بندرعباس - ایرنا - رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دمایی که بدن انسان احساس می‌کند با دمای گزارش شده هواشناسی متفاوت است.

مرضیه سی سی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: طبق استانداردهای جهانی هواشناسی، اندازه گیری دما باید درون جعبه اسکرین سفید رنگ در ارتفاع تقریبا دو متری از سطح زمین، بدون تاثیر مستقیم تشعشع خورشید و در مکانی به دور از عوامل تاثیرگذار محیطی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین دمایی که دماسنج استاندارد هواشناسی نشان می دهد دمای اندازه گیری شده مولکول های هوا بدون احتساب تاثیر گرمای ناشی از تششع خورشید و زمین است و قطعا دمایی که دماسنج خودرو نشان می دهد با دمای استاندارد هواشناسی متفاوت است.

وی اضافه کرد: در واقع عوامل محیطی در ایجاد گرمای اندازه گیری شده در دماسنج خودرو دخیل هستند و این دما، دمای استاندارد مولکولهای هوا نیست، دمای احساسی بدن به میزان رطوبت هوا و سرعت باد و سایر مولفه ها بستگی دارد.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دمای احساسی بسته به میزان رطوبت و سرعت و جهش وزش باد در فصل های مختلف سال ممکن است کمتر و یا بیشتر از دمای واقعی باشد و دمای هوا به‌تنهایی و بدون دخالت رطوبت نسبی هوا ، معیار درستی برای گرمای واقعی احساس‌شده توسط بدن به دست نمی‌دهد.

گرما اثر بیشتری در زمان شرجی بر بدن می گذارد و خطر گرما زدگی افزایش می یابد.

سی سی پور ابراز داشت: بنابراین در هواشناسی رابطه میان دما و میزان رطوبت بسیار مهم است، به عنوان مثال دمای احساسی ۳۰ درجه با رطوبت ۲۰ درصد در یک استان سردسیر با دمای احساسی ۳۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد در یک استان ساحلی بسیار متفاوت است و به طور کلی در زمان شرجی بالا، گرما اثر بیشتری روی بدن بگذارد و خطر گرمازدگی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بنابراین در هواشناسی گزینه دیگری به نام دمای احساسی تعریف می‌شود که با در نظر گرفتن دما و رطوبت نسبی هوا به‌طور همزمان به‌دست می‌آید، بطوریکه افزایش رطوبت نسبی هوا، احساس متفاوتی از گرما برای بدن ایجاد می‌کند.