راه اندازي صندوق ملي محيط زيست براي كاهش توليد پسماند ضروري است/تقدير از پويش 'نه به زباله' توسط ايرنا

قم- ايرنا - معاون خدمات شهري شهرداري قم با اشاره به اينكه درحال حاضر توليد كنندگان هيچ عوارضي را به شهرداري از بابت توليد توليد زباله ناشي از بسته بندي محصول پرداخت نمي كنند، برضرورت تشكيل و راه اندازي صندوق ملي محيط زيست تاكيد كرد.

سيد امير سامع روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اهميت اجراي قانون مديريت پسماند دربحث پيشگيري از توليد زباله اظهار داشت: طبق ماده 12 آئين نامه اجرايي قانون مديريت پسماند مصوب سال 83 مجلس شوراي اسلامي و هيات دولت ،توليد كننده‌ها و وارد كنندگان كالاهاي مختلف بايد نيم در هزار ارزش 9 گروه ازكالاي ساخته شده با شيشه، فلزات، چوب، انواع روغن، پليمري، الكترونيكي و برقي و در نهايت مصالح ساختماني با نوع كاني غيرفلزي را براي بازيافت به صندوق ملي محيط ‌زيست جهت ارايه به حوزه خدمات شهري شهرداري ها به عنوان متولي مديريت و كنترل پسماند پرداخت كنند، تا در راستاي بازيافت و تبديل به مواد ديگر سرمايه گذاري و هزينه شود.
سامع با اذعان به اينكه هم اكنون هزينه جمع آوري زباله بر عهده شهروندان است و ذينفعان و توليد كنندگان كالا هزينه اي در اين خصوص پرداخت نمي كنند،افزود: چرا بايد يك كارخانه كه درمشهد روزانه يك تريلر از محصول هاي توليدي خود را وارد قم مي كند، هزينه جمع آوري زباله و پسماند توليدي حاصل از مصرف كالاهاي آن را شهروندان قمي پرداخت كنند؟ و سود آن به جيب توليد كننده اي درخارج از اين شهر برود.
معاون شهردار قم با بيان اينكه امروز پس ازگذشت بيش از يك دهه از تصويب قانون مديريت پسماند كه سازمان حفاظت از محيط زيست را مكلف به ايجاد صندوق مذكور مي كند، هنوز اين اقدام صورت نپذيرفته است، گفت: هزينه شهرداري ها براي جمع آوري پسماند روز به روز بيشتر شده و به محيط زيست نيز آسيب بيشتري وارد مي شود، ولي در صورت اجراي اين قانون علاوه بر اينكه واحدهاي توليدي بر هزينه هاي خود كنترل بيشتري اعمال مي كنند، محيط زيست نيز كمتر در معرض تهديد و خطر قرار مي گيرد.
وي همچنين با اشاره به توليد روزانه بيش از 700 زباله در قم از پيش بيني رقمي بالغ بر 560 ميليارد ريال در بودجه سال 96 شهرداري قم تنها براي جمع آوري و انتقال اين حجم از زباله به سايت البرز و مركز اصلي دپوي زباله در اين شهر خبر داد، و گفت: فراخوان اوليه براي سرمايه گذاري بخش خصوصي براي احداث مركز زباله سوز در قم در فاصله اي دور از شهر كه محيط زيست مجوز آن را صادر كند، ارايه شده تا بواسطه اين اقدام روزانه 500 تن از كل زباله توليدي به انرژي برق تبديل شود.
سامع همچنين با بيان اينكه اين طرح به 2 هزار ميليارد ريال سرمايه نيازمند است، يادآور شد: در نخستين فراخوان داده شده براي مناقصه برنده اي را نداشتيم، اما اين فراخوان را كماكان ادامه داده تا يك سرمايه گذار و مشاركت كننده خوب را انتخاب كنيم.
معاون شهردار قم با اشاره به موضوع تفكيك از مبداء به عنوان يك اقدام مهم و اساسي براي مقابله با تجميع زباله افزود: شهرداري قم در سال 95 با اطلاع رساني و افزايش خودروهاي جمع كننده زباله از 10 دستگاه به 50 دستگاه و همچنين افزايش تعداد غرفه هاي تحويل گيرنده زباله هاي خشك از هفت غرفه به بيش از 20 غرفه حركت خوبي را در بحث فرهنگ سازي آغاز نموده به نحوي كه كل حجم زباله هاي خشك تفكيك شده كه به صورت روزانه از سوي شهروندان به شهرداري تحويل داده مي شود، از سه تن در ابتداي سال 95 به بيش از 40 تن در بهمن ماه همين سال افزايش پيدا كرده است.
معاون خدمات شهري شهرداري قم در بخش ديگري از سخنان خود با تقدير از حركت فرهنگي آغاز شده از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي تحت عنوان 'نه به زباله' لازمه تحقق اين امر را بيش از هر چيز تلاش براي ترويج فرهنگ پرهيز از توليد زباله در جامعه توصيف كرد.
وي با بيان اينكه حوزه خدمات شهري قم دربحث مديريت پسماند و براي كنترل معضل هاي زيست محيطي هرمي سه ضلعي را تعريف و طراحي كرده است، افزود: اجتناب از توليد زباله كه به شكل هاي گوناگون به محيط زيست آسيب مي زند، و ارايه آموزش هاي لازم به صنوف مختلف و خانواده ها براي جلوگيري از جمع شدن بيش از اندازه زباله نخستين ضلع اين هرم و در حقيقت مهمترين گام در راستاي پيشگيري از توليد زباله محسوب مي شود.
سامع با اشاره به اينكه امروز و با توجه به تغيير فرهنگ مصرف افراد جامعه، بحث مديريت پسماند به شدت از سوي شهروندان مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: به طور مثال رستوران ها انواع و اقسام پلاستيك ها، مقواها و كاغذها را در فروش و عرضه غذا به مصرف كنندگان به كار مي گيرند، در صورتي كه درگذشته اين شرايط وجود نداشته، ولي متاسفانه امروز بواسطه يك سري رفتارهاي نادرستي كه مشخص نيست از كجا الگوبرداري شده شاهد توليد روز افزون پسماند درسطح شهر هستيم.
وي با اشاره به چند لايه شدن و پيچيده تر شدن پسماندها و زباله هاي توليدي در سطح شهر و محل زندگي مردم، افزود: برخي مواقع مشاهده مي شود، در بسته بندي يك كالاي خاص از لايه هاي آلومينيومي، پلاستيكي و كاغذي استفاده مي شود كه اين امر كار پردازش و تبديل مجدد آن را دشوار مي كند.
سامع، كاهش توليد پسماند را نيز دومين اقدام مهم در بحث مقابله با زباله عنوان كرد، و افزود: اگر واقعا لازم است كه از كاغذ براي بسته بندي كالا استفاده كنيم بايد در حداقل لازم اين كار را انجام دهيم.
وي بازيابي و تبديل اشياء و وسايل گوناگون به مواد ديگر را نيز سومين اقدام ضروري براي نه به زباله ذكر كرد، و گفت: اقلام و لوازم مختلف منزل و وسايلي مانند دوچرخه را به هيچ وجه نبايد به عنوان زباله بدانيم بلكه بايد زمينه استفاده مجدد از آنها را فراهم كنيم.
اين مسئول در بخش ديگري از سخنان خود موضوع جلوگيري از توليد شيرآبه زباله را نيز حائز اهميت دانست، و گفت: هر چقدر آب و مايع هاي كمتري وارد زباله ها كنيم، شيرآبه كمتري ايجاد، و مديريت آن نيز راحتر مي شود.
اين مقام شهرداري قم با اشاره به اقدام هاي حوزه خدمات شهري اين نهاد مردمي در راستاي ارتقاي فرهنگ عمومي براي پرهيز از توليد زباله و مديريت صحيح آن، گفت: شهرداري قم به روش هاي مختلف گرافيكي و ارايه آموزش هاي چهره به چهره به مردم و صنوف گوناگون در مناطق هشت گانه شهرداري قم بويژه 2،6 و 5 تلاش نموده تا اين فرهنگ سازي را به نحو مطلوب انجام دهد.
وي همچنين همكاري صدا و سيما با شهرداري در گسترش اين فرهنگ در جامعه را نيز مهم خواند، و گفت: صدا و سيما نبايد همان مبلغي كه براي تبليغ يك پفك نمكي دريافت مي كند، براي تهيه و توليد برنامه هاي فرهنگي در زمينه مديريت پسماند از شهرداري نيز مطالبه كند.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلي ** انتشار دهنده: جعفرمسلمي

سرخط اخبار استان‌ها