخی حكیم نظامی آستارا برای مناسب سازی به عنوان یك موزه ، نیاز به برخی فعالیت های مرمتی و تامین امكانات امنیتی و حفاظتی و نورپردازی دارد كه در چند ماه آینده این كار انجام می شود .

وی گفت : این ساختمان تاریخی پس از تكمیل و تجهیز به مكانی برای معرفی قابلیتهای فرهنگی و هنری ، آثار تاریخی و فرهنگی و به خصوص آموزشی شهرستان آستارا تبدیل می شود .

علیزاده اضافه كرد : تاكنون عملیات اولیه آماده سازی این مدرسه برای تبدیل به موزه انجام شده و ویترین های موزه نیز خریداری و به محل ساختمان منتقل شده است .

فرماندار شهرستان آستارا نیز در این بازدید با بیان اینكه این مدرسه شناسنامه فرهنگی شهرستان آستارا است ، اظهار كرد : با توجه به اینكه هیچ موزه ای در شهرستان آستارا وجود ندارد ، درصدد هستیم تا راه اندازی موزه مدرسه حكیم نظامی را هر چه زودتر به سرانجام برسانیم .

سیروس شفقی با اشاره به اینكه مدرسه تاریخی حكیم نظامی با شماره 15220 در سال 1384 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است ، افزود : این مدرسه نشان از قدمت دیرینه فرهنگی شهرستان آستارا دارد .

وی اضافه كرد : در محل موزه مدرسه حكیم نظامی اسناد ، مدارك و لوازم مربوط به آموزش و پرورش و برخی اشیا و مشخصات فرهنگی مردم آستارا عرضه خواهد شد .

شفقی بیان كرد : این مدرسه قطب فرهنگی غرب گیلان در سالیان گذشته محسوب می شود و نشان دهنده قدمت ارزش علم دانش در این خطه است به طوریكه با تاثیر از آثار فرهنگی این مدرسه ، با سوادی در شهرستان آستارا به بیش از 98 درصد رسیده و در واقع بیسوادی در این شهرستان ریشه كن شده است .

به گزارش ایرنا ، مدرسه حكیم نظامی آستارا در سال 1287 بنیان گذاشته شده است و برخی از شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی و ادبی كشور دانش آموخته این مدرسه بوده اند .

مدرسه تاریخی حكیم نظامی با دارا بودن حیاط بزرگ ، بام های سفالی ، در و پنجره های چوبی و شومینه های چدنی تركیبی از معماری اصیل و بومی منطقه را در خود دارد . ك/3

535/604

سرخط اخبار استان‌ها