نمایندگان قزوین خواستار بازنگری میراث فرهنگی در صیانت از باغستان سنتی این شهر شدند

قزوین-ایرنا- نمایندگان قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری میراث فرهنگی در صیانت از باغستان سنتی این شهر شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لطف الله سیاهکالی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در نشست فعالان میراث فرهنگی با وزیر میراث فرهنکی،گردشگری و صنایع دستی گفت: برای حفظ باغستان سنتی قزوین باید مسایل اقتصادی و معیشتی آن لحاظ شود.

وی افزود: روش و رویکرد میراث فرهنگی برای صیانت از باغستان سنتی دارای اشکال است و این دستگاه به همه پاسخ ها و نیازها در این مجموعه پاسخ "نه" می گوید.

سیاهکالی اظهار داشت: ما مخالف حفظ و صیانت از بافت تاریخی نیستیم اما اینکه دایره این بافت را وسیع و به بافت فرسوده نیز منتقل کنیم و اجازه ساخت و ساز و نوسازی را به مردم ندهیم، کاری اشتباه هست.

فاطمه محمدبیگی دیگر نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: طرح توسعه مرقد چهارانبیاء که در دیپلماسی جهان اسلام و سایر مکاتب می تواند مورد توجه قرار بگیرد باید صاحب اعتبارات ملی شود.

وی اظهار داشت: طرح امامزاده حسین(ع) ناقص مانده و به دلیل سوء مدیریت ها بافت محله اصیل دباغان با مشکلات زیادی روبروست و باید حل آن مورد توجه قرار بگیرد.

محمدبیگی گفت: می توان ضمن حفظ بافت تاریخی بلاغی، مشکلات ناشی از محدودیت های ساخت و ساز منازل مسکونی مردم در این محله و مشکلات ترافیکی موجود در منطقه را رفع کرد.

نماینده مردم قزوبن،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع تخریب بنای در حال احداث در کنار دروازه تاریخی درب کوشک قزوین تعیین و تکلیف نشود ناچاریم دست به سوال از وزیر بزنیم.

وی افزود: آبگرم های استان قزوین در کوهین و آبگرم و قلاع تاریخی ظرفیت های گردشگری بسبار خوبی هستند و باید از آنها حمایت شود.

محمدبیگی گفت: دریاچه اوان ۲ ماهه است که با دستور دادستانی پلمب شده و درب آن بروی گردشگران بسته شده است و نیازمند ورود میراث فرهنگی برای حل این مشکل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه آب باغستان سنتی قزوین را خواستاریم و این مجموعه برای احیا و حفاظت نیازمند یک ردیف ملی است.

محمدبیگی گفت: با تخریب محیط زیست مخالفم اما باید ادامه مسیر تقاطع امام رضا(ع) با حفظ باغستان و کاشت درختان جایگزین در مسیر احداث پل ادامه یابد.

رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قزوین دارالمومنین است و در حوزه های میراث فرهنگی نیازمند رسیدگی جدی است.

وی اظهار داشت: تکلیف ساماندهی محوطه تاریخی خله کوه تاکستان نیز باید هرچه زودتر روشن شود که این مساله از مژاابان شهروندان تاکستانی لست.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha