۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83131794
T T
۰ نفر
شهردار: گسترش نماهاي رومي هيچ تناسبي با هويت قم ندارد

قم - ايرنا - شهردار قم با انتقاد از گسترش نماهاي رومي در معماري ساختمان هاي اين شهر گفت: اين معماري هيچ تناسبي با هويت، سنت و ارزش هاي قم ندارد و اين چالش، ناشي از نگرش اشتباه شهروندان به موضوع معماري است.

به گزارش ايرنا، سيد مرتضي سقائيان نژاد روز چهارشنبه در «هشتمين كنفرانس بين المللي توسعه پايدار، عمران و بازآفريني شهري و دومين كنفرانس تخصصي مهندسي پل» در سالن همايش هاي بين المللي شهرداري قم افزود: اگر چه ناكامي مكتب هاي غربي در پاسخ به بشر موجب شكست اين مكتب ها در قرن بيستم شده است ولي تمدن غربي در سال هاي گذشته، تمدن و فرهنگي اسلامي، هويت فرهنگي و اجتماعي و معماري شهرهاي ما را تغيير داده كه اين روند بايد تغيير يابد.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي به دنبال پايه گذاري تمدن نوين اسلامي است، گفت: شاخصه هاي عمران شهري، معماري، محيط زيست، بهينه سازي مصرف انرژي، اقتصاد شهري، فرهنگ و جامعه شناسي از جمله شاخصه ها و مولفه هاي يك تمدن است و اگر به اين موضوع ها درست توجه شود، مي تواند پايه گذاري براي تحقق تمدن نوين اسلامي باشد.
شهردار قم افزود: بايد با پرهيز از برگزاري نشست هاي تخصصي، به دنبال عملي كردن مباحث مطرح شده در كنفرانس ها بود تا از اين فرصت ايجاد شده در راستاي اعتلاي بيشتر شاخصه هاي توسعه شهري استفاده شود.
سقائيان نژاد در ادامه با اشاره به ويژگي هاي قم، اين شهر را خاستگاه انقلاب اسلامي و حرم اهل بيت(ع) دانست و تاكيد كرد: 86 هزار طلبه از بيش از 110 كشور در اين شهر مشغول به تحصيل هستند و سالانه 20 ميليون زائر وارد قم مي شوند كه همه اين موارد ظرفيت هاي بزرگي براي اين استان به شمار مي آيد.
وي همچنين با بيان اينكه 70 درصد بودجه شهرداري از طريق فروش تراكم تامين مي شود گفت: فروش تراكم براي تامين بودجه و همچنين تصميم گيري 25 ارگان براي شهر نشان مي دهد هيچگونه پايداري در مديريت شهري وجود ندارد.
وي نگرش شهروندان به شهر، گسرش شهرنشيني و بازآفريني بافت هاي شهري را از جمله چالش هاي شهري دانست و افزود: اگر به اين چالش ها به خوبي توجه شود مي توان به چشم اندازي مناسب براي توسعه پايدار شهري دست يافت.
سقائيان نژاد با بيان اينكه جمعيت شهرنشيني به شدت در حال افزايش است، تاكيد كرد: بيكاري، حاشيه نشيني، كمبود آب، ناكارآمدي خدمات شهري، تخريب محيط زيست و خطر پذيري ناشي از بلاياي طبيعي، از جمله آسيب هاي افزايش شهرنشيني است كه امروز كلان شهرهاي كشور گرفتار اين چالش ها هستند.
وي با اشاره به وجود يك هزار و 700 هكتار بافت فرسوده در قم گفت: اين بافت ظرفيت گنجايش 350 هزار تن را دارد و اگر به جاي ايجاد منطقه پرديسان كه مشكل هاي زيرساختي زيادي براي اين شهر ايجاد كرده است، بافت هاي فرشوده شهري احيا مي شد، با اين حجم از بافت هاي فرسوده مواجه نمي شديم.
پرديسان در منطقه هشتم شهرداري و در جنوب غربي شهر قم واقع شده است، اين منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازي وقت تاسيس و در سال 1390 به يكي از مناطق شهرداري قم تبديل شد.
وي با تاكيد بر اينكه بافت فرسوده نياز به وحدت مديريتي دارد گفت: براي تغيير وضعيت بافت هاي فروسده هيچ چاره اي جز وحدت مديريت وجود ندارد.
سقائيان نژاد افزود: بايد زمينه حضور بخش خصوصي در بافت فرسوده، ايجاد و بسته هاي حمايتي در نظر گرفته شده تخصيص داده شود تا بتوان بافت هاي فرسوده را از اين وضعيت نجات داد.
اين كنفرانس بين المللي كه با حضور چهره هاي علمي و اجرايي كشورهاي مختلف از امروز چهارشنبه 21 آذر ماه آغاز شده است با برگزاري كارگاه ها و نشست هاي علمي و تخصصي، روز پنجشنبه 22 آذرماه به كار خود پايان مي دهد.
در اين كنفرانس، علاوه بر پخش كليپ هايي از كنفرانس هاي پيشين و همچنين كليپي با موضوع معرفي ميراث فرهنگي تاريخي قم، كارگاه هاي تخصصي با موضوع «جامعه، مديريت و گردشگري شهر مذهبي با محوريت خيابان ارم قم» و «كارگروه تخصصي پل» برگزار مي شود.
ارائه مقاله، سخنراني علمي، افتتاح نمايشگاه عكس و آثار دانشجويان و بازديد علمي از بافت تاريخي شهر قم با حضور مهمانان ويژه، از بخش هاي جانبي اين كنفرانس به شمار مي آيد.
7404/ 1175

سرخط اخبار استان‌ها