تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

همدان- ایرنا- همزمان با سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، جای جای استان همدان سیاه پوش شده و دیار دارالمومنین را ماتم و عزا فراگرفته است.

به گزارش ایرنا، سوگواری مردم مومن دیار هگمتانه در محرم و صفر همزمان با سالروز رحلت پیامبر مهربانی ها و شهادت فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع) به اوج خود رسیده است و همگان از پیر و جوان و زن و مرد سوگوارند.

از عصر دیروز علاوه بر برپایی آیین های سوگواری در مساجد و تکایا، در جای جای همدان دیگ های پخت حلیم برپا شده است و مردم با خواندن دعا و پخش نذری به راز و نیاز با خداوند می پردازند.

در این بین بقاع متبرکه استان همدان نیز شاهد حضور مردم مومن و دوستدار اهل بیت(ع) همدان است و برنامه های ویژه ای به همین مناسبت در این اماکن مقدس در حال برگزاری است.


قرائت زیارت نامه پیامبر اعظم(ص) در بقاع متبرکه همدان 

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان، زیارت نامه پیامبر اعظم (ص) با حضور گسترده عزاداران به عنوان یکی از ویژه برنامه عزاداری رحلت پیامبراکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در بقاع شاخص استان قرائت می‌شود.

این آیین در تمامی شهرهای استان و به طور گسترده در یک بقعه شاخص هر شهرستان برگزار و در شهرستان همدان، آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) میزبان دوستداران اهل بیت(ع) است.

آیین سوگواری در تعدادی از بقاع شاخص در شهرهای ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد ، کبودرآهنگ، رزن و بهار با تلاوت قرآن، سخنرانی مبلغان دینی، مداحی مداحان اهل بیت(ع) و قرائت زیارت حضرت رسول(ص) برگزار شده و می‌شود.

آشنایی با ابعاد زندگی پیامبر اعظم(ص)، ایجاد روحیه تحقیق و تدبر و اشاعه و ترویج فرهنگ ناب نبوی از اهداف برگزاری این آیین است.

احسان و نذورات خیران به عزاداران حال و هوای خاصی به این آیین سراسر از نور و معرفت بخشیده بود.

به گزارش ایرنا، ۲۸ صفر سالروز رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) در سال ۱۱ هجری قمری و بنا به قول معروف سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در سال ۴۹ هجری قمری است.