۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82973303
T T
۰ نفر

اندیشكده بروكینگز:

ترامپ باید در خانه می ماند

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82973303
ترامپ باید در خانه می ماند

تهران- ایرنا- اندیشكده بروكینگز در گزارشی نوشت: با توجه به طوفانی كه ترامپ نسبت به متحدان اروپاییش در بروكسل و لندن به راه انداخت، اگر این هفته در خانه مانده بود، منافع ملی آمریكا اكنون در شرایط بهتری قرار داشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'توماس رایت' مدیر مركز آمریكا - اروپا و از اعضای ارشد پروژه نظم و راهبرد بین المللی در خصوص دیدار روسای جمهوری آمریكا و روسیه در هلسینكی نوشت: نشست امروز در هلسینكی و دیدار دونالد ترامپ از بروكسل و انگلیس كه پیش از سفر به هلسینكی رخ داد، نشان می دهد كه وی دیگر قابل كنترل نیست و در مورد نقش آمریكا در عرصه بین المللی تنها از روی باورهای احمقانه خود صحبت می كند. هرچند در روزهای نخست ریاست جمهوری ترامپ انتظار می رفت وی با كمك بزرگترها بتواند مهار شود، اما امروز بر همه آشكار شده كه ترامپ دیگر قابل كنترل نیست. وی تمام كسانی كه سعی داشتند اقدامات وی را كنترل كنند، اخراج كرده و یا نادیده گرفته است. تندروهایی هم كه اطراف وی باقی مانده اند ترسوهایی هستند كه فقط درصدد خوشایند وی قدم برمی دارند. چشم انداز 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی كاخ سفید هم برای سیاست در پیش گرفته در خصوص 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی و ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری هیچ چیز خارق العاده ای ندارد. بنابراین در این میان وظیفه هر كدام از اعضای كابینه ترامپ این خواهد بود كه چگونه با تلاش برای محدود كردن آسیب های اعمال شده از سوی رئیس جمهوری در راستای حفظ منافع ملی عمل كنند و یا اینكه حتی در نهایت استعفا دهند. كسانی هم كه به تازگی از كابینه ترامپ خارج شده اند مانند 'ژنرال مك مستر' مشاور پیشین امنیت ملی و 'ركس تیلرسون' وزیر پیشین امور خارجه فارغ از هرگونه اختلافاتی باید به مردم آمریكا در خصوص دستورالعمل سیاست خارجی رئیس جمهوری اطلاع رسانی كنند.
'آلینا پولیاكوا' از اعضای ارشد موسسه روبینستاین نیز نسبت به این نشست اینگونه واكنش نشان داد: در این دیدار از بدترین سناریو ممكن اجتناب شد. هیچ چانه زنی در خصوص اوكراین، سوریه و عدم تعهدات امنیتی ایالات متحده به اروپا وجود نداشت. اما باز هم پوتین برنده این نشست بود. چراكه ایالات متحده هیچ دستورالعمل مشخصی برای این نشست نداشت بنابراین این روسیه بود كه جلسه را در دست گرفت. در خصوص موضوع اوكراین، پوتین با تكرار مواضع نادرست كرملین، كی یف را به دلیل نداشتن هیچ گونه پیشرفتی در 'توافق نامه مینسك' (قراردادی كه در سپتامبر 2014 ( 1393) میان اوكراین و روسیه و دونتسك برای پایان جنگ در منطقه 'دونباس' اوكراین، بسته شد) شایسته سرزنش دانست. در مورد سوریه هم پوتین پیشنهاد كرد روسیه نقش میانجی را در ائتلاف جهانی برای پایان مشكل پناهندگان سوری و تضمین مرزهای اسرائیل بازی كند كه این امر می تواند نقش روسیه را به عنوان قدرت بزرگ در خاورمیانه تقویت كند. احتمالا شخص ترامپ نیز از امتیازات مختلفی كه روسیه قرار بود در این نشست بدست آورد، آگاه بود و می دانست به طور قطع پوتین برنده این دیدار است.
