فعاليت ناجيان غريق فاقد مجوز در سواحل مازندران ممنوع است

نوشهر - ايرنا - معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار مازندران نسبت به فعاليت ناجيان غريق غيرمجاز در سواحل استان هشدار داد و گفت كه با متصديان شناگاههايي كه اين دسته ناجيان را به كار بگيرند ، برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، احمد حسين زادگان چهارشنبه شب در جلسه هاي ساماندهي و جشنواره فرهنگي و ورزشي ساحلي در چالوس افزود : برابر گزارش هاي دريافتي در بعضي شناگاههاي استان ناجيان غريق فاقد مجوز به كار گرفته شدند كه براي ما غيرقابل قبول است .
وي تاكيد كرد : حفظ جان مردم در شناگاهها مهم ترين وظيفه متصديان و خط قرمز براي ماست و با متخلفان بشدت برخورد خواهد شد.
بر اساس آمارهاي رسمي ، امسال بيش از يكهزار ناجي غريق در 338 كيلومتر ساحل درياي مازندران در چارچوب اجراي طرح سالمسازي دريا به كار گرفته شده اند ، ولي بيشتر آنان وظيفه نظارت بر شناگاههاي عمومي و مناطق حادثه خيز را بر عهده دارند.
اين ناجيان زير نظر هيات نجات غريق مازندران به عنوان يكي از تشكيلات عضو ستاد اجرايي طرح ساماندهي و سالمسازي دريا فعاليت دارند و دستمزدشان نيز از سوي اين ستاد پرداخت مي شود.
با اين وصف ، تعدادي از شناگاههاي ساحلي درياي مازندران در مناطقي واقع است كه در مالكيت بخش خصوصي يا دستگاههاي عمومي و دولتي قرار دارد و تامين ناجيان غريق براي اين شناگاهها هم بر عهده مديران آنهاست كه همواره در چند سال گذشته با مشكل مواجه بوده است .
سال گذشته نبود ناجي غريق در تعدادي از شهرك هاي ساحلي متعلق به بخش خصوصي گله شناگران و هشدار متوليان ستاد اجرايي طرح سالمسازي دريا را بر عهده داشت ، ولي امسال ناجياني در تعدادي از اين شناگاهها به كار گرفته شدند كه فاقد مجوز از هيات نجات غريق هستند.
امسال از اول خرداد طرح سالمسازي دريا در 98 نقطه از سواحل مازندران فعال شد و تا پايان شهريور ادامه خواهد داشت .
** كاهش 40 درصدي آمار غرق شدگان
معاون استاندار همچنين از كاهش 40 درصدي آمار مرگ ناشي از غرق شدگي در درياي مازندران نسبت به سال قبل خبر داد و گفت : هرچند اين كاهش دستاورد خوبي است ، ولي رضايت بخش نيست و بايد به دنبال راهكارهاي جديدي براي رساندن آمار به عدد صفر باشيم .
حسين زادگان يكي از اقدامات جديد براي كاهش غرق شدگي را افزايش ساعت فعاليت ناجيان غريق با توجه به گرماي هوا دانست و بر ضرورت تحقق آن تاكيد كرد .
وي گفت : گرما زياد هوا موجب تغيير ساعت شنا از روز به شب شده است و لازم است ناجيان غريق شب ها هم در محل هاي اجراي طرح حضور داشته باشند .
برابر اعلام ستاد اجرايي سالمسازي دريا ، طرح هاي ساحلي از ساعت 8 صبح فعاليتش را آغاز مي كند و ساعت 8 شب هم به پايان مي رسد .
آمارهاي سال هاي گذشته نشان مي دهد دستكم 30 درصد آمار مرگ ناشي از غرق شدگي در سواحل مازندران مربوط به شناگراني بوده كه شب هنگام و در نبود ناجيان غريق وارد آب شدند .
معاون استاندار مازندران پرداخت بموقع حقوق ناجيان غريق را هم بر انگيزه آنان براي فعاليت و كاهش آمار غرق شدگي موثر دانست و اظهار داشت : امسال 6 ميليارد و 60 ميليون تومان اعتبار استاني براي طرح هاي سالمسازي در نظر گرفته شده است كه علاوه بر پرداخت بموقع حقوق ناجيان غريق براي تامين تجهيزات غريق ، پشتيباني و فعايت هاي فرهنگي هزينه خواهد شد.
1295/ 1602/1654

سرخط اخبار استان‌ها