۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
کد خبر: 83173281
T T
۰ نفر
تغذيه سالم تا 40 درصد در پيشگيري از سرطان موثر است

قزوين - ايرنا - معاون مركز بهداشت قزوين با بيان اينكه 76 درصد بيماري ها غيرواگير هستندT گفت: با تغذيه سالم مي توان 30 تا 40 درصد از بروز انواع سرطان ها جلوگيري كرد.

به گزارش ايرنا دكتر ناهيد يزدي روز چهارشنبه در نشست خبري افزود: در سال 94 تعداد هزار و 675 مورد ثبت جديد انواع سرطان در قزوين داشتيم كه در مقايسه با سال 85 با تعداد799 مورد ثبت ؛ افزايشي حدود 2 برابري داشته است.
وي اضافه كرد: گرچه بخشي از اين افزايش، ناشي از بالا رفتن دقت تشخيص بيماري بوده اما دليل اصلي در سبك زندگي نادرست است كه بايد اصلاح شود.
يزدي ادامه داد: مصرف زياد نمك، قند و چربي و مصرف كم سبزي و ميوه پنج عامل خطر هستند كه در شيوع بيماري هاي غيرواگير نقش دارند.
وي گفت: در حال حاضر 19 درصد سرطان هاي دستگاه گوارش به دليل كم خوردن سبزي و ميوه بوده و 80 درصد مردم جهان ميوه و سبزي كم مي خورند.
يزدي ادامه داد: يكي از اقدامات مهم در كاهش بروز بيماري هاي غيرواگير ترويج فرهنگ تغذيه سالم است به گونه اي كه با رعايت كردن اصول تغذيه 80 درصد موارد ديابت، 50 درصد بيماري هاي قلبي و عروقي و 30 تا 40 درصد سرطان ها قابل پيشگيري است.
وي گفت: در استان قزوين آمار چاقي و اضافه وزن در گروه سني 30 تا 60 سال، 62 درصد يعني شامل 40 درصد اضافه وزن و 22 درصد چاقي است.
يزدي همچنين از ابتلاي هشت و نيم درصد جمعيت ميانسال به ديابت و 24 درصد به فشار خون بالا خبر داد و افزود: مصرف قند و شكر روزانه 66 گرم است در حالي كه بر اساس سبد مطلوب غذايي مصرف روزانه قند و شكر حداكثر 40 گرم توصيه شده است.
اين مسئول ياد آور شد: تحقيقات نشان داده است مصرف يك قوطي نوشابه در روز منجر به حدود هفت كيلوگرم اضافه وزن در سال مي شود.
يزدي، سرطان پانكراس، بيماري هاي كليوي، فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي به ويژه در زنان، نقرس، اختلال حواس و آلزايمر را از ديگر عوارض مصرف زياد مواد قندي و شيرين عنوان كرد.
وي ادامه داد: همچنين افزايش مصرف روغن و چربي به ويژه چربي هاي اشباع از طريق مصرف بي رويه فست فودها و غذاهاي چرب و سرخ شده نيز موجب افزايش شيوع بيماري هاي غيرواگيري چون قلبي و عروقي، برخي سرطان ها از جمله سرطان پستان، پروستات و ديابت شده است.
يزدي در خصوص ميزان مصرف لبنيات گفت: لبنيات به عنوان يكي از گروه هاي مهم هرم غذايي شامل شير، ماست، پنير، دوغ، بستني و كشك است كه از نظر ارزش غذايي يكسان هستند و مي توانند جايگزين يكديگر شوند.
وي يادآور شد: مصرف سه واحد لبنيات در روز مي تواند در ايجاد توده استخواني كمك كند و موجب بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود.
يزدي با بيان اينكه براي جذب كلسيم ويتامين دي لازم است گفت: ويتامين دي به مقدار كم در ماهي به ويژه ماهي هاي چرب مانند سالمون، ساردين و تن وجود دارد و همچنين در محصولات غذايي غني شده با ويتامين دي مانند شير غني شده يا روغن غني شده با اين ويتامين مي توان بخش زيادي از نياز روزانه به آن را تامين كرد.
معاون مركز بهداشت قزوين افزود: با وجود اهميت بسيار بالاي مصرف لبنيات در پيشگيري از سرطان كولوركتال( روده بزرگ) و تخمدان، حفظ فشار خون طبيعي و انقباض عضلاني، مصرف روزانه آن در بين مردم كشور ما بسيار پايين است.
وي افزود: سرانه مصرف لبنيات در كشور ما 66 كيلوگرم است در حالي كه در كشورهاي اروپايي سالانه حدود 350 كيلوگرم از انواع اين محصولات استفاده مي شود.
6012/7388

سرخط اخبار استان‌ها