۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۳۴
کد خبر: 82559397
T T
۰ نفر
مدداستادان پژوهشكده زعفران دانشگاه تربت حيدريه به مددجويان زعفران خراسان  شمالي

فاروج- ايرنا- رئيس كميته امداد امام خميني (ره) شهرستان فاروج گفت: تعدادي از استادان پژوهشكده زعفران دانشگاه تربيت حيدريه با برگزاري كارگاه هاي آموزشي به مدد مددجويان زعفران كار اين نهاد در خراسان شمالي براي كاشت وبرداشت محصول با كيفيت آمدند.

بيشتر از يك دهه است كه كشاورزان شهرستان فاروج با كشت محصول زعفران دست به تغيير الگوي كشت زده اند تا با جايگزيني محصولاتي با نياز آبي كم، با مشكل كم آبي مقابله كنند.
سود مناسب توليد اين محصول با حذف بعد واسطه گري در حوزه فروش گل با توجه به كافي نبودن صنايع تبديلي در شهرستان باعث شده اقشار مختلف به سمت كشت و توليد اين محصول كه دستگاه هاي مختلف هم در سال هاي اخير اقدام به پرداخت تسهيلات براي آن كرده اند، بروند، يكي از اين دستگاه ها كميته امداد امام خميني (ره) شهرستان فاروج است كه شماري از مددجويان با اين رويكرد ترغيب به كشت اين محصول شده اند، اما اين محصول هم همچون ساير توليدات، نيازمند آموزش اصول صحيح در همه مراحل كاشت و توليد است كه اين بعد نبايد از نگاه متوليان مغفول بماند.
يكي از مددجويان كميته امداد شهرستان كه متقاضي دريافت تسهيلات كشت اين محصول است گفت: براي رسيدن به توليد مناسب، آموزش شيوه هاي كاشت، داشت و برداشت ضروري است.
احمدي افزود: بعد از تصميم گيري براي كشت اين محصول پيگير دوره هاي آموزشي آن شدم.
وي گفت: خوشبختانه كميته امداد با پيگيري اين حوزه زمينه برگزاري اين دوره ها را فراهم كرد كه به نظر مي رسد بايد استمرار داشته باشد.
يكي ديگر از مددجويان متقاضي دريافت تسهيلات نيز گفت: آموزش حلقه مفقوده كشت اين محصول بود و به رغم اينكه، افزون بر يك دهه از آغاز كشت اين محصول مي گذرد كمبود دوره هاي آموزشي احساس مي شود.
محمدي افزود: در سال هاي اخير به اين بعد توجه شده اما ضروري است تخصصي تر شود.
رئيس كميته امداد فاروج: استادان پژوهشكده زعفران دانشگاه تربت حيدريه به كمك مددجويان اين نهاد آمدند
مرتضي صفي پور، رئيس كميته امداد فاروج در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: با توجه به اينكه شهرستان فاروج قطب توليد زعفران در خراسان شمالي است در چند سال اخير، تعدادي از مددجويان اين نهاد به سمت توليد اين محصول گرايش يافتند و براي كيفي تر شدن اين روند، كارگاه هاي آموزشي با مشاركت پژوهشكده زعفران دانشگاه تربت حيدريه برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه واحد اشتغال اين نهاد با رويكرد اشتغالزايي مددجويان اقدام به ترويج و آموزش كشت زعفران اقدام و تصريح كرد: براي ارتقاي دانش مددجويان و متقاضيان تسهيلات اشتغالزايي در اين كارگاه، مراحل كاشت، داشت و برداشت، مقابله با آفت و استفاده از ريز مغذي هاي مفيد زعفران از سوي دكتر سالاريان ودكتر سيدي از اعضاي هئيت علمي دانشگاه تربت حيدريه تشريح شد.
وي، نحوه فرآوري و بازاريابي زعفران و همچنين كشت گونه هاي گياهان دارويي همزمان با كشت زعفران از ديگر حوزه هاي ارائه شده در اين كارگاه عنوان كرد و گفت: اين دوره براي 62 نفر از مددجويان كميته امداد كه عمدتاً ساكن شهر فاروج و روستاهاي سياهدشت، تيتكانلو، رستم آباد بودند كه در اين حوزه يا اقدام كرده و يا متقاضي كشت اين محصول بودند، برگزار شد.
صفي پور به تسهيلات پرداخت شده براي اشتغالزايي مددجويان هم اشاره كرد و گفت:217 فقره تسهيلات از تيرماه سال گذشته تا كنون به ارزش 29 ميليارد و 555 ميليون ريال در اين حوزه پرداخت شده است.
