۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۷
کد خبر: 83024099
T T
۰ نفر
تولیدات دستی قشم شناسنامه دار شود

قشم - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: جهت برندسازی و ایجاد هویت برای هنر بومی قشم باید صنایع دستی این جزیره را شناسنامه دار كرد.

به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی عصر چهارشنبه در بازدید از زیرساخت های اقتصادی و گردشگری روستاهای جزیره قشم افزود: برندسازی صنایع دستی به خالق اثر نیز هویت می بخشد و تحقق آن حركت در مسیر حمایت از تولید ملی و كالای ایرانی است.
وی ادامه داد: شناسنامه دار كردن یك اثر هنری باعث ایجاد تضمین برای جلب اعتماد مصرف كننده می شود و نمادی از كیفیت كالاست.
رضوی تصریح كرد: درج نام خالق هنرهای دستی، ثبت تاریخ خلق اثر و مواد و تركیبات به كار رفته به صنایع دستی قشم هویت می دهد.
وی خاطرنشان كرد: همچنین صنایع دستی برای عرضه در نمایشگاه ها و فروشگاه ها باید دارای قیمت و شناسه باشد.

** بازدید از مركز تكثیر لارو و پرورش میگوی متراكم
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در ادامه از مركز تكثیر لارو و پرورش میگوی متراكم قشم بازدید كرد.
مركز تكثیر و پرورش میگو قشم از سال 1375 فعالیت خود را در زمینه تكثیر لارو میگو در شهر سوزای جزیره قشم آغاز كرد.
این شركت با سرمایه ای بالغ بر 42 میلیارد ریال، 20 استخر 350 مترمكعبی را به پرورش میگو به شیوه متراكم و با ظرفیت تولید 2 تُن میگو در هر استخر اختصاص داده است.
این مركز در طول سال در 2 نوبت تابستانه و زمستانه برداشت میگو دارد و محصول خود را به كشورهایی مانند فرانسه، روسیه و چین صادر می كند.

** بازدید از پرورش بچه ماهی قشم
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در ادامه بازدیدهای خود از شركت پرورش بچه ماهی قشم بازدید كرد.
این شركت با 80 حوضچه پرورش بچه ماهی به ظرفیت تولید 2 میلیون قطعه در سال با سرمایه ای بالغ بر 120 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی از سال 1392 به فعالیت مشغول شد.
در این مجموعه، بچه ماهی هایی از نوع هامور، شانك و صُبیتی پس از رسیدن به وزن پنج گرم به مراكز پرورش ماهی در قفس منتقل می شوند.
این مجموعه دارای 2 سایت است كه عملیات تكثیر ماهی در سایت خشكی و ذخیره سازی در سایت دریایی با پنج قفس انجام می شود.

** بازدید از طرح اقامتگاه بوم گردی در روستای گَوَرزین
رضوی در ادامه بازدیدهای خود از مراحل پایانی علیات اجرایی اقامت گاه بوم گردی روستای گَوَرزین بازدید كرد.
این اقامت گاه با سرمایه گذاری بالغ بر 70 میلیارد ریال و در مساحتی بالغ بر 10 هكتار توسط بخش خصوصی در روستای گورزین واقع در غرب جزیره قشم در حال احداث است.
در این اقامتگاه 45 باب اتاق 2 تا 6 نفره به تعداد كل 82 تخت، یك سالن غذاخوری، محلی برای نمایش صنایع دستی محلی و پارك بازی كودكان در نظر گرفته شده است.
این طرح كه احداث آن از سال 1395 آغاز شد در ایام مبارك دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از آن 85 فرصت شغلی ایجاد می شود.
وجود فضای مناسب برای اجرای موسیقی محلی و برگزاری آیین های بومی و كاشت یكهزار نفر نخل از دیگر ویژگی های این اقامتگاه بوم گردی در غرب جزیره است.
روستای گَوَرزین پنج كیلومتر فاصله از جنگل حَرّا و 10 كیلومتر از بندر تاریخی لافت فاصله دارد و نزدیك ترین روستا به فرودگاه بین المللی قشم است.

** بازدید از باغ پرورش گیاهان دارویی گَوَرزین
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری امروز همچنین از باغ پرورش گیاهان دارویی گورزین بازدید كرد.
باغ مزبور به عنوان یكی از طرح های شاهد (پایلوت) سازمان همكاری‌های بین‌المللی این كشور (جایكا) در مساحتی بیش از 2 هزار و 500 متر مربع توسط جامعه محلی اداره می شود.
این مجموعه با اعتباری بالغ بر یك میلیارد ریال ایجاد شد و 15 نفر از اهالی روستای گَوَرزین با هدف توسعه بخش كشاورزی در زمینه كاشت گیاهان دارویی در آن فعالیت می كنند.
در این باغ گیاهانی همچون رُزماری، مورینگا، آپایو، كُنار شهری، گارُم زَنگی، تَمر هندی، گوآوا، نخل، انبه و غیر آن پرورش می یابد تا برای استفاده و فروش در بازار و مصارف پزشكی مورد استفاده قرار گیرد.
این مجموعه دارای فضایی به وسعت 170 مترمربع شامل پنج باب اتاق، 10 تخت و سالن غذاخوری برای اقامت گردشگران است.

**بازدید از قطعه یك بزرگراه مركزی قشم
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری امروز همچنین از مرحله اول طرح بزرگراه مركزی قشم بازدید كرد.
طرح بزرگراه مركزی قشم به طول 30 كیلومتر و با اعتبار 411 میلیارد ریال دارای 2 باند، هر یك به عرض 11.5متر آسفالت در حال اجراست.
خاكبرداری و زیرسازی قطعه اول این طرح به طول 10 كیلومتر و اعتبار بیش از94 میلیارد ریال انجام شده است و تا بهمن ماه امسال عملیات آسفالت آن به اتمام می رسد كه در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
همزمان زیرسازی مرحله دوم این طرح به طول 10 كیلومتر با اعتبار 146 میلیارد ریال دارای 61 درصد پیشرفت فیزیكی است و مرحله سوم نیز به طول 10 كیلومتر و اعتبار 171 میلیارد ریال 20 درصد پیشرفت دارد.
رضوی هم چنین از طرح های توسعه ای فرودگاه بین المللی قشم بازدید كرد. سالن جدید این فرودگاه با ظرفیت خدمات رسانی هم زمان به پنج پرواز و برج مراقبت جدید در حال احداث است.
به گزارش ایرنا، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری به همراه مدیرعامل و دیگر مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم طی یك سفر 2 روزه از زیرساخت های اقتصادی و گردشگری روستایی جزیره قشم بازدید می كند.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارك با حدود یكهزار و 628 كیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500

سرخط اخبار استان‌ها