۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 83132386
T T
۰ نفر
زيست فناوري كشاورزي از مشكلات اين بخش جلوگيري مي كند

اصفهان - ايرنا - قائم مقام سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: استفاده از فناوري هاي نوين كه با عنوان زيست فناوري كشاورزي مطرح است مي تواند از بروز مشكلات در اين بخش جلوگيري كند.

به گزارش ايرنا، مهرداد مرادمند روز چهارشنبه در نشست تخصصي' زيست فناوري كشاورزي، محيط زيست و سلامت' در مركز آموزشي شهيد فارسي جهاد كشاورزي اصفهان افزود: زيست فناوري كشاورزي استفاده از فناوري هاي نويني است كه مي تواند به بحران هايي كه در زمينه زيست محيطي از جمله كم آبي با آن مواجه هستيم، كمك كند.
وي كمبود آب در كشور را جدي دانست و اظهارداشت : ايران از دانش خوبي در زمينه زيست فناوري كشاورزي برخوردار است اما استفاده از اين دانش با احتياط انجام شده است.
قائم مقام سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان با اشاره به اينكه كشور به دليل احتياط بيش از حد در برخي از محصولات كشاورزي از جمله بدزهاي اصلاح شده و هيبريدي به واردات نياز پيدا كرده است، گفت : برخي از كشورها از جمله آمريكا زيست فناوري كشاورزي را براي خود انحصاري كردند و سعي مي كنند با ايجاد نگراني براي استفاده از اين فناوري مانع دستيابي ديگر كشورها به فناوري هاي نوين شوند.
وي با اشاره به اينكه دانش زيست فناوري كشاورزي در ايران بومي است و كشورمان از كارشناسان و متخصصان خوبي در اين زمينه برخوردار مي باشد، اظهارداشت: مي توانيم با نظارت بيشتر بر توليد محصولات، از اين فناوري براي افزايش توليد محصولات كشاورزي استفاده كنيم.
مرادمند بيان كرد : برخي از گياهان نسبت به شوري و خشكي مقاوم هستند كه با انتقال ژن آنها به گياهان زراعي مي توانيم براي مقابله با خشكسالي و كم آبي از آنها استفاده كنيم.
وي تصريح كرد : ايران در زمينه مهندسي ژنتيك از توانايي هاي بالقوه اي برخوردار است كه مي توانيم با استفاده از اين ظرفيت ها در كوتاهترين زمان ممكن به موفقيت هاي خوبي در بخش كشاورزي دست يابيم.
قائم مقام سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان هدف از برگزاري نشست تخصصي زيست فناوري كشاوزي، محيط زيست و سلامت را ابهام زدايي در زمينه استفاده از محصولات كشاورزي تراريخته بيان و اضافه كرد: متخصصان و كارشناسان مهندسي ژنتيك به اين ابهامات پاسخ مي دهند.
وي اظهاراميدواري كرد برگزاري اين همايش بتواند دستاورد خوبي براي استفاده از فناوري هاي نوين جهت افزايش توليد محصولات كشاورزي داشته باشد و بتواند به محيط زيست و مقابله با خشكسالي كمك كند.
استاد گروه بيوتكنولوژي كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان در اين نشست تخصصي ، ويژگي مهندسي ژنتيك را خلق زيبايي ها دانست و گفت: خلق اين زيبايي ها مشروط به اين است كه ساختارهاي طبيعت و محيط زيست را به هم نزند.
بدرالدين ابراهيم سيد طباطبايي اظهارداشت: تغييرات ژنتيكي كشاورزي بايد براساس نياز جامعه باشد به سلامت آسيبي نرساند و اقليم و محيط زيست را حفظ كند.
وي تصريح كرد: محصولات كشاورزي بايد بصورت اصولي توليد شود تا سلامت جامعه را تهديد نكند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه استفاده مداوم و بيش از حد كودهاي شيميايي براي توليد محصولات كشاورزي به محيط زيست آسيب مي زند، گفت: با استفاده از دانش ژنتيك مي توان محصولاتي را توليد كرد كه به آفات مقاوم و به كودهاي شيميايي نياز كمتري داشته باشند.
عضو هيات مديره انجمن علمي ژنتيك ايران با اشاره به فعاليت دانشمندان براي بهبود زندگي و سلامت مردم در طي قرن هاي گذشته گفت: دستاوردهاي علم ژنتيك با درايت حاصل شده است.
كسري اصفهاني اظهارداشت: استفاده از فناوري هاي نوين براي توليد محصولات كشاورزي نبايد سلامت انسان و زندگي ساير موجودات را به خطر اندازد و باعث نابودي محيط زيست نشود.
وي با اشاره به اينكه كشور مكزيك در مقطعي از زمان براي تامين مواد غذايي خود دچار بحران شده بود، گفت: اما اين كشور با استفاده از علم ژنتيك و اصلاح بذر پس از مدت كوتاهي به يكي از بزرگترين صادر كنندگان مواد غذايي از جمله ذرت تبديل شد.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: بيش از 17 ميليون دلار بذر تراريخته در جهان بفروش رفته است كه سهم سويا، ذرت، پنبه و كلوزا بيش از ساير محصولات كشاورزي مي باشد.
به گفته وي عمده اين محصولات در كشورهاي آمريكايي توليد و به كشورهاي جهان صادر شده است.
اصفهاني تصريح كرد: گياهان اصلاح نژادي نقش زيادي را در رشد اقتصادي، بهبود محيط زيست و كاهش سوخت در برخي كشورها داشته اند.
عضو هيات مديره انجمن علمي ژنتيك ايران با اشاره به اينكه بهداشت جهاني بر توليد اين نوع محصولات نظارت دارد، تصريح كرد: بهداشت جهاني بي خطر بودن اين نوع محصولات كشاورزي بر سلامت انسان و حيوان را تاييد كرده است.
وي افزود: كشورمان در زمينه استفاده از زيست فناوري كشاورزي و توليد بذر اصلاح شده از توانايي بالايي برخوردار است و مي تواند با استفاده از اين علوم در زمينه افزايش توليد محصولات كشاورزي به موفقيت هاي چشمگيري دست يابد.
نشست تخصصي ' زيست فناوري كشاورزي، محيط زيست و سلامت ' روز چهارشنبه با حضور استادان دانشگاه، كارشناسان كشاورزي، مسئولان دستگاههاي مختلف استان مرتبط با موضوع، تشكل هاي بخش خصوصي، اساتيد حوزه علميه و مسئولان دفاتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه هاي استان در مركز آموزش شهيد فارسي جهاد كشاورزي اصفهان برگزار شد.
2093/6026/

سرخط اخبار استان‌ها