قزوین - ایرنا - رییس گروه ابزار دقیق معاونت مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی از پایان عملیات تست و راه اندازی سامانه جمع آوری اطلاعات (DAS) واحد ۲۵۰ مگاواتی شماره ۴ بخاری این مرکز خبر داد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، حمید کاتبی روز یکشنبه اظهار داشت: در آخرین مرحله به روز رسانی سیستم جمع آوری اطلاعات واحدهای ۲۵۰ مگاواتی نیروگاه، عملیات تست و راه اندازی این سیستم در واحد ۲۵۰ مگاواتی شماره ۴ بخاری که پیش از این با همکاری امور تعمیرات ابزار دقیق نصب شده بود، پایان یافت.

وی اضافه کرد: پس از تست سیگنال های ورودی و اصلاح پیکربندی نرم افزارهای سیستم، یک دستگاه رایانه جهت مشاهده لیست آلارم ها، حوادث و وضعیت سرور و همچنین شبکه صنعتی توسط کارکنان بهره برداری در اتاق فرمان نصب و راه اندازی شد.

به گفته این مسوول، مراحل اجرای این پروژه شامل تهیه مشخصات فنی و خرید، نصب تجهیزات سخت افزاری و پیکربندی نرم افزار و تست و راه اندازی بود که با همکاری مشترک گروه ابزار دقیق معاونت مهندسی و امور تعمیرات ابزار دقیق و با هماهنگی امور بهره برداری نیروگاه بخار انجام شد.

کاتبی یادآور شد: سیستم DAS، نقش مهمی در تحلیل حوادث از طریق گزارش گیری و ثبت رخدادها در واحد دارد به طوری که می توان به ذخیره اطلاعات به صورت فایل، استناد به اطلاعات ذخیره شده برای استفاده در زمان وقوع حوادث و خروج و ورود واحد، ثبت تمامی مانورهای بهره برداری، مقایسه اطلاعات مشابه در بین واحدها، تعداد استارت و خروج پمپ ها، ثبت زمان دقیق مانورها و اشکالات تا صدم ثانیه، امکان مانیتورینگ متمرکز برای مسوولان شیفت و سایر موارد خواسته شده به عنوان بخشی از مزایای آن، اشاره کرد.

لازم به ذکر است که این پروژه با تکیه بر توان مهندسی متخصصان ابزار دقیق نیروگاه و بدون استفاده از خدمات فنی شرکت های خارجی و پیمانکاری  انجام شده و دیتالاگرهای صنعتی مورد استفاده در این طرح، ساخت یکی از شرکت های دانش بنیان داخل کشور می باشد.