۵ آبان ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 83079634
T T
۰ نفر
نگاه علمی و پرهیز از اعمال سلیقه، ضرورت توسعه شهری

زنجان - ایرنا - كارشناسان و صاحب نظران مسائل شهری معتقدند: در سال های گذشته مسائل و عوامل مختلفی از قبیل نبود رویكرد علمی، اعمال سلیقه ها و مشكلات مالی موجب شده تا توسعه شهری آنگونه كه باید و شاید در زنجان به وقوع نپیوندد و با عقب ماندگی هایی روبرو شود.

به گزارش ایرنا، زنجان به عنوان پرجمعیت ترین شهر و مركز استان در اجرا و تكمیل طرح های توسعه شهری طی سال های گذشته با مسائل و مشكلات متعددی دست به گریبان بوده است.
تغییرات مدیران شهری، تصمیم های غیركارشناسی، نبود درآمد پایدار و نهادینه نشدن فرهنگ پرداخت هزینه های مربوط به استفاده از خدمات شهری برای شهروندان نیز به عنوان برخی دیگر از چالش های پیش روی توسعه شهری است كه زنجان با آن دست و پنجه نرم می كند.
شهروندان زنجانی براین باورند كه شهرداران مختلفی برای مدیریت بر سر كار آمده اند اما توسعه ای به معنای عینی و ملموس در شهر رخ نداده و علت های مختلفی را در این زمینه ذكر می كنند.
رضا 37 ساله كارمند در این ارتباط با اشاره به خاطره ناخوشایند زنجانی ها از روند اجرای طرج های مختلف شهری گفت: پل سیدالشهدا (ع) این شهر كه پس از سال ها حدود 10 سال به طول انجامید، دید منفی نسبت به این پروژه و حتی طرح های دیگر شهری برای مردم ایجاد شده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان زنجانی خواستار توسعه روز افزون در مدیریت شهری، اجرا و تكمیل پروژه های مختلف شهری هستند كه تا كنون به معنای واقعی چنین مساله ای عینیت نیافته است.
شهروند دیگری كه خود را مینا و دانشجوی رشته حقوق معرفی كرد، گفت: شهروندان به دلیل تاخیر در اجرای پروژه ها، امیدی برای تغییر در این رویكرد ندارند و با دلسردی و بی تفاوتی این وضعیت را دنبال می كنند.
وی افزود: مشاركت و لحاظ كرن نظرات مردمی نیز می تواند به هر چند اندك به شتاب بخشی برنامه و پروژه ها كمك فراوانی كند.

** مسائل مالی مهمترین علت تاخیر در اجرای پروژه های شهری
رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: عمده مشكل تاخیر در اجرا و تكمیل طرح های عمرانی این شهر مسائل مالی است و تشدید این مساله به راكد ماندن آنها منجر می شود.
حمیدرضا حمیدی افزود: انجام مطالعات فنی دقیق از جمله الزامات مهم در اجرا و تكمیل پروژه های شهری محسوب می شود كه این مهم چندان در طرح های به بهره برداری رسیده مانند پل سیدالشهدا مورد توجه قرار نگرفته است.
وی اظهار داشت: كارشناسان معتقدند پروژه یاد شده كه پس از سال ها افتتاح شد، كارشناسی نبوده و از طرفی فاقد كاركردهای مورد انتظار است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: متاسفانه نبود همین مطالعات فنی كافی موجب شده تاسیسات زیر زمینی و قنات ها هنگام اجرای پروژه سید الشهدا (ع) نادیده گرفته شود و اكنون پس از افتتاح مشكلات آن بیشتر نمایان شده است.

