آثار تاریخی اولتان به موزه‌های مشگین‌شهر و اردبیل انتقال یافت

اردبیل - ایرنا - رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از انتقال آثار کشف شده در کاوش نجات بخشی حریم گورستان اولتان پارس‌آباد به موزه‌های مشگین‌شهر و اردبیل خبر داد.

روح‌الله محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرحله نخست کاوش نجات بخشی در حریم سه اثر تاریخی قلعه، تپه تاریخی و گورستان تاریخی اولتان شهرستان پارس‌آباد در سال ۱۴۰۱ انجام شد که در این مرحله ۲ گور مربوط به دوره‌های اسلامی و ساسانی در آن عملیات کشف شد.

وی افزود: تابوت چوبی در یکی از آن گورها موید ارتباط آن با دوره اسلامی بود و در گور مربوط به دوره ساسانی نیز اشیای شیشه‌ای، سفالی، عقیق و صدف و چند وسیله رزمی و جنگی نظیر شمشیر و سر پیکان به دست آمده بود

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ادامه داد: مرحله دوم کاوش نجات بخشی در محدوده یاد شده از پنجم اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام گرفت و اشیای سفالی و مفرغی و یک تدفین جنینی به دست آمده مربوط به عصر آهن و ۲ هزار و ۸۰۰ سال قبل تخمین زده شد.

این باستان‌شناس در توضیح تدفین جنینی تصریح کرد: تدفین جنینی یعنی اینکه جسد انسان را به شکلی که در زمان تولد در رحم مادر قرار داشت در قبر قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: تفسیر و تاویل در رابطه با تدفین جنینی بسیار است اما به طور کلی در ادوار گذشته عقیده بر این بود که زمین، مادر دوم انسان است و باید آدمی به شکلی که ابتدا در رحم مادر قرار داشته به همان شکل به خاک سپرده شود.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل یادوآورشد: اشیای کشف شده از هر ۲ مرحله کاوش نجات بخشی در منطقه تاریخی اولتان، فقط ارزش تاریخی و علمی دارد و این کشفیات باید به نخستین موزه انتقال داده شود و وسایل و اشیا کشف شده در این کاوش‌ها هم به موزه‌های مشگین‌شهر و اردبیل منتقل شده است.

اجرای کاوش نجات‌بخشی در محورهای اژدرلو و بیگ باغی بیله‌سوار

محمدی ادامه داد: در مواقعی که عملیات راه‌سازی در محدوده‌ها و محوطه‌های باستانی انجام می‌گیرد، به منظور صیانت از میراث فرهنگی، برای توقف عملیات عمرانی با دستگاه مربوطه مکاتباتی صورت می‌گیرد و بعد از پایان کاوش و حفظ میراث فرهنگی، مجوز ادامه عملیات صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا در محدوده محورهای اژدرلو و بیگ باغی گرمی به بیله‌سوار نیز کاوش‌های نجات بخشی انجام خواهد شد و در صورت نیاز برای توقف موقت عملیات دوبانده شدن مسیر اقدام خواهد شد.

به گفته رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، تابوت‌ چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، آن را از به گورهای ادوار اسلامی متمایز می‌کند و این محوطه ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.

محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و ۵۰۰ متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha