۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83103606
T T
۰ نفر

مطالعات ساخت سد و آب بندان در كلات به انجام رسید

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83103606
مطالعات ساخت سد و آب بندان در كلات به انجام رسید

مشهد- ایرنا- فرماندار كلات گفت: مطالعات ساخت سد بر روی رودخانه كلات و دو آب بندان با حجم یك میلیون مترمكعب بر روی رودخانه های 'لائین و ایده لیك' در غرب این شهرستان پایان یافته و هم اینك برای آغاز عملیات اجرایی در انتظار تخصیص اعتبار است.

مهدی ناصری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای سد بر روی رودخانه كلات در قالب 'طرح مدیریت منابع آب هزارمسجد' برنامه ریزی شده و در پی ساخت سه سد موجود در این شهرستان صورت می گیرد.
وی به بهره برداری از سدهای 'زاوین، قره تیكان و چهچه' در شرق كلات و بخش زاوین اشاره و بیان كرد: با این وجود طرحهای آبخیزداری در غرب شهرستان كلات یعنی ارتفاعات هزارمسجد تا شهرستان درگز توجیه بیشتری دارد اما در حوزه عمل در این بخش اقدامات عملی كمتری صورت گرفته است.
فرماندار كلات همچنین به خروج بخشی از آبهای سطحی از كشور اشاره و بیان كرد: طی سال آبی 95-96 حجم آب خروجی از جریانهای سطحی در این شهرستان 98.6 میلیون مترمكعب بود. 81.2 میلیون مترمكعب از این حجم آب خروجی سهم جمهوری تركمنستان بوده است. آب خروجی از محدوده شهرستان كلات در سال آبی 96-97 كمتر از این میزان ثبت شده است.
وی ادامه داد: هم اكنون حجم آب ذخیره شده پشت سد چهچه 12.2 میلیون مترمكعب، سد قره تیكان 10 میلیون مترمكعب و سد زاوین 1.3 میلیون مترمكعب می باشد. بر این اساس بطور متوسط بین 48 تا 64 درصد مخازن پشت این سدها با بارشهای امسال پر شده است.
ناصری همچنین میزان بارش و آبگیری سدهای كلات را در خراسان رضوی بی نظیر و در كشور قابل ملاحظه توصیف و بیان كرد: مهار آبهای سطحی و خروجی از شهرستان كه برخی مواقع موجب بروز سیلاب و خسارت نیز می شود نیازمندمند شتاب در اجرای طرحهای آبخیزداری است.
مركز شهرستان 38 هزار نفری كلات در فاصله 155 كیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. این شهرستان كوهستانی مركب از دو بخش مركزی و زاوین 68 روستا دارد. 27 هزار نفر از جمعیت كلات در روستاهای این شهرستان مرزی سكونت دارند.
خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری در تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، كلات و فریمان است.
بنا بر اعلام شركت آب منطقه ای خراسان رضوی هم اینك 85 درصد ظرفیت پشت سدهای این استان خالی است. 237 میلیون مترمكعب آب پشت سدهای خراسان رضوی جمع شده كه این مقدار نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 10 درصد كمتر است.
توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری این استان در مجموع یك میلیارد و 572 میلیون مترمكعب است.
با وجود بارندگیهای خوب پاییز امسال، به دلیل كاهش ذخایر برف طی دهه های گذشته و در نتیجه كاهش آبهای سطحی همچنان بخش زیادی از ظرفیت سدهای خراسان رضوی خالی است. كاهش بارندگی، تغییر در نوع بارش و افزایش حرارت از عوامل تاثیرگذار بر كاهش آبهای سطحی خراسان رضوی می باشد.
3221/1858

سرخط اخبار استان‌ها