علی حیدری اناری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود سه میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشتها در سالهای اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده و همین امر سبب پایین آمدن کیفیت آب و خاک و شور شدن آنها شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: برای جلوگیری از هدر رفت آب و همچنین مصرف بی رویه آب ، مقوله آموزش ، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و همچنین رعایت الگوی کشت جزو اولویتهای شرکت آب منطقه ای اردبیل قرار دارد.
وی با بیان اینکه آب محور توسعه استان اردبیل محسوب میشود، افزود: از کل آبهای سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی،سه درصد در بخش آب آشامیدنی و چهار درصد هم در بخش صنعت مصرف میشود و اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه جویی در مصرف آب استان داشته باشیم میتوانیم آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین کنیم.
حیدری با اشاره به کاهش جریان آب رودخانه های استان در سالهای اخیر گفت: جریان رودخانه به خاطر تغییر اقلیم و دست درازی برخی سودجویان کاهش یافته هر چند امسال در برخی نقاط میزان بارش نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته ولی به نسبت دراز مدت با کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم و چاره ای جز آگاه سازی و فرهنگ سازی مردم در جهت رعایت الگوی مصرف و در واقع مصرف بهینه آب نداریم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اجرای طرح ملی داناب برای دانش آموزان مقطع اول متوسطه در استان افزود: طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالشهای آب است که با تکیه بر مبانی علمی در استان اجرا میشود.
حیدری اناری اظهار کرد: طرح ملی دانش آموزی نجات آب تحت عنوان داناب برای نجات آب در نظر گرفته شده است که با مشاوره جهاد دانشگاهی برای آموزش و پرورش و دانش آموزان با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال برای مقطع تحصیلی اول متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ اجرا میشود.
وی افزود: طرح داناب یکی از ۱۵ طرح مصوب شورای آب است که شرکتهای آب منطقه ای با همکاری سازمان آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی و ایجاد آگاهی بیشتر در بین دانش آموزان با توجه به محدودیت منابع آبی اجرا میکند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: در راستای جلوگیری از افت و هدر رفت آب ، طرح داناب از سال ۱۳۹۰ به شرکتهای آب منطقه ای در تمامی استانها تکلیف شد تا در جهت ارتقای سواد آبی دانش آموزان با محوریت مدارس روستایی که اثربخشی آن به دلیل انتقال وضعیت منابع آب به والدین میتواند موثر باشد، اقدام شود.
وی ادامه داد: انتظار می رود در این طرح، رعایت الگوی مصرف، ترویج آبیاری نوین ، کنترل برداشت آب و داشتن دید درست نسبت به آب و مصرف آن به دانش آموزان آموزش داده شود.