**نبود نگاه علمی معضل اساسی طرح های شهری
رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد نبود نگاه علمی از سوی مجموعه مدیریت شهری در سال های گذشته علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت در زمان بیشتری به بهره برداری رسیده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.
وی اظهار داشت: برخی مدیران شهری تمایل داشتند كه برای رفع گره كور ترافیكی تقاطع تربیت شهر زنجان تقاطع غیر همسطحی با اعتبار 50 میلیارد تومان احداث شود، كه فاقد مبنای علمی بود.
حمیدی افزود: پس از بررسی و مطالعات علمی این مشكل با اصلاح هندسی و با اعتبار 300 میلیون تومان اجرا و به بهره برداری رسید كه از صرف هزینه بالا ، اتلاف وقت و از همه مهمتر اقدام غیر كارشناسی جلوگیری شد.
وی اظهار داشت: البته در شورای پنجم تلاش شد كه این نگاه تغییر رویكرد و نگاه علمی در اجرای طرح های شهری زنجان تحقق یابد، كه این مهم در پل غیر همسطح گلشهر زنجان نمود یافته است.
وی تاكید كرد: متاسفانه مدیریت شهری در سال های گذشته ضعیف عمل كردند و این موضوع به نوبه خود معضلات و مشكلاتی را ایجاد كرد كه آثار آن بر همگان آشكار است.
حمیدی اضافه كرد: شورای اسلامی شهر زنجان اجرا و تكمیل طرح های اولویت دار شهری را مورد توجه قرار داده و پروژه جدیدی را آغاز نمی كند مگر از اتمام به موقع آنها اطمینان حاصل كند.
رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان ادامه داد: احداث پل گلشهر كاظمیه یكی از طرح های كارشناسی و علمی شهر زنجان است و بر خلاف انتظار عموم، طبق زمانبدی شده پیشرفت فیزیكی 40 درصدی دارد كه چشم انداز بهتری را فراهم كرده است.
وی خاطر نشان كرد: شهروندان زنجانی اطمینان داشته باشند، این طرح در مدت تعیین شده و حتی پیش از موعد به بهره برداری می رسد.

** مدیران شهری اعتقادی به اجرای برنامه ندارند
شهردار سابق زنجان گفت: بحث برنامه ریزی در توسعه شهری در ابعاد عمرانی، اقتصادی و سرمایه گذاری نقش تعیین كننده ای دارد در حالی كه برخی مدیران اعتقادی به اجرای برنامه ندارند.
حبیب الله ملایی یگانه افزود: در هر كشور و شهری توسعه بدون برنامه ریزی امكان پذیر نبوده و این مهم باید از ابعاد گوناگون تهیه و تدوین شود كه در حوزه عمران شهری اهمیت صد چندانی دارد.
وی بیان كرد: یكی از مشكلات عمده شهری زنجان بحث توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است كه اگر این مهم به تناسب و به همراه سرمایه گذاری لازم آن انجام شود، نتیجه مثبتی را به همراه خواهد داشت.
شهردار سابق زنجان ادامه داد: متاسفانه اقتصاد شهر زنجان بسیار ضعیف و گردش مالی پایینی دارد و همین موضوع موجب می شود جنبه های مختلف عمران شهری با نواقص هایی همراه باشد.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه فرودگاه شهر زنجان كه با مشكلات و تامین منابع مورد نیاز به بهره برداری رسید ، اكنون پس از سال ها نه تنها انتفاعی برای شهر ندارد بلكه گرفتار مسائل اقتصادی شده است.
یگانه ادامه داد: در زمان فعالیت در شهرداری زنجان، برای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان زنجانی برای اولین بار برنامه جامع پنجساله توسعه شهری به شورای شهر اسلامی چهارم ارائه شد كه در آن تمامی مسائل طرح های شهری بویژه تقویت بخش اقتصادی آن در نظر گرفته شده بود.
وی بیان كرد: متاسفانه با جابجایی مدیریت و تغییر در شورای اسلامی شهر دوره پنجم این سند كنار گذاشته شد، چرا كه اعتقادی به اجرای ان نداشتند و برنامه دیگری را مورد توجه قرار دادند.
شهردار سابق شهر زنجان ادامه داد: با توجه به همین برنامه یاد شده می توان گفت عقب ماندگی هایی در اجرای طرح های شهری زنجان وجود دارد كه نمود آن در برخی پروژه های از قبیل احداث پاركینیگ طبقاتی، روكش آسفالت و غیره به خوبی نمایان است.
وی ادامه داد: بنابراین جابجایی شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اختلالی در پیشبرد برنامه ها و پروژه ها ایجاد می كند و در واقع نمی تواند بهم پیوستگی شهری را موجب شود.
یگانه افزود: ورزشگاه 15 هزار نفری شهر زنجان كه در سال 92، جزو طرح های مهر ماندگار تعریف شد در عمل كار خاصی انجام نگرفت و همچنان برای بهره برداری آن مشكلات عدیده ای وجود دارد.

**مصوبات قبلی اجرایی شود
شهردار سابق زنجان ادامه داد: با توجه به تغییر و تحولات بنیادین در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهرها تداوم برنامه ها و مصوبات قبلی می تواند به پیشبرد بهتر كارها كمك كند و در این میان طرح سبزه میدان كه در شورای اسلامی دوره چهارم مطرح و در آستانه انتخاب پیمانكار بود، ایجاد تغییرات وضعیت پر پیچ و خمی را برای این پروژه رقم زد.
وی اظهار داشت: طبق برنامه قبلی شهرداری، برای رفع مشكلات ترافیكی گلشهر كاظیمه زنجان نیز مطالعات آن طی هشت ماه انجام گرفته بود اما با تصمیم گیری های مدیریت جدید، طرح قبلی به فراموشی سپرده شد كه طرح فعلی به طور قطع نواقص متعددی را به دنبال خواهد داشت.

** اعمال سلایق مانع توسعه یافتگی شهری
یكی از شهرداران اسبق زنجان (92-93) در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه وجود اعمال سلائق فردی سهمی مهلك در پیشبرد طرح های شهری زنجان محسوب می شود چرا كه از طرفی جابجایی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر به این موضوع بیشتر دامن می زند.
محسن امین افزود: به عنوان نمونه با گذشت چندی سال و تغییر در مدیریت ها و شورای شهر اسلامی شهر زنجان همچنان طرح سبزه میدان با چالش هایی شده و در واقع بصورت سلیقه ای عمل می شود.
وی بیان كرد: ظرفیت های خوبی برای بهره گیری از توان بومی در اجرای پروژه های مختلف شهری از جمله گردشگری وجود دار دكه متاسفانه به این موضوع نیز چندان بهایی داده نشده و نمی شود.
شهردار سابق زنجان، نبود جسارت مدیران برای اجرا و تكمیل طرح های مختلف شهری را از دیگر موانع توسعه شهری زنجان عنوان كرد و گفت: این مقوله مهم در مدیران شهری ضعیف است و نبود این مساله مشكلاتی را ایجاد می كند.
وی خاطر نشان كرد: نبود همدلی و هم افزایی بین مدیران شهری و دستگاههای متولی امر از دیگر موانع توسعه یافتگی شهری زنجان محسوب می شود و بروز این مساله خللی را در پیشبرد كارها و طرج ها بوجود می آورد.

** مشكل اقتصادی از علل مهم توسعه نیافتگی شهری
یك جامعه شناس نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هم اكنون كشورمان درحال گذر از سنت به مدرنیته است و این موضوع موجب شده درآمدهای شهر نیز متناسب با این مهم رخ ندهد.
دكتر مهدی قدیمی افزود: از طرفی مدیریت شهری درآمد پایداری ندارد و از راههای مختلفی نظیر عوارض نوسازی و دیگر بخش ها دریافت می كند كه چندان رضایتبخش نیست.
وی اظهار داشت: از طرفی فرهنگ ارائه پرداخت هزینه های مربوط به استفاده از خدمات شهری برای شهروندان آنگونه كه باید و شاید نهادیه نشده و به این موضوع توجه چندانی ندارند.
قدیمی افزود: این عدم همكاری و مشكلات اقتصادی موجب می شود خدمات شهرداری نیز در سطح شهر با مشكلات عدیده ای مواجه شده و تاخیر طولانی مدتی را در اجرای پروژه ها بوجود آید.
به گفته این جامعه شناس، تغییرات مكرر در مدیریت شهری نیز از دیگر عوامل مهم در توسعه نیافتگی شهری و مشكلات پیرامون آن است.