وي گفت: از 217 فقره تسهيلات پرداختي تعداد 48 طرح در حوزه كشاورزي، 108طرح در بخش دامپروري، 14 طرح در رديف قاليبافي و صنايع دستي و تعداد 47 طرح خدماتي، حمل و نقل و صنعتي اجرا شده است.
صفي پور، تعداد تسهيلات تلفيقي ( از منابع اعتباري كميته امداد- بانكي) را، 9 فقره عنوان كرد و افزود: اعتبارات تلفيقي در زمينه خريد تراكتور (5 دستگاه تراكتور )، خريد خودرو باري (1 دستگاه)، اجراي دوطرح دامداري (گاوداري) و يك طرح خدماتي هزينه شده است.
رئيس كميته امداد فاروج، يكي از رويكردهاي مهم اين نهاد در حوزه اشتغالزايي را آموزش و ارتقا مهارت هاي مددجويان عنوان كرد وگفت: تعداد نفرات آموزش ديده در دوره هاي مهارت آموزي223 نفر در راستاي تسهيلات اشتغالزايي پرداخت شده بوده كه از اين تعداد، (54 نفر در دوره هاي كشاورزي ، 59 نفر در رشته صنايع دستي و110 نفر در زمينه خدمات آموزش ديده اند.
وي با اشاره به برگزاري دوره هاي كارآفريني براي مددجويان ، از آموزش ديدن 47 نفر در اين بخش خبرداد و بيان داشت: اين دوره با همكاري فني و حرفه اي برگزار شد و در زمينه مهارتهاي كسب و كار و ايجاد تفكر كارآفريني آموزشهاي لازم ارائه شد.
وي گفت: 471 نفر هم در دوره هاي توسعه و پايدار سازي (دوره كوتاه مدت) آموزش ديده اند كه اين دوره ها در راستاي پايدارسازي طرحهاي اشتغال است واز مجموع اين نفرات، تعداد 74 نفر در دوره هاي كشاورزي ، تعداد 347 نفر در رشته دامپروري و50 نفر در زمينه قاليبافي آموزش ديده اند.
رئيس جهاد كشاورزي شهرستان فاروج گفت:سطح زير كشت اين محصول در سال گذشته در اين شهرستان 980 هكتار بود كه امسال به هزار و 600 هكتار افزايش پيدا كرده است.
احمد كنعاني افزود: بيشترين سطح زير كشت اين محصول در خراسان شمالي مربوط به شهرستان فاروج است.
وي عنوان مي كند: توليد گل زعفران سال گذشته به 570 تن پ و همچنين 7000 كيلو توليد سرگل در شهرستان رسيد.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: امسال سطح زير كشت زعفران در اين استان به مدت مشابه پارسال 952 هكتار افزايش يافته است.
علي اصغر شريكيان در گفت و گو با ايرنا سطح زير كشت زعفران اين استان را در سال زراعي 94- 95 ، هزار و 238 هكتار عنوان و اظهار كرد: در سال زراعي 95-96 سطح زير كشت زعفران در اين استان به 2 هزار و 190 هكتار افزايش يافته است
وي با بيان اينكه 780 هكتار از سطح زير كشت زعفران در خراسان شمالي بارده است گفت: با توجه به ظرفيت هاي بالاي اين استان در توليد اين محصول، هم اكنون استان در توليد زعفران رتبه سوم را داراست.
شريكيان با بيان اينكه شهرستان فاروج بيشترين توليد و سطح زير كشت زعفران را در خراسان شمالي دارد، افزود: زعفران محصول كم آب طلب است كه اصول فني و علمي در آن بايد به كار گرفته شود و به كشاورزاني كه قصد توسعه كشت زعفران را دارند توصيه مي شود با مراجعه به مديريت جهاد كشاورزي در خصوص چگونگي كاشت، داشت و برداشت آن گفت و گو و مشاوره بگيرند.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه از اين سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقي زراعت است.
سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي خراسان شمالي به نشاني http://www.irna.ir/nkhorasan و كانال تلگرامي اين خبرگزاري به نشاني https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد براي اطلاع از آخرين اخبار و رويدادهاي استان است.
نشاني ايرناي خراسان شمالي در اينستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنين مردم مي توانند ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود را به نشاني https://t.me/irnaBOJ تگرام كنند.
7187/1744، گزارش از: مرضيه مهربان **انتشاردهنده: علي اصغرافتاده

سرخط اخبار استان‌ها