۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۰۷
کد خبر: 83279829
T T
۰ نفر
28 تیم ارزیاب به مناطق سیل زده خراسان جنوبی اعزام می شوند

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: 28 تیم ارزیاب سازماندهی شده اند و از فردا (سه شنبه) كه روان آب ها و سیلاب فروكش كند برای برآورد خسارت به مناطق مختلف استان اعزام می شوند.

به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان شامگاه دوشنبه در گفت و گوی خبری زنده از شبكه استانی خاوران افزود: به دلیل اقدامات پیش بینی و پیشگیری، آسیب و خسارت بارش هایی كه از روز گذشته تمامی شهرستان های استان را درگیر كرده بود، كاهش یافت.
وی با بیان اینكه خوشبختانه تخریب منزل در هیچ نقطه ای از استان تاكنون گزارش نشده است گفت: 92 منزل دچار آبگرفتگی شد كه امدادرسانی های لازم انجام شده است.
استاندار خراسان جنوبی بیان كرد: تیم های برآورد خسارت در همه نقاط استان موارد را گزارش داده و پس از جمع بندی، گزارش نهایی به سازمان مدیریت بحران كشور ارسال و پیگیری اخذ خسارت انجام می شود.
وی با تاكید بر اینكه اقدامات پیشگیرانه در كاهش خسارات تاثیرگذار بوده است گفت: بیش از 80 هزار جمعیت عشایری استان به عنوان آسیب پذیرترین قشر در معرض خطرات سیل و رعد و برق هستند كه با اطلاع رسانی های به موقع از خطرات احتمالی در امان مانده اند.
معتمدیان ضمن تقدیر از همراهی مردم گفت: تاكنون هیچگونه تلفات و حتی مصدوم هم در حوادث ناشی از سیل نداشتیم و گزارش اورژانس نیز حاكی از این بوده كه تا این لحظه اتفاق خاصی نیفتاده است.
وی ادامه داد: 72 تیم اورژانس در اقصی نقاط استان و 14 بیمارستان در حالت آماده باش به سر می برند، همچنین نیروهای واكنش سریع نیز سازماندهی شدند اما چون سانحه و مصدوم نداشتیم اقدام خاصی انجام نشده است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمادگی دستگاه های اجرایی از یك ماه گذشته در استان گفت: دومین موج بارش ها در استان حجم بسیار خوبی داشت كه با پیش بینی مناسب هواشناسی و آمادگی مطلوب دستگاه های اجرایی به خصوص 44 دستگاه عضو شورای مدیریت بحران استان شرایط به خوبی كنترل شده است.
وی ادامه داد: با برگزاری جلسات و تصمیمات كارشناسی تیم هایی عهده دار بررسی های میدانی بودند و همه نقاطی كه احتمال آسیب و خطر داشت در مناطق روستایی و عشایری شناسایی و اقدامات تخصصی در بحث پیشگیری انجام گرفت.
معتمدیان این اقدامات را در كاهش خسارات اثرگذار دانست و گفت: با تلاش و حضور شبانه روزی دستگاه های امدادرسان و پنج دستگاه عملیاتی از جمله هلال احمر و راهداری شرایط به خصوص در راه های مواصلاتی از جمله دو كریدور اصلی در خراسان جنوبی به خوبی مدیریت شد.
وی از تلاش ها و همكاری نیروهای انتظامی نیز تقدیر كرد و گفت: اكیپ های آتش نشانی نیز در آماده باش كامل به سر می برند، مجموعه های دیگر هم حضور داشتند كه در این یك ماه ماموریت های عملیاتی و اجرایی به عهده داشته و به خوبی به وظایف محوله عمل كردند.
استاندار خراسان جنوبی یكی از مشخصات بارز بارندگی های اخیر را همراهی مردم عنوان كرد و افزود: در تماس تلفنی كه امروز با رییس جمهوری برقرار شد گزارش دادیم علیرغم اینكه بارش های سنگین را در استان (حدود 100 میلیمتر) در 24 ساعت گذشته داشتیم اما خسارت ها جدی نبوده است.
