ضرورت راه‌اندازی موزه خانواده در قزوین

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸
کد خبر: 85480962
ضرورت راه‌اندازی موزه خانواده در قزوین

قزوین - ایرنا - رییس سابق پژوهشکده ابنیه فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: موزه میراث فرهنگی خانواده های قزوینی در استان باید راه اندازی شود تا گفت و گوی بین نسلی مردم با گذشته و تاریخ این شهر و بوم شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی مجابی روز شنبه در آیین تجلیل از اهداگران اسناد تاریخی که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و فعالان فرهنگی در مرکز اسناد ملی و کتابخانه های استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امروز بسیاری از بزرگان خانواده های قزوینی از میراث مکتوب شهر با محوریت زبان و خط حفاظت می کنند و برای آن ارزش زیادی قایل هستند.

وی ادامه داد: اسناد مکتوب که به واسطه اختراع خط در ۱۰ هزار سال قبل نوشته و امروز جمع آوری شده، اهمیت نوشتار را نشان می دهد که اگر نبود، هیچ آموزشی هم در زمان گذشته صورت نمی‌گرفت و افکار گذشتگان به نسل بعدی انتقال نمی یافت.

مجابی خاطرنشان کرد: قزوین در نقطه حاشیه کویر و در شمال غربی ایران قرار دارد و با این موقعیت استراتژیکی، تاریخی و هویت اصیل خود یکی از کانون های مهم فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

به گفته این مسوول، اقدامات بخش دولتی برای حفاظت از میراث مکتوب و تاریخی قزوین کافی نیست و مردم بایستی از اموال خاندان خود به صورت علمی، سازمان یافته و هدفمند حفاظت کنند.

رییس سابق پژوهشکده ابنیه فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: میراث گذشتگان مهمترین عامل گفت و گو با تاریخ است و نسل جدید باید از ارتباط با گذشته و میراث مکتوب برای استفاده معنوی، اجتماعی و فرهنگی زندگی خود حفظ و حراست کند.

ضرورت راه‌اندازی موزه خانواده در قزوین

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۱۱۶ برگه از صفحات حزب قدیمی و تاریخی قرآن کریم رونمایی شد و همچنین از اهدا کنندگان اسناد تاریخی استان قزوین با اهدا لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha