۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبر: 83319961
T T
۰ نفر

5000 ميليارد تومان اعتبار به خراسان جنوبي تخصيص مي يابد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبر: 83319961
5000 ميليارد تومان اعتبار به خراسان جنوبي تخصيص مي يابد

بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: پنج هزار ميليارد تومان اعتبارات تا پايان دولت تدبير و اميد به خراسان جنوبي تخصيص مي يابد.

به گزارش ايرنا محمد صادق معتمديان روز يكشنبه در آيين تكريم و معارفه روساي سابق و جديد سازمان مديريت و برنامه ريزي خراسان جنوبي اظهار داشت: با اين اعتبارات حتما شاهد تحرك بسيار خوبي در حوزه هاي مختلف اقتصادي استان خواهيم بود.
وي با بيان اينكه توسعه خراسان جنوبي از تاكيدهاي رئيس جمهوري و جزو برنامه هاي كاري است افزود: شرايط حساس و سخت محدوديت ها و تحريم ها مشكلاتي براي تامين منابع ملي ايجاد خواهد كرد اما با اعتقاد به پتانسيل هاي استان و ظرفيت بسيار بالاي نيروي انساني براي توسعه خراسان جنوبي ورود پيدا كرديم.
استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: اولين مسئول كشوري كه براي عملي شدن دستور رئيس جمهوري در خصوص توسعه خراسان جنوبي پيش قدم شد رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور بود كه اواخر سال گذشته به استان سفري نيز داشت.
وي گفت: اين سفر در شرايط بسيار پيچيده اي انجام و در مدت 48ساعت حضور، برنامه هاي فشرده اي ترتيب داده شد كه نتيجه آن تدوين برنامه ميان مدت اجرايي توسعه استان بود.
معتمديان افزود: اين برنامه جامع براساس نيازها و اولويت ها مسيرهاي ميانبري را براي رسيدن به توسعه در استان دنبال مي كند.
وي تصريح كرد: در حوزه زيرساخت ها اعتبارات خوبي حدود 940 ميليارد تومان در حوزه راه آهن، راه، تامين آب مورد نياز، اشتغال و مسكن ديده شده است.
استاندار خراسان جنوبي بيان كرد: با توجه به اينكه خراسان جنوبي از لحاظ استحكام ساختمان ها جزو استان هاي آخر است طرح ساخت 10 هزار منزل مسكوني با كمك بنياد مسكن و كميته امداد اجرايي مي شود كه در رونق صنعت ساخت و ساز نيز موثر خواهد بود.
وي گفت: عليرغم سيل اخير و خسارت بالا به زيرساخت هاي كشور اما شاهد ابلاغ دستورهاي رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در خصوص ساخت واحدهاي مسكوني بوده ايم.
معتمديان افزود: شيوه نامه اجرايي ساخت منازل به بنياد مسكن و كميته امداد ابلاغ شده و مبالغ قسط اول تعهدات برنامه و بودجه نيز اختصاص يافته است كه اميدواريم در دهه فجر شاهد افتتاح اين پروژه ها در استان باشيم.
وي بيان كرد: در زمينه توسعه صنايع فرآوري محصولات كشاورزي، بسته بندي، برندسازي و صادرات نيز قول داده شده كه مبلغ 200 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي براساس نياز استان تخصيص پيدا كند.
مقام عالي دولت در استان گفت: خراسان جنوبي استاني برخوردار از نعمت ها و محروم از توجه ملي است.
وي با اشاره به مطالعاتي كه از مدت حضورش در استان داشته است افزود: ظرفيت ها و پتانسيل هاي خوبي در بخش هاي مختلف استان وجود دارد.
معتمديان گفت: معادن خراسان جنوبي از لحاظ تنوع و تكثر در منطقه بي نظير است و در بخشي از معادن برندهاي منطقه اي را هم داريم.
وي بيان كرد: وجود انواع مواد معدني فلزي و غيرفلزي در استان ظرفيت هاي خوبي را ايجاد كرده است.
استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: به دليل برخي كم توجهي ها به خراسان جنوبي، اقدامات اكتشافي و مطالعات دقيق در پهنه هاي معدني انجام نشده اما با همان موارد معدود، استان در رتبه چهارم مواد معدني قرار دارد.
وي گفت: آمار قطعي نشان مي دهد بيش از 75 درصد ذخاير ذغالسنگ كشور در شهرستان طبس وجود دارد و 6 ميليارد تن آمار ذخاير احتمالي و شناسايي نشده است كه عملا مي توان از معادن طبس به عنوان بزرگترين ذخاير ذغالسنگ خاورميانه ياد كرد.
معتمديان ادامه داد: اين ظرفيت هاي معدني در بخش ها و شهرستان هاي مختلف وجود دارد كما اينكه در شهرستان نهبندان بهترين معادن طلا را داريم كه به بخش هاي مختلف واگذار شده و فقط در چند پهنه 20تن برآورد اوليه معادن طلا است.
وي گفت: عليرغم اقليم خشك و دوران 20 ساله خشكسالي اما خراسان جنوبي در توليد بيش از 10 نوع محصول كشاورزي از جمله زعفران و زرشك داراي رتبه است.
استاندار خراسان جنوبي افزود: صنعت گردشگري، صنايع دستي، بيش از يكهزار و 500 اثر تاريخي و طبيعي شناسايي شده كه نيمي از آن به ثبت ملي و چند مورد به ثبت جهاني رسيده، زمينه هاي خوبي را براي رونق و توسعه صنعت گردشگري در استان به وجود آورده است.
وي از مرز نيز به عنوان يك مزيت در استان ياد كرد و گفت: طولاني ترين مرز با افغانستان بهترين موقعيت از لحاظ دسترسي به شاهراه هاي ارتباطي آسياي ميانه است كه موقعيت ممتاز براي تبديل شدن خراسان جنوبي به هاب منطقه اي نيز محسوب مي شود.
معتمديان با تاكيد بر اينكه در كنار پتانسيل هاي بالقوه آسيب هايي نيز وجود دارد گفت: مهمترين مشكلات در بخش توليد محصولات، نبود واحدهاي فرآوري است به طوري كه كمتر از هشت درصد محصولات در حال حاضر فرآوري شده و بيشتر به شكل خام از استان خارج و بيشترين عوايد نصيب دلالان مي شود.
وي يادآور شد: در بخش معادن نيز سرمايه گذاري جدي براي فرآوري محصولات معدني انجام نشده و به شكل محدود شركت هاي دولتي سرمايه گذاري كرده اند كه نيمه فعال بوده، بخشي هم كه فعال است خام فروشي محصولات انجام مي شود.
وي با اشاره به مشكلات عمده استان در بحث زيرساخت ها بيان كرد: با توجه به پهناور بودن استان و 150 هزار كيلومتر مربع وسعت اما جزو كم جمعيت ترين استان هاي كشور هستيم لذا زيرساخت ها هزينه بر است و شايد در شرايط فعلي كشور توجيه اقتصادي نداشته باشد.
معتمديان گفت: طرح هاي ملي و منطقه اي كه در شرق كشور انجام مي شود عمدتا در خراسان جنوبي مفغول مانده است.
وي افزود: راه آهن كه از چابهار شروع شده و به سرخس مي رسد در 2 استان سيستان و بلوچستان و خراسان رضوي سال ها پيش شروع شده اما تنها استاني كه هيچ اقدامي در خصوص اتصال به شبكه ريلي انجام نگرفته، خراسان جنوبي است.
استاندار خراسان جنوبي گفت: جزو محدود استان هايي هستيم كه حتي يك متر آزادراه ايجاد نشده عليرغم اينكه از 10 كريدور اصلي در مسير 2 كريدور ملي و بين المللي قرار داريم.
وي افزود: اقليم خشك و خشكسالي هاي پياپي اين استان را به شدت با كم آبي مواجه كرده كه اين مسئله در تامين آب شرب و كشاورزي به عنوان زمينه و بستر توسعه مشكل ساز بوده است.
معتمديان فعال بودن 14 دانشگاه در استان، 15 هزار نفر جمعيت دانشجويي و سابقه درخشان چهره هاي علمي مذهبي را ظرفيت ديگر در اين استان معرفي كرد.
وي با بيان اينكه خراسان جنوبي ويژگي هاي منحصر به فرد نيروي انساني دارد گفت: اين موضوع در مباحث توسعه اي به برنامه هاي دولت كمك مي كند.
استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: در بحث هاي اقتصادي هركجا برنامه اي از سوي دولت ارايه شده مردم با جديت كامل ورود پيدا كرده اند و يكي از ويژگي هاي مهم مناطق كويري سختكوشي و تلاش مردم در كنار قناعت آنها است.
وي تدين، ولايتمداري و همراه بودن با نظام و انقلاب را از ديگر ويژگي هاي ممتاز مردم خراسان جنوبي برشمرد و افزود: عليرغم همه اين مشكلات اميد است با كمك مديران، فعالان اقتصادي، اجتماعي، سياسي، علما، نمايندگان مجلس و نماينده ولي فقيه در استان، در كنار حمايت دولت شاهد تحرك و توسعه استان باشيم.
در اين آيين مجيد پورعيسي به عنوان رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خراسان جنوبي معرفي و از خدمات محمدهادي آرين رئيس پيشين اين سازمان تجليل شد.
9893*3028

سرخط اخبار استان‌ها