۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 83176570
T T
۰ نفر
زمان رهاسازي آب زاينده رود توسط كميته استاني تعيين مي شود

اصفهان - ايرنا - وزير نيرو گفت: زمان رهاسازي از سد زاينده‌ رود در سالجاري پس از بررسي كارشناسي توسط كميته استاني كارگروه سازگاري با كم‌آبي در اصفهان تعيين مي ‌شود.

به‌گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع ‌رساني وزارت نيرو ' رضا اردكانيان ' روز شنبه در هجدهمين جلسه شوراي هماهنگي مديريت به ‌هم پيوسته منابع آب حوضه آبريز زاينده ‌رود در سالن جلسات اين وزارتخانه افزود: زمان مديريت عرضه آب به سر رسيده و الزاما بايد به مديريت تقاضا بپردازيم؛ بر اين اساس لازم است حريم طبيعي محدوده‌هاي حوضه آبريز را به رسميت بشناسيم.
وي با بيان اينكه با جديت پيگير اين موضوع هستيم كه در زمينه اصلاح ساختار جبران مافات شده و بسترهاي مديريت به هم پيوسته حوضه آبريز را فراهم كنيم، تصريح كرد: لازم است به‌منظور جلوگيري از آسيب‌هاي مختلف در سطح كلان، به سمت كم‌رنگ‌ كردن مقوله سهم‌ خواهي استاني رفته و همه در مديريت حوضه آبريز از جمله برنامه ‌ريزي، تخصيص، عمليات، بهره‌برداري، سهيم باشند.
وزير نيرو با تاكيد بر پرداختن به موضوع چگونگي مصرف در مديريت تقاضا و حركت به ‌سمت توزيع عادلانه آب اظهارداشت : همه ذي ‌نفعان و ذي ‌مدخلان در داخل و خارج دولت بايد در تصميم‌ گيري و مديريت حوضه آبريز شريك باشند و زمان آن كه هر كسي به فكر سهم استان خود باشد، سپري شده است.
وي با اشاره به صرف ساعت‌ ها جلسه و همفكري در تصويب قانون ممنوعيت كشت برنج در استان ‌هاي كشور ادامه داد: طبق گزارش مشترك جهاد كشاورزي و سازمان برنامه و بودجه در برخي استان‌ ها، متوسط 50 هزار متر مكعب مصرف آب براي هر هكتار برنج محاسبه شده كه اين حجم مصرف با در نظر گرفتن مساحت زير كشت، معادل نيمي از مصرف آب شرب و بهداشتي كشور خواهد بود، آن هم در استاني كه كشت برنج مجاز نيست.
وي از تشكيل كارگروه اجتماعي در ذيل كارگروه سازگاري با كم‌آبي حوضه زاينده‌ رود براي بررسي مسائل سه استان اصفهان، يزد و چهارمحال و بختياري خبر داد و اعضاي اين شورا را براي مشاركت در اين كارگروه براي شناخت وضعيت اجتماعي حاكم بر حوضه دعوت كرد.
معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي اصفهان 19 دي سالجاري در جمع كشاورزان شرق و غرب اصفهان در مسجد گلزار خوراسگان گفته بود: با افزايش خروجي سد زاينده رود در هفته اول بهمن ماه امسال آب در شرق و كلانشهر اصفهان بمنظور تامين نياز بخش كشاورزي جريان مي يابد.
حسن ساساني خاطرنشان كرد: كشاورزان و اختصاص حقابه آنها از زاينده رود ضروري است و شركت آب منطقه اي اصفهان و سازمان جهاد كشاورزي همواره در كنار كشاورزان بوده اند.
كاهش بارش در سال هاي زراعي قبلي در حوضه آبريز فلات مركزي ايران كه زاينده رود بزرگترين رودخانه آن به شمار مي رود، باعث شده تا ميزان آب ورودي به سد زاينده رود به حداقل خود برسد و امكان تخصيص آب براي كشت كشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
كشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در چند سال اخير و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسيدگي به وضعيت حقابه و حل مشكلات معيشتي خود را خواهان شدند.
حوضه زاينده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختياري تشكيل شده كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعيت زير پوشش اين حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعيت زير پوشش آن در استان چهار محال و بختياري قرار دارد.
زاينده رود به طول بيش از 380 كيلومتر كه 280 كيلومتر آن آب ندارد و تالاب گاوخوني هم در نبود آب در سالهاي آينده به تاكيد كارشناسان يكي از چالشهاي زيست محيطي كشور و فلات مركزي ايران تبديل مي شود.
اين رود بزرگترين رودخانه منطقه مركزي ايران است كه از كوه‌هاي زاگرس مركزي بويژه زرد كوه بختياري سرچشمه گرفته و در كوير مركزي ايران به سمت شرق پيش مي‌ رود و به تالاب گاوخوني در شرق اصفهان مي ‌ريزد.
اين رودخانه كه علاوه بر جاذبه تفريحي و فرهنگي، همواره نقشي موثر در كشاورزي و اقتصاد منطقه بويژه شرق اصفهان و هستي تالاب گاوخوني داشته است كه به علت تغييرات اقليمي، خشكسالي هاي متوالي، تراكم جمعيت و افزايش برداشت بي رويه به يك رود خانه فصلي تبديل و در محل پايين دست در فصول گرم بويژه تابستان با خشكي مواجه شده است.
2093/6026/

سرخط اخبار استان‌ها