۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۳
کد خبر: 82561898
T T
۰ نفر
راكتور ذخيره بلند مدت انرژي خورشيدي به زودي در قزوين رونمايي مي شود

قزوين-ايرنا-راكتور و ژنراتور ذخيره بلند مدت انرژي خورشيدي كه توسط يك نخبه ايراني ساخته شده است، به زودي در پارك علم و فناوري قزوين رونمايي خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، مخترع اين ژنراتور در نشست خبري كه به منظور معرفي آن برگزار شد،گفت: اين راكتور كه از طريق شيميايي و فيزيكي براي ذخيره بلند مدت بخار خورشيدي كار مي كند هم اكنون 90 درصد پيشرفت داشته و به زودي با تكميل آن رونمايي خواهد شد.
سيده رقيه جلالي درباره اين راكتور افزود: به دليل وجود اشعه زياد خورشيد در تابستان،اين اشعه با فعل و انفعالات فيزيكي و شيميايي در راكتور خورشيدي، بخار 300 درجه را ذخيره و در زمستان كه اشعه خورشيد كم است از اين گرما در نقاط مختلف استفاده مي شود.
وي اضافه كرد: از اين سيستم مي توان براي گرمايش تمام محيط ها اعم از مسكوني،تجاري؛دستگاه هاي اداري و گلخانه ها، تنظيم دما و رطوبت استفاده كرد.
جلالي،گلخانه ها را يكي از مكان هاي مناسب براي استفاده از اين سيستم معرفي كرد و ادامه داد: اين راكتور در گلخانه ها مي تواند اكسيژن و دي اكسيد كربن و گرما را تنظيم كند.
وي گفت: سيستم پارابيوليك كه تنها سيستم اختراعي در دنياست، ماده سيال حرارتي را گرفته و به طور هوشمند تبديل به بخار 300 درجه با 32 بار فشار مي كند.
اين مخترع ايراني، ذخيره گرمايش درمدت هشت ماه را مهم ترين ويژگي اين سيستم عنوان كرد و ادامه داد: به علت تامين قطعات، قيمت تمام شده محصول اوليه 10 ميليارد ريال است كه اگر به توليد انبوه برسد قيمت به يك چهارم كاهش مي يابد.
جلالي با اشاره به اينكه سيستم راكتور خورشيدي نياز به تعمير ندارد،گفت: اين سيستم تا 40 سال قابل استفاده مي باشد.
وي افزود:با توجه به نام گذاري سال جاري از سوي مقام معظم رهبري اين محصول مي تواند با رسيدن به مرحله توليد انبوه و صادرات در تحقق شعار سال كمك مي كند.
جلالي دانش آموخته از كشور آلمان و مخترع و مبتكر ايراني و عضو انجمن مخترعان كشور و صاحب امتياز 6اختراع و صاحب برند فلكمن در ايران و آلمان است.
اختراع سيستم پكيج آبگرم يكپارچه خورشيدي ،سيستم پكيج خورشيدي فولكمن جهت گرمايش كف استخر و ساختمان ها، سيستم تامين آبگرم،راكتور خورشيدي،سيستم سهموي توليد بخار و برق خورشيدي،بخاري خورشيدي و سيستم تسويه آب دريا از اختراعات وي مي باشد.
7388*3013
خبرنگار:پريسا نوروزي**انتشار دهنده: رضا اولادي

سرخط اخبار استان‌ها