پایان کاوش باستان شناسی و ادامه راه سازی در جاده سربند- پارس‌آباد

اردبیل - ایرنا - رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از پایان کاوش نجات بخشی حریم گورستان اولتان در محدوده مسیر سربند - پارس‌آباد و آزاد شدن مسیر برای عملیات راه سازی خبر داد.

روح الله محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاوش نجات بخشی در حریم سه اثر تاریخی قلعه، تپه تاریخی و گورستان تاریخی اولتان شهرستان پارس آباد از پنجم اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شد.

وی افزود: این فصل از کاوش نجات بخشی در ادامه فصل اول کاوش به منظور آزادسازی مسیر راه سