۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۷:۱۱
کد خبر: 82971902
T T
۰ نفر
طنين آزادي اديان از ناقوس نخستين كليساي جهان به گوش رسيد

اروميه- ايرنا- شصت و چهارمين آيين مذهبي مسيحيان جهان در قره كليساي چالدران با عنوان ' باداراك' طي روزهاي اخير برگزار شد و بار ديگر طنين آزادي پيروان اديان الهي ساكن در ايران از ناقوس نخستين كليساي مسيحيان جهان به گوش رسيد.

به گزارش ايرنا حدود چهار هزار و 700 نفر از مسيحيان ايران و چندين كشور خارجي از جمله نروژ، فرانسه، ارمنستان، چين و سنگاپور در اين آيين مذهبي سالانه شركت كردند و اين آزادي را از نزديك به نظاره نشستند.
كشيش كليساي «اوهانس» مقدس ايروان كه پدرش اهل خوي و مادرش اهل اروميه بوده و در ارمنستان به دنيا آمده، معتقد است كه برگزاري آزادانه اين آيين به اتحاد مسيحيان جهان كمك مي كند.
«ديراي سارهاديان» كه سال گذشته با يك گروه 14 نفري و امسال با گروهي 13 نفري در آيين باداراك شركت كرده، گفت: در هيچ جاي دنيا آيين هاي اقليت هاي مذهبي به اين شيوه برگزار نمي شود در حالي كه در ايران، مسوولان علاوه بر مشاركت در برگزاري آيين در مرمت مكان هاي مذهبي هم پيشگام مي شوند.
يك بانوي روزنامه نگار فرانسوي هم كه براي روزنامه لاكروي /La Croix/ با 2 صفحه مذهبي قلم مي زند، گفت: ساختمان اين كليسا شاهكار معماري جهان مسيحيت محسوب مي شود اما متاسفانه از نگاه گردشگران اروپايي پنهان مانده است.
«سلين هويو» /Celine Hoyeau/ با اشاره به اينكه اين دومين حضورش در قره كليساست، اضافه كرد: مسيحيان با آزادي كامل آيين هاي مذهبي خود را در ايران بجا مي آورند و با حضور در قره كليسا اين موضوع را از نزديك مشاهده كردم.
وي با بيان اينكه در حال نگارش مجموعه مقالاتي درباره كليساهاست، ادامه مي دهد: انتشار اين مقاله به شناساندن اين اثر مهم باستاني و مذهبي به علاقه مندان كشورهاي مختلف كمك مي كند.
عكاس خبري آليك /موج در زبان ارمني/ نيز با اشاره به اينكه اين روزنامه به زبان ارمني و با هشت دهه قدمت در ايران منتشر مي شود، گفت: اين روزنامه فعاليت اجتماعي ارامنه كشور و ساير موضوعات مهم ايران و جهان را به صورت منظم پوشش مي دهد.
«آديس عيسي قليان» با اشاره به اينكه مسيحيان ايران از بدو انقلاب تاكنون در برگزاري مناسك خود مشكلي نداشته اند، اضافه كرد: بهانه جويان در ساير كشورهاي جهان اغلب شرايط اقليت هاي مذهبي را مورد حمله و سواستفاده قرار مي دهند و حضور رسانه ها در چنين مراسم هاي مذهبي مهمي مي تواند بهانه هاي آنان را از بين ببرد.
اسقف اعظم خليفه گري كل ارامنه آذربايجان نيز معتقد است كه اقليت هاي مذهبي ساكن ايران آزادانه و بدون محدوديت آيين هاي مذهبي خود را بجا مي آورند.
«گريگور چيفچيان» اضافه كرد: بر اساس رهنمودهاي امام راحل و مقام معظم رهبري منعي در اجراي مراسم مذهبي براي اقليت هاي ديني در ايران وجود ندارد.
وي با تقدير ويژه از مسوولان نظام جمهوري اسلامي كه امكان اجراي مراسم ديني براي اقليت هاي مذهبي فراهم كرده اند، ادامه داد: بستر لازم براي اجراي اين مراسم در كشور براي مسيحيان با آزادي كامل فراهم شده است.
وي با اشاره به اينكه مراسم عبادي سالانه قره كليسا منحصر به اين مكان مذهبي و تنها براي زيارت اين كليسا نيست، بيان مي كند: همه مسيحيان و به ويژه ارامنه جهان آيين هاي عبادي خود را همزمان با مراسم باداراك انجام مي دهند.
رييس شوراي خليفه گري كل ارامنه آذربايجان نيز معتقد است كه اجراي مراسم مذهبي در قره كليسا به الگوي برگزاري آيين هاي زيارتي براي مسيحيان در كشورهاي مختلف دنيا تبديل شده است.
«روبيك جانانه» با بيان اينكه اجراي موفق آيين هاي ديني قره كليسا در اجلاس ارامنه جهان در سال جاري مطرح شد، اضافه كرد: كليساها و مكان هاي زيارتي مسيحيان كشورهاي دنيا از تجارب برگزاري مراسم باداراك استفاده مي كنند.
وي ادامه داد: سرمشق شدن باداراك در نتيجه ايجاد امكانات حمايتي توسط نظام جمهوري اسلامي و تعامل سازنده مسوولان است.
وي با اشاره به اينكه مراسم قره كليسا با تامين امكانات هرساله باشكوه تر از سال هاي قبل برگزار مي شود، بيان كرد: مسوولان استاني و شهرستاني امكانات رفاهي، امنيتي و انتظامي را براي زايران به صورت مطلوب فراهم مي كنند.
وي با اشاره به اينكه امسال استفاده از تلفن به صورت مطلوب در محل اسكان زائران فراهم شده بود، اضافه مي كند: كاركنان برق، آب، آتش نشاني و پزشكي و شهرداري براي اجراي هر چه بهتر اين مراسم همكاري مطلوبي انجام دادند.
وي با اشاره به اينكه اقليت هاي مذهبي مثل يك خانواده در كنار هم زندگي مي كنند و آيين هاي خود را انجام مي دهند، گفت: در ايران تبعيضي در اجراي آيين هاي مذهبي براي پيروان اديان الهي وجود ندارد و «باداراك» نيز با آزادي كامل برگزار مي شود.
كريم حسين زاده، فرماندار چالدران نيز گفت: بيش از 100 نفر از نيروهاي آتش نشاني، اورژانس، هلال احمر، آب و فاضلاب روستايي، پليس راهنمايي رانندگي و نيروهاي امنيتي و خدمات رسان جهت حفظ آرامش و رفاه زايران قره كليسا مشاركت كردند.
به گزارش ايرنا ريشه اين آيين بين المللي به آخرين شامي برمي‌گردد كه مسيح (ع) در شب دستگيري خود توسط سربازان رومي با حواريون خورده و از آنجا كه يكي از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره كليسا دفن شده، اين كليساي باستاني از اهميت ويژه اي براي ارامنه برخوردار است.
ارامنه بر اين عقيده هستند كه تعميد فرزندانشان در نخستين كليساي مسيح و محل شهادت حواري آن حضرت با خير و بركت همراه است و گروه ديگري نيز فرزندان 15 تا 20 ساله خود را با نذر و نيت در آنجا غسل مي دهند.
روزهاي توقف خانواده ها در قره كليسا براي برگزاري آيين باداراك متفاوت است؛ آنان طبق رسم بايد سه روز در آنجا بمانند ولي كساني كه از راه دور به آنجا رفته اند، گاهي بيش از سه روز مي مانند و خانواده هايي هم كه راهشان نزديك است، شايد در روز دوم به اين كليساي باستاني بروند.
بناي قره‌كليسا (كليساي تاتائوس مقدس) جزو 2 اثر ثبت شده جهاني آذربايجان غربي است و بيشتر صاحب‌ نظران آن را قديمي‌ترين كليساي جهان مي دانند.
قره‌ كليسا در 20 كيلومتري شمال شرقي چالدران و بر روي مزار تاتائوس، يكي از حواريون حضرت مسيح(ع) احداث شده است و تاريخچه ساخت آن به عنوان اولين كليساي جهان مسيحيت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشين پادشاه ارمنستان برمي‌گردد.
بعد از شهادت حواري حضرت مسيح (ع) او را در محل كنوني كليساي تاتائوس به خاك سپرده اند و بعدها روي قبر او نمازخانه كوچكي ساخته اند؛ اين نمازخانه در قرن هفتم ميلادي به كليساي بزرگ و مجللي تبديل شده است.
7129/3072
گزارش از توحيد محمودپور

سرخط اخبار استان‌ها