اهتمام دولت سیزدهم درپایداری منابع آبی؛شتاب در اجرای ۶۱پروژه آبرسانی کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- ۶۱طرح بزرگ آبرسانی در کهگیلویه وبویراحمد در حال اجراست که با تلاش و اهتمام ویژه دولت سیزدهم و تزریق اعتبار برخی از این پروژه ها پس از سال ها راکد و نیمه فعال بودن دوباره فرآیند اجرایی آنها شتاب گرفته است که پروژه آبرسانی به لیکک از سد کوثر یکی از این طرح هاست و با بهره برداری از آن بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

به گزارش ایرنا، بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند

طرح آبرسانی به لیکک کهگیلویه وبویراحمد یکی از مهمترین خواسته های مردم این شهر که به دلیل کمبود اعتبار بیش از ۱۰ سال راکد بود و هم اینک ظرف ۲ سال گذشته و اختصاص چهار هزار میلیارد ریال عملیات اجرایی آن شتاب گرفته و میزان پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۸۶ درصد رسیده است.

تخصیص اعتبار این طرح در مدت ۱۰ سال گذشته تنها ۷۰۰ میلیارد ریال بوده و روند اجرای طرح لاکپشتی پیش می رفته است.

تکمیل طرح آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و روستاهای اطراف تنها پروژه تامین آب شرب است که سه میلیون متر مکعب برای صنعت نیز آب تامین می‌کند و با تکمیل این طرح آب ۳۰۰ واحد تولیدی تامین و از محل این واحدهای صنعتی در بخش‌های مختلف سه هزار نفر اشتغالزایی می شود.

این طرح سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب و صنعت تامین می کند و با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

طرح آبرسانی به لیکک و روستاهای اطراف از سد کوثر نقش مهمی در رفع تنش آبی شهرستان نفت‌خیز بهمئی دارد و از مهمترین پروژه های مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد به شمار می رود که هم اکنون در مراحل پایانی بهره برداری است.

شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری و جاذبه های طبیعی همیشه با چالش های جدی در تامین منابع آبی مواجه بوده است.

اهتمام دولت سیزدهم درپایداری منابع آبی؛شتاب بخشی در ۶۱ پروژه آبرسانی کهگیلویه وبویراحمد

سنگ تمام برای پیشرفت فیزیکی این طرح آبرسانی

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: این طرح که در اواخر سال ۱۳۹۰ آغاز شد، با توجه به کمبودها و نارسایی هایی که در منطقه بود از سالها قبل روند اجرایی کندی داشت.

محسن منصوری افزود: با توجه به تامین آب شرب شهر لیکک و استفاده از آب آن در صنعت و تاثیر در اشتغالزایی، با تاکید رئیس جمهور، روند اجرایی آن، شتاب گرفت.

وی ابراز کرد: کیفیت عملیات اجرایی، سرعت کار، رسیدن به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی و رشد ۵۱ درصدی پروژه در مقطع زمانی ۲ سال خیره کننده و گویای توانمندی استان، تیم مدیریتی و دستگاه عامل است.

منصوری تأکید کرد: این پروژه یکی از ضرورت های شهرستان بهمئی است که طی ۱۰ سال فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشت، اما ۵۱ درصد پیشرفت طی دو سال خیره کننده است.

اهتمام دولت سیزدهم درپایداری منابع آبی؛شتاب بخشی در ۶۱ پروژه آبرسانی کهگیلویه وبویراحمد

طرح آبرسانی به لیکک در پاییز امسال وارد مدار بهره برداری می شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مهم آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای اطراف از سد کوثر گچساران در پاییز امسال وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

سید علی احمدزاده افزود: این طرح چند منظوره و اشتغالزا هم اکنون بیش از۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال به این پروژه تزریق شده است.

وی تاکید کرد: طرح ابرسانی به لیکک از سد کوثر را یک طرح مهم و کلیدی در استان دانست و گفت: روند اجرایی این طرح در دولت سیزدهم شتاب خوبی گرفته است که با برنامه ریزی های انجام شده، تا آبان ماه سال جاری وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود معارضات اجتماعی در اجرای این طرح در حوزه استان خوزستان، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده برای حل این معارضات، روند اجرایی طرح، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

تامین آب دراز مدت شهرستان بهمئی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرحِ مهم آبرسانی، آب مورد نیاز مردم شهرستان بهمئی تا ۲۵ سال آینده تامین می‌شود.

آرش مصلح افزود: در قالب طرح آبرسانی به لیکک، هشت و نیم میلیون متر مکعب آب انتقال داده می شود که از این میزان سه میلیون متر مکعب آن در حوزه صنعت و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آن آشامیدنی است.

وی بهره مندی ۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط را از دیگر مزایای این طرح دانست و گفت: اشتغال زایی خوبی در این راستا نیز پیش بینی شده است.

مصلح گفت: با بهره برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: حدود سه میلیون متر مکعب به تامین آب صنایع و خدمات شهرستان بهمئی نیز تخصیص خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری و جاذبه های طبیعی یکی از مهمترین مقاصد گردشگران در این استان محسوب می شود.

شهرستان بهمئی به جز در مشرق که با شهرستان کهگیلویه در استان هم مرز است از سه جهت با شهرستان های استان خوزستان همسایه است به طوری که در شمال با باغملک ، در جنوب با بهبهان ، در غرب با رامهرمز و در جنوب غربی با امیدیه و آغاجاری در استان خوزستان مرز مشترک دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha