۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83009517
T T
۰ نفر
حدود 4 هزار قايق در چابهار و كنارك در انتظار مجوز صيد هستند

چابهار - ايرنا - مدير كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: حدود سه تا چهار هزار قايق در 11 بندر ماهيگيري چابهار و كنارك فاقد مجوز با بيش از 15 تا 20 سال در انتظار مجوز صيد هستند.

هدايت الله ميرمرادزهي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هم اينك حدود 24 هزار صياد به وسيله هزار و 430 قايق و 907 لنج در بنادر ماهيگيري و جايگاه تخليه صيد شامل بنادر تيس، كنارك، رمين، زرآباد، پزم، چابهار، بريس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهاي چابهار و كنارك مشغول صيد و صيادي هستند.
وي افزود: صدور مجوز قانوني صيد براي چهار هزار قايق مي تواند منجر به افزايش توليد آبزيان و اشتغال افراد بومي شود.
مدير كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: در هر لنج 10 تا 25 نفر و در هر قايق يك تا 2 نفر اشتغال دارند كه نقش مهمي در صيد، صيادي و اشتغال سواحل نشينان مكران در منطقه بلوچستان دارند.
وي ادامه داد: پس از پيگيري هاي مكرر در سفر اخير معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران به منطقه براي 250 قايق جديد در چابهار و كنارك قرار است مجوز لازم صادر شود.
ميرمرادزهي تصريح كرد: چابهار و كنارك ظرفيت هاي خوبي در زمينه صيد انواع آبزيان دريايي دارند و اين ظرفيت بايد براي ايجاد اشتغال بيشتر بكار گرفته شود.
وي با بيان اينكه صيادان چابهار و كنارك همجوار آبهاي آزاد سواحل مكران در سه سال متوالي رتبه نخست كشوري در زمينه صيد و صيادي را كسب كرده اند، افزود: پارسال صيادان اين منطقه بيش از 302 هزار تن ماهي از دريا صيد كردند.
مدير كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: 34 تعاوني صيادي در حوزه اين اداره كل فعال است و 107 واحد صنايع شيلاتي و 29 كارخانه توليد كنسرو ماهي نقش مهمي در بسته بندي و صادرات تن ماهيان در اين منطقه دارند.
وي ادامه داد: 300 هزار شغل در حوزه شيلات چابهار و كنارك تعريف شده كه بيشتر در زمينه پرورش ميگو، صيد با كشتي هاي پيشرفته روز دنيا، پرورش ماهي در قفس، تكثير آبزيان، ايجاد صنايع و كارخانه هاي وابسته است.
ميرمرادزهي با اشاره به اينكه چابهار بهشت آبزي پروري است، خاطرنشان كرد: سرمايه گذاران مي توانند در زمينه پرورش ميگو، پرورش ماهي در قفس، صيد ماهي تجاري در آبهاي دور و استفاده از كشتي هاي پيشرفته صيد در آب هاي مشترك ساحلي اقدام كنند.
به گزارش ايرنا، سيستان و بلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره كل شيلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شيلات سيستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه كنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از سه شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213

سرخط اخبار استان‌ها