اردبیل - ایرنا - نماینده مجری بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری مرزی استان اردبیل گفت: هفت هزار هکتار اراضی تحت‌پوشش شبکه‌های فرعی آبیاری احداث شده، در سال آبی جاری تحت کشت و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

عباس قنبری روز دوشنبه افزود: تامین آب حدود ۱۵ هزار هکتار از شبکه اصلی آبیاری و زهکشی خداآفرین امکان‌پذیر بوده و با توجه به پیشرفت احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و ایجاد تشکل‌های قانونی آب‌بران توسط جهاد کشاورزی و پس از معرفی رسمی این تشکل‌ها به شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، در مرحله نخست بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، هفت هزار هکتار اراضی تحت‌پوشش شبکه‌های فرعی آبیاری احداث شده، در سال آبی جاری تحت کشت و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

او گفت: قرار است در مرحله نخست از آغاز بهره‌برداری شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، تشکل‌های قانونی آب‌بران در سه هزار هکتار اراضی ناحیه عمرانی اول و چهار هزار هکتار اراضی ناحیه عمرانی دوم شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ایجاد شود.

وی اظهارداشت: همچنین قراردادهای حق اشتراک و تحویل حجمی آب معرفی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان به شرکت آب منطقه ای اردبیل معرفی خواهد شد تا مطابق آنها اراضی تحت‌پوشش،  تامین گردد.

وی تصریح‌کرد: با معرفی تعدادی از شرکت‌های تعاونی تولید روستایی از سوی سازمان جهاد کشاورزی، جلساتی با نمایندگان تشکل‌های فوق برگزار و تاکنون با ۶ تعاونی تولید روستایی معرفی شده در ناحیه عمرانی اول مجموعا با سطح زیرکشت حدود یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار قرارداد حق اشتراک و قرارداد تحویل حجمی آب منعقد شده و آب مورد نیاز محصولات کشت شده آنها در حال تامین و تحویل می‌باشد.

قنبری همچنین اظهارداشت: با پیگیری و هماهنگی انجام شده با سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون روستایی استان اردبیل، برنامه‌ریزی شده تا در چند روز آینده نیز با معرفی سایر تشکل‌های آب‌بران در ناحیه عمرانی اول و دوم برای کشت محصولات بهاره، ضمن عقد قراردادهای حق اشتراک و تحویل حجمی آب با این تشکل‌ها، آب اراضی تحت‌پوشش آنها تامین و تحویل شود.

او گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای بهره‌مند شدن کشاورزان از سرمایه‌گذاری‌های دولت در شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، با بکارگیری شرکت دارای صلاحیت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه آبیاری و استقرار آن در منطقه، برای تامین آب موردنیاز اراضی این شبکه در نواحی عمرانی اول و دوم آمادگی لازم را دارد.

وی افزود: با معرفی تشکل‌های قانونی آب‌بران تحت‌پوشش شبکه از طریق سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل، در اسرع وقت اقدام لازم برای انعقاد قرارداد حق اشتراک و قرارداد تحویل حجمی آب به آنها را انجام خواهد داد و آب مورد نیاز اراضی تحت کشت را تامین و توزیع می‌کند.

طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین با درخواست رییس‌جمهوری و تایید مقام معظم رهبری و اختصاص بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی استان اردبیل از سال ۹۲ اجرایی شده است.