۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵
کد خبر: 83297378
T T
۰ نفر

رنگ زندگي در تالاب الله ‌آباد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵
کد خبر: 83297378
رنگ زندگي در تالاب الله ‌آباد

شماره جديد روزنامه ولايت در مطلبي با تيتر رنگ زندگي در تالاب الله اباد به اثرات بارندگي هاي اخير بر سيراب شدن تالاب هاي خشك شده از جمله الله اباد پرداخته است.

در اين گزارش كه به قلم پروين شهسواري نوشته شده مي خوانيم بارش‌هاي سيل‌آساي فروردين‌ماه امسال گرچه خسارات زيادي را در بخش‌هاي مختلف در كشور بر جاي گذاشت، اما اثرات خوبي نيز در سيراب شدن تالاب‌هاي خشك شده در كشور كه اكثر آنها در معرض نابودي بودند داشت و اين خبر شايد در بين خبرهاي ناخوش سيل قدري اميدوار كننده باشد كه سيل تالا‌ب‌ها را از ليست قرمز حذف كرد.
تالاب‌ها منشاء خدمات و كاركردهاي متعدد و بي‌شماري هستند كه از مهم ترين آنها مي‌توان به تامين معيشت و كمك به اقتصاد جوامع محلي حاشيه تالاب‌ها نام برد.
از جمله ديگر كاركردهاي مهم تالاب‌ها مي‌توان به جلوگيري از توليد ريزگردها اشاره كرد كه با توجه به اتفاقات اخير در برخي از استان‌هاي كشور، حفاظت و نگهداري مناسب از تالاب‌ها براي بهره‌مندي از اين خدمات بسيار ضروري مي‌باشد.
از 42 نوع تالاب شناسايي شده در جهان، تمامي آنها به استثناي تالاب‌هاي تند در ايران يافت مي‌شود.
در پهنه جغرافيايي كشور ايران بيش از 80 تالاب با ويژگي‌هاي مختلف وجود دارد كه در سطوح مختلف مديريت و حفاظت مي‌شوند.
در حال حاضر آن‌طور كه مسئولان محيط زيست و كارشناسان مي‌گويند وضعيت اكثر تالاب‌هاي كشور مناسب است.
آن‌طور كه اسماعيل كهرم كارشناس محيط زيست مي‌گويد: 252 تالاب برجسته كشور پيش از اين بارندگي‌ها در وضعيت قرمز يا همان خطر قرار داشتند و هم‌اكنون وضعيت آنها مطلوب شده است.
اما حفظ تالاب‌ها در شرايط كنوني بسيار مهم است و اگر مديريت آن مثل آنچه تا به امروز انجام شده ادامه يابد، اميدي به زنده ماندن آنها تا تابستان امسال نيست.
كمك 25 ميليارد ريالي جامعه ورزش و جوانان به سيل زدگان از ديگر عناوين اين شماره ولايت است كه در آن مديركل ورزش و جوانان استان گفته است: تاكنون جامعه ورزش و جوانان قزوين 25 ميليارد ريال كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي جمع‌آوري شده را به مناطق سيل‌زده كشورمان ارسال نموده‌اند.
سخنان نماينده ولي‌فقيه در استان قزوين در خصوص زمين خواري در هفت سنگان نيز يكي ديگر از عناوين اين نشريه است و آيت الله عبدالكريم عابديني در اين خصوص گفته است: نسبت به تخلفات انجام شده در هفت‌ سنگان ذره‌اي ترديد وجود ندارد، چراكه اراضي هفت‌سنگان زمين كشاورزي بوده است كه به تعاوني مسكن فروخته‌شده و اين امر يك رسوايي است.
آيت الله عابديني افزود: متخلفان اگر بگويند زمين كشاورزي بوده و قبلاً تغيير كاربري پيدا كرده است، بايد گفت كه اگر تغيير كرده شما چرا زمين‌هاي مرغوب را به قيمت ارزان خريداري كرديد و اين امر هم تخلف بوده است.
روزنامه ولايت به مدير مسئولي سيد عبدالعظيم موسوي و سردبيري مهناز اسماعيلي در قزوين منتشر مي شود.
7388*3013

سرخط اخبار استان‌ها