۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82324271
T T
۰ نفر
چند نكته در رابطه با سانحه قطارهاي مسافري در سمنان

روزنامه پيام استان سمنان روز يكشنبه، هفتم آذر 95 در شماره چهار هزار و 358، مطلبي با عنوان « چند نكته در رابطه با حادثه خونين ريلي جمعه استان سمنان» به قلم روح الله ساعدي منتشر كرد.

در ادامه اين مطلب آمده است: سانحه جمعه‌ خونين سمنان، دلهره و ترس از جهنم، التهاب برزخ و در نهايت وعده بهشت را براي ساكنين اين سرزمين به دنبال داشت.
هنوز از حادثه ريلي تصادف يك قطار مسافربري با يك قطار باري در ايستگاه امروان دامغان 2 سال نگذشته و از خاطره‌ها حذف نشده بود كه بار ديگر تصادف دو قطار مسافربري رجا را شاهد بوديم.
حادثه اخير ريلي در استان سمنان، از آن مباحثي است كه بار ديگر ضعف مديريت در سيستم هاي راه كشور را بيشتر آشكار و هويدا كرد، البته هرچند كه بعد از بروز اين حادثه كه همراه با خطاي انساني محض و غيرقابل گذشت و برگشت همراه بود، اقدامات موثر امدادي و عملياتي جهت برگشتن به وضعيت عادي انجام پذيرفت، اما چند نكته قابل تامل را بار ديگر به همگان گوشزد نمود.
1) سال‌هاست كه از زيرساخت‌هاي ريلي به عنوان يكي از امن ترين راه‌هاي حمل نقل، مسافر و حمل كالا در كشور ياد مي‌كنند، اما واقعيت آن است كه در عين حال كه اين سيستم به نوعي ايمن است، اما در صورت بروز حادثه، به يكي از بدترين فجايع تبديل مي‌شود، كه امنيت حمل و نقل ريلي را زير سوال مي‌برد و در نهايت امدادرساني و مهار بحران را دشوار مي‌كند.
حادثه‌ روز جمعه ايستگاه هفت خوان گواه اين ادعاست، متاسفانه نه تنها برخي از مسئولين و سياست‌گذاران مربوطه، تقابلي در زمينه زيرساخت‌هاي ريلي كه برخي از آنها قدمت حدود 50 ساله دارند، از خود بروز ندادند و نمي‌خواهند كه سيستم حمل و نقل ريلي را از اين گردنه حوادث به سلامت عبور دهند، بلكه اتفاقا با برخي از اقدامات و رفتارهاي خود، به عاملي جهت ضربه زدن به اين ناوگان قديمي تبديل شده‌اند كه در نهايت منجر به فدا نمودن جان ده‌ها نفر از انسان‌هاي مظلوم و بيگناهي مي‌گردد، كه امروز غريبانه در شوق رسيدن به پابوس امام رئوف، در قطار مرگ گرفتار شدند.
علاوه بر اين بروز اين اقدامات كه با خطاي انساني و ضعف مديريتي همراه است، منجر به وارد كردن خسارات فراوان روحي و مالي به شمار كثيري از هموطنان و جامعه گرديده كه جبران اين خسارات و هزينه‌هاي روحي و رواني آن غيرقابل انكار است.
2) هشدار‌هاي سال‌هاي اخير جمعي از دلسوزان و موثرين نقاط مختلف استان در قالب تشكل‌هاي مردم نهاد در رابطه با بازنگري در نحوه اداره مديريت راه آهن شمال شرق كشور، كه به يك دغدغه جدي تبديل شده و اين بار پس از وقوع حادثه روز جمعه‌ي خونين در استان، جا دارد كه يك اقدام اساسي و جدي در رابطه با اين موضوع گرفته شود و در نحوه اداره و مديريت بخشي از راه آهن شمال شرق تصميم گيري گردد.
همانطور كه رئيس دستگاه قضا از مسئولين قضايي درخواست كرده و رئيس جمهور نيز تاكيد داشته، با جديت با متخلفان و مقصران اين حادثه برخورد گردد، تا ديگر شاهد بروز اين حوادث در سطح استان سمنان كه يكي از پرترددترين مسيرهاي ريلي كشور به شمار مي‌رود، نباشيم و تكليف بخشي از مديريت و اداره راه آهن شمال شرق كشور نيز مشخص گردد.
3) حادثه روز جمعه تصادف دو قطار مسافربري در ايستگاه هفت خوان دامغان به نوعي تداعي كننده اوج مهارت، نوآوري و خدمت خالصانه بسياري از دستگاه‌هاي اجرايي استان و آحاد مردم اين خطه در زمان بحران بود و در واقع يك مانور جدي و سنگين براي محك دستگاه‌هاي امدادي و عملياتي استان كه با مشاركت مردم در اين مانور، نمره قبولي اخذ شد.
در همان ساعات اوليه علي رغم مشكلات موجود، سردي هوا و نيز اوج فاجعه، نيروهاي امدادي اعم از جمعيت هلال احمر، اورژانس، آتش نشاني، پليس راه، مراكز بيمارستاني و درماني ودر سطح استان عملكرد مناسبي در نجات بقيه مسافران، اطفاي حريق واگن‌ها، كشف اجساد سوخته و انتقال مصدومين به وسيله بالگرد به مراكز درماني داشتند در نهايت جاي خالي برخي تجهيزات بيمارستاني و زيرساخت‌ها از جمله احداث بيمارستان سوانح و سوختگي در استان به شدت احساس مي‌شود.
4) مي‌طلبد كه مسئولين و برخي از دست‌اندركاران و حتي مردم از بروز چنين حوادثي عبرت بگيرند و در نهايت براي جان انسان‌ها و سرمايه‌هاي معنوي و مادي جامعه ارزش قائل شوند. اما حادثه‌ خونين روز جمعه سمنان، در نهايت با سخاوتمندي و مشاركت آحاد مردم و شهروندان هم استاني در كمك به بازماندگان اين حادثه، همدلي و همبستگي را نمايان كرد.
7341/6103
خبرنگار: خديجه سلطاني پور ** انتشاردهنده: مصطفي دهقان

سرخط اخبار استان‌ها