۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۴۷
کد خبر: 83038588
T T
۰ نفر
ثبت جهانی آیین زنجیرزنی ابركوه را پیگیری خواهیم كرد

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: آنچه از سبك زنجیرزنی مردم ابركوه در روز عاشورا مشاهده كردم ، این مراسم در كشور منحصربه‌فرد است و ثبت جهانی آن را پیگیری خواهیم كرد.

محمود زمانی قمی روز پنجشنبه در سفر به ابركوه در آیین عزاداری كه در تكیه حضرت ابوالفضل (ع) محله « دربقلعه » برگزار بود، شركت كرد و در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: سبك عزاداری مردم این شهرستان جایگاه بسیار بالایی هم به لحاظ كمی و هم به لحاظ كیفی دارد و تفاوت‌های بسیار زیبایی را در عزاداری مردم آن می‌بینم.
استاندار یزد اظهار داشت : آیین زنجیرزنی مردم این منطقه واقعاً پدیده و رخداد بسیار بزرگی است نه‌فقط برای مسلمانان و ما ایرانی‌ها ، بلكه در خلوص این عزاداری و سبك آن‌ و نیز آن‌هایی كه ، دل در گروه آزادگی و حریت انسان‌ها دارند، این صحنه‌ها را خیلی زیبا تلقی می‌كنند و ماندنی هم است .
آیین زنجیرزنی مردم ابركوه در سال 1392 هجری قمری به شماره 1113، در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسید است.
زمانی قمی با قدردانی از حضور باشكوه مردم این شهرستان در آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) خاطرنشان كرد : شخصا در مراسم روز عاشورا در ابركوه شركت كردم تا از اقیانوس بزرگ عزاداری سالار شهیدان (ع) بهره و توشه‌ای بگیرم .
استاندار یزد بابیان اینكه انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته از قیام سالار شهیدان (ع) و نهضت كربلا در محرم سال 61 هجری قمری است ، تصریح كرد: به همین دلیل این انقلاب می‌ماند و راه خود را ادامه می‌دهد .
زمانی قمی خاطرنشان كرد: هر جریانی كه رنگ حسینی (ع) و كربلایی داشته باشد، ماندنی ، همیشگی و جاودانه است و ما برای ماندن و جاویدان شدن باید خودمان را به اردوگاه نهضت كربلا و سید سالار شهیدان (ع) نزدیك كنیم و انشاء الله خداوند این توفیق را به همه ما عنایت خواهد كرد .
استاندار یزد در سفر به ابركوه با امام‌جمعه این شهر دیدار و گفت‌ و گو كرد ، در این دیدار حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی با تسلیت سالروز شهادت امام حسین (ع) و اصحاب باوفای آن حضرت ، به برخی مسائل و مشكلات شهرستان از جمله مسائل درمانی اشاره كرد و خواستار رسیدگی آن شد .
استاندار یزد در پاسخ تاكید كرد كه به‌زودی برای بررسی مشكلات درمانی ابركوه نشستی با حضور رئیس ، معاونان و مدیران دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد تشكیل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، همزمان با عاشورای حسینی ، شهرستان ابركوه همانند اقصی نقاط كشور یكپارچه سیاه‌پوش و آكنده از غم و اندوه بود.
محبان و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) با نصب بیرق عزا بر سر در مساجد، تكایا، اماكن مذهبی، منازل، میدان‌ها و معابر به یاد سرور شهیدان و 72 تن از یاران باوفای آن حضرت به سوگ نشستند.
شبیه‌خوانی و حركت دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی هیات ها به‌صورت سنتی از تكایا ، مساجد ، حسینیه‌ها با شور و حماسه حسینی از بامداد امروز آغاز شد و تا ظهر ادامه داشت.
عزاداری مردم ابركوه از بامداد روز عاشورا آغاز ‌شد و اكثر مردم با پای‌برهنه از كوچه‌ها گریه‌كنان به تكایا رفتند و سپس با نظم خاصی در محلات دیگر حضور پیدا كردند .
مركز شهرستان 53 هزارنفری ابركوه در140 كیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
هم اكنون 200 هكتار از بافت تاریخی شهر یزد، باغ های ایرانی دولت آباد یزد و پهلوانپور مهریز، قنات های حسن آباد و زارچ در فهرست آثار جهانی ثبت است.
7540/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها