قزوین-ایرنا- نمایندگان قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری میراث فرهنگی در صیانت از باغستان سنتی این شهر شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لطف الله سیاهکالی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در نشست فعالان میراث فرهنگی با وزیر میراث فرهنکی،گردشگری و صنایع دستی گفت: برای حفظ باغستان سنتی قزوین باید مسایل اقتصادی و معیشتی آن لحاظ شود.

وی افزود: روش و رویکرد میراث فرهنگی برای صیانت از باغستان سنتی دارای اشکال است و این دستگاه به همه پاسخ ها و نیازها در این مجموعه پاسخ "نه" می گوید.

سیاهکالی اظهار داشت: ما مخالف حفظ و صیانت از بافت تاریخی نیستیم اما اینکه دایره این بافت را وسیع و به بافت فرسوده نیز منتقل کنیم و اجازه ساخت و ساز و نوسازی را به مردم ندهیم، کاری اشتباه هست.

فاطمه محمدبیگی دیگر نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: طرح توسعه مرقد چهارانبیاء که در دیپلماسی جهان اسلام و سایر مکاتب می تواند مورد توجه قرار بگیرد باید صاحب اعتبارات ملی شود.

وی اظهار داشت: طرح امامزاده حسین(ع) ناقص مانده و به دلیل سوء مدیریت ها بافت محله اصیل دباغان با مشکلات زیادی روبروست و باید حل آن مورد توجه قرار بگیرد.

محمدبیگی گفت: می توان ضمن حفظ بافت تاریخی بلاغی، مشکلات ناشی از محدودیت های ساخت و ساز منازل مسکونی مردم در این محله و مشکلات ترافیکی موجود در منطقه را رفع کرد.

نماینده مردم قزوبن،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع تخریب بنای در حال احداث در کنار دروازه تاریخی درب کوشک قزوین تعیین و تکلیف نشود ناچاریم دست به سوال از وزیر بزنیم.

وی افزود: آبگرم های استان قزوین در کوهین و آبگرم و قلاع تاریخی ظرفیت های گردشگری بسبار خوبی هستند و باید از آنها حمایت شود.

محمدبیگی گفت: دریاچه اوان ۲ ماهه است که با دستور دادستانی پلمب شده و درب آن بروی گردشگران بسته شده است و نیازمند ورود میراث فرهنگی برای حل این مشکل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه آب باغستان سنتی قزوین را خواستاریم و این مجموعه برای احیا و حفاظت نیازمند یک ردیف ملی است.

محمدبیگی گفت: با تخریب محیط زیست مخالفم اما باید ادامه مسیر تقاطع امام رضا(ع) با حفظ باغستان و کاشت درختان جایگزین در مسیر احداث پل ادامه یابد.

رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قزوین دارالمومنین است و در حوزه های میراث فرهنگی نیازمند رسیدگی جدی است.

وی اظهار داشت: تکلیف ساماندهی محوطه تاریخی خله کوه تاکستان نیز باید هرچه زودتر روشن شود که این مساله از مژاابان شهروندان تاکستانی لست.