'كنستانز استنزلمولر' از اعضای مركز 'رابرت بوش' در مورد دیدار ترامپ و پوتین گفت: از لحاظ نتایج سیاسی، بدترین اتفاق ممكن رخ نداد؛ چرا كه دولت آمریكا توانست پوتین را در این بازی كُشتی ببرد. ترامپ در این نشست به الحاق غیرقانونی كریمه به روسیه، جنگ در اوكراین و بازدارندگی و دفاع از نواحی شرقی ناتو با پوتین صحبت كرد و برای ما اروپایی ها این رویداد خوبی است و باید سپاسگزار ترامپ باشیم. اما از نقطه نظر موارد نامحسوس آسیبی كه ترامپ به اتحاد با اروپا و ارزش های مشترك وارد كرد بی نهایت است. تنها یك نگاه به چهره های خوشحال دشمنان ما، مهر تائیدی بر این گفته است. از نقطه نظر من، ما باید نخست دریابیم كه ترامپ به دنبال چه نوع بازی است؟ آیا این بازی كه ترامپ در آن مشغول است یك شوی تلویزیونی است یا اقدامی برای نابودی نظم جهانی؟ اگر مورد اول باشد، ما اروپایی ها می توانیم تنها تلویزیون را خاموش كنیم و ادامه ماجرا را نبینیم اما در نوع دوم، اروپا به عنوان تبعه آمریكا تحت تاثیر این اقدامات قرار می گیرد.
در خصوص واكنش رهبران اروپایی هم باید بگویم تا كنون با در نظر گرفتن محدودیت های موجود، واكنش هایی نشان داده اند. اما این كافی نیست و باید عمل كنند. آنها باید آسیب های موجود را كاهش دهند و بر روی پیوستگی و اعتماد سرمایه گذاری كنند و اتحاد با یكدیگر به ویژه با آن دسته از عناصر داخل دولت آمریكا كه تمایل به حفظ اتحاد با اروپا دارند را حفظ كنیم. فراموش نكنیم در این مقطع آلمان كلید ماجراست.
'استیون پیفر' از اعضای غیر مقیم مركز كنترل تسلیحات و مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای در واكنش به دیدار این دو رئیس جمهوری نوشت: اگر در تاریخ سفرهای روسای جمهوری آمریكا نگاهی بیندازیم، هیچ كدام به اندازه سفرهای ترامپ خبرساز نبوده است. او در بروكسل با ادامه موج طوفان هایی كه به سومت متحدان اروپایی خود گسیل كرده بود، از نپرداختن به موضوع دفاع توسط اروپا انتقاد كرد؛ موضوعی كه اتحاد در ناتو را تحت الشعاع قرار می دهد. در بریتانیا نزدیكترین متحد آمریكا، ترامپ در مصاحبه های گوناگون به نقد 'ترزا می' نخست وزیر تحت فشار بریتانیا در خصوص موضوع برگزیت پرداخت و با این كار اتحادیه اروپا را به نخستین دشمن آمریكا تبدیل كرد.
در هلسینكی، ترامپ بدترین نشست خبری كه یك رئیس جمهوری آمریكا می توانست داشته باشد را ارائه داد و در حالی كه پوتین در كنارش ایستاده بود، زمانی كه در مورد رابطه آمریكا و روسیه پرسیده شد نتوانست حتی به یكی از اقدامات كرملین كه سبب در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی واشنگتن شده است، اشاره كند. در خصوص دخالت مسكو در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در سال 2016 (1395)نیز با توجه به انكار دست داشتن كرملین در این انتخابات توسط پوتین، هیچ واكنش خاصی نشان نداد و حتی هیچ اشاره ای به توقف دخالت های روسیه در امور كشورهای دیگر نكرد. بنابراین اگر این هفته ترامپ در خانه مانده بود، منافع ملی آمریكا اكنون در شرایط بهتری قرار داشت.
***'نهاد بروكینگز یك سازمان غیرانتفاعی غیر جانبدارنه امریكایی است كه در زمینه تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت می‌كند. این نهاد در سال 1916 میلادی توسط 'رابرت بروكینگز' تاسیس شده و یكی از قدیمی‌ترین موسسات در نوع خود می‌باشد و مقر آن در واشنگتن است. بر اساس گزارش دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2012، این موسسه تاثیرگذارترین اتاق فكر در جهان شناخته می‌شود'.
اروپام**7276**1485

سرخط اخبار جهان