**مشاركت مردم در تحقق برنامه های شهرداری زنجان
شهردار زنجان نیز با اشاره به اینكه شهر زنجان به عنوان مركز استان باید در بخش های مختلف از وضعیت قابل قبولی برخوردار باشد، گفت: متاسفانه مسائل اقتصادی و مشاركت كمرنگ مردم بر اجرا و تحقق برنامه های شهرداری زنجان سایه افكنده است.
مسیح الله معصومی درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس استاندارد اعلام شده بودجه شهرداری ها به ازای هر نفر یك میلیون تومان است كه با احتساب این رقم مجموع اعتبار سالانه شهرداری زنجان باید 430 میلیارد تومان باشد كه در واقعیت كمتر از میزان یاد شده است.
وی اظهار داشت: طی سال گذشته و با تلاش انجام گرفته بودجه شهرداری زنجان به 300 میلیار تومان رسید كه در مقایسه با مدت مشابه 50 درصد افزایش داشت اما با استاندارد مورد نظر فاصله دارد.
شهردار زنجان ادامه داد: طبق آمار اعلام شده طی سال گذشته 25 درصد شهروندان زنجانی نسبت به تعهدات خود در پرداخت عوارضی، نوسازی و دیگر خدمات ارائه شده مشاركت داشتند كه رقم بسیار كمی را نشان می دهد كه خود در عدم تحقق بودجه شهرداری بسیار اثر گذار است.
معصومی اظهار داشت: متاسفانه وجود دیدگاههای حزبی و حتی انفرادی موجب شده آنگونه كه باید و شاید نگاه بلند مدت نسبت به توسعه شهری در زنجان حاكم نباشد و این موضوع خود آفت مهم محسوب می شود.
وی بیان كرد: كارشناسان معتقدند كه نگاههای كوتاه مدت در مدیریت شهری زنجان نتیجه ندارد بلكه رویكرد بلند مدت می تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

** عمر مدیریت شهر ی زنجان كوتاه است
شهردار زنجان با اشاره به اینكه سوابق گذشته از عمر كوتاه مدیریت شهری زنجان حكایت دارد، ادامه داد: برخی ها تصور می كنند تغییرات پی درپی مدیریت شهری می تواند تحولاتی شگرف را در اجرای طرح های مختلف شهری ایجا كند كه در عمل چنین چیزی امكان پذیر نیست.
وی بیان كرد: به عنوان نمونه مدیریت شهری اصفهان به مدت 12 سال ثابت ماند و این موضوع به نوبه خود به پیشبرد بهتر برنامه ها و اجرای طرح های متعدد منجر شد در حالی كه این وضعیت در شهر زنجان همواره دچار تلاطم بوده است.
معصومی افزود: از طرفی بروكراسی اداری، ملاحضه كاری و عدم ریسك پذیری مدیران در اجرای طرح ها مشكلاتی را در روند اجرای پروژه های شهری زنجان ایجاد كرده و به این موضوع نیز باید توجه داشت.
وی بیان كرد: اجرا و تكمیل یك پروژه نمی تواند به رضایت 100 درصدی عموم منجر شود و در این میان نیز می تواند نارضایتی هم باشد، كه امری طبیعی است.
معصومی خاطرنشان كرد: مدیریت شهری منوط به ارائه برنامه بلند مدت بوده در حالی كه برخی تصور می كنند این روند باید قائم به شخص باشد، كه چندان صحیح نیست.
شهر زنجان به عنوان مركز استان 420 هزار نفر جمعیت و سه منطقه شهرداری دارد.
9646/8068

سرخط اخبار استان‌ها