تهران - ایرنا - مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از حمایت مالی بلاعوض ۳۰۰ میلیونی این صندوق در سال از شرکت‌های دانش بنیان برای انجام آزمون‌های تخصصی روی محصولات فناورانه خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، مرضیه شاوردی در همایش «تبیین استانداردسازی محصولات دانش بنیان» ضمن تشریح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: صندوق نوآوری خدمات خود را در چهار دسته اصلی «تسهیلات»، «ضمانت‌نامه»، «سرمایه‌گذاری» و «توانمندسازی» به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند.

وی افزود: تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب وام‌هایی با نرخ بهره ترجیحی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و صندوق این وام‌ها را از مراحل نمونه‌سازی و قبل از تولید صنعتی تا رسیدن شرکت دانش‌بنیان به بازار داخلی و صادراتی پرداخت می‌کند.
به گفته مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، تأمین ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با ودیعه و کارمزد کمتر از دیگر خدمات صندوق نوآوری است.


شاوردی ادامه داد: دسته سوم خدمات صندوق نوآوری، سرمایه‌گذاری است که بر این اساس صندوق در تعامل با سایر نهادهای مالی کشور از جمله صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی و دیگر فعالان بخش خصوصی اقدام به هم‌سرمایه‌گذاری روی طرح‌های دانش‌بنیان می‌کند.

وی در ادامه آخرین خدمت صندوق نوآوری را خدمات توانمندسازی عنوان کرد و افزود: این خدمات به صورت بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، هدف این دسته از خدمات صندوق را تسهیل فرایند تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان ذکر کرد و افزود: این خدمت به استانداردسازی، توسعه بازار و حفظ دارایی‌های فکری شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.
شاوردی به خدمات مشاوره صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور می‌توانند به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری مسائل خود در زمینه‌های مختلف را با شبکه گسترده مشاوران کسب‌وکار در میان بگذارند و از راهنمایی‌های تخصصی آنان بهره‌مند شود.

وی تأکید کرد که صندوق برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در حفاظت از دارایی‌های فکری‌شان، علاوه بر حمایت بلاعوض در تأمین بخشی از هزینه‌های شناسایی و ثبت دارایی‌های فکری، کارگزارانی دارد که در این مسیر شرکت‌ها را همراهی می‌کنند. توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه برگزاری رویدادهای مختلف در صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر خدمات صندوق است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: در این رویدادها که شامل رویدادهای «تبادل فناوری» و «یک‌شنبه‌های صادراتی» است، دو طرف عرضه و تقاضا را در کنار هم قرار می‌دهیم و به این واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ضمن ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای فناورانه خود، با مشتریان بالقوه داخلی و خارجی مذاکره کنند.

وی تصریح کرد: در بخش خدمات استاندارد نیز شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت استانداردهای صادراتی می‌توانند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از صندوق دریافت کنند. برای دریافت استانداردهای سیستمی و تخصصی تا سقف ۶۰ میلیون تومان و برای دریافت تأییدیه‌های ملی نیز تا سقف ۶۰ میلیون تومان حمایت بلاعوض برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.


مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با یادآوری اینکه فهرست استانداردهای تحت حمایت صندوق ۴۵ تأییدیه ملی، ۲۱ استاندارد سیستمی و تخصصی و ۹ استاندارد صادراتی است، گفت: صندوق نوآوری در کنار حمایت از دریافت و تمدید استانداردها، تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در سال برای انجام آزمون‌های لازم روی محصولات دانش‌بنیان در آزمایشگاه‌های دارای تأییدیه ۱۷۰۲۵ حمایت می‌کند.

شاوردی افزود: در حوزه تدوین استاندارد نیز صندوق با همکاری معاونت علمی و فناوری و پژوهشگاه استاندارد، درصدد شناسایی و کمک به تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی متناسب با نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی در ادامه درباره عملکرد این صندوق در حمایت از دریافت و تمدید استانداردهای مختلف تصریح کرد: میزان حمایت صندوق نوآوری در حوزه دریافت استاندارد از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۸ رقم ۵۶۸ میلیون تومان، در سال ۱۳۹۹ نیز سه میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ شش میلیارد تومان بوده است.

به گفته مدیرتوانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، این رقم طی هشت ماهه نخست سال جاری به پنج میلیارد تومان رسیده است.