وی گفت: این درحالی است كه با همین مقدار بارندگی در برخی استان ها خسارت های جدی به وجود آمد اما ما با استفاده از تجربیاتی كه از سیل در شمال و غرب كسب شده بود آمادگی خوبی داشتیم و به خصوص حضور مردم در صحنه قابل تقدیر است.
معتمدیان حضور خودجوش گروه های جهادی و جوانان را در روستاهای دورافتاده و مناطق شهری یادآور شد و گفت: ورود این گروه ها در پیشگیری كمك زیادی به دستگاه های اجرایی داشت.
وی یكی از عوامل ایجاد مشكل در استان های دیگر را بی توجهی مردم نسبت به هشدارها دانست و افزود: اما همراهی و همدلی مردم خراسان جنوبی و توجه به توصیه ها خسارت ها را به حداقل رساند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نقش اطلاع رسانی از سوی رسانه ها گفت: در شرایطی كه شایعات فضای مجازی باعث نگرانی می شد توصیه و تاكید ما بر این بود كه مردم اخبار و پیام ها را از رسانه های رسمی دنبال كنند.
وی ادامه داد: تلاش های نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش كه با تمام امكانات پای كار بودند نیز باعث شد كه این موفقیت های بزرگ در امدادرسانی رقم بخورد و بعد از سال های متمادی كه میزان بارش های بلندمدت 97 میلیمتر بود امسال با 130 میلیمتر بارندگی شاهد افزایش چشمگیر بارش ها هستیم.
وی گفت: ظرفیت سدهای استان نیز حدود 58 میلیون مترمكعب بوده كه سال قبل 12 میلیون مترمكعب ذخیره آب داشته اما تا امروز ذخیره سدها به بیش از 25 میلیون مترمكعب رسیده كه قابل توجه است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود 2 هزار و 300 سازه آبخیزداری در استان گفت: این عدد هم تغییر پیدا كرده و نویدی برای كشاورزان و روستاییان است كه شاهد احیای قنوات باشیم.
وی با بیان اینكه در سنوات گذشته 500 روستا با تانكر آبرسانی می شد ابراز امیدواری كرد: با این بارش ها و پرشدن سازه هایی كه 58 میلیون مترمكعب ظرفیت آب دارد خیلی از مشكلات بی آبی رفع شود.
معتمدیان تاكید كرد: یكی از جهت گیری ها و اهداف مهم استان در بحث تامین آب مسئله آبخیزداری است كه جزو برنامه های جدی امسال و سال آینده خواهد بود.
وی بر آسیب شناسی نقاط ضعف در این بحران تاكید كرد و گفت: با توجه به اینكه سیل اخیر با گستردگی كه داشت یك تجربه جدید در استان بود به دستگاه های اجرایی ماموریت داده شده كه با مستندسازی نقاط ضعف حتما شناسایی و جمع بندی شود.
استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینكه بارش ها استمرار داشته باشد اظهار داشت: این آسیب ها باید به فرصت تبدیل شود تا از فرصت نعمت های الهی نیز بتوان بیشتر استفاده كرد.
وی با بیان اینكه باران های امسال موجب نشاط اجتماعی بین مردم شده است گفت: یكی از دغدغه های مهم مردم مسئله كم آبی و تامین آب است كه امیدواریم به كمك این باران ها بتوان گام هابی خوبی برای این مطالبه برحق برداشت.
معتمدیان یادآور شد: یكی از مواردی كه در برنامه میان مدت استان دنبال می شود، آبخیزداری بوده كه برای این موضوع اعتبار خوبی در حوزه های كشاورزی، احیا و مرمت و زیرساخت های آب دیده شده است.
وی گفت: تلاش می كنیم در جلسه ای كه به زودی با معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی برگزار خواهد شد ازاعتبارات ملی نیز بهره بگیریم تا شاهد جهش خوبی در بخش آبخیزداری استان باشیم.
9893*3028

سرخط اخبار استان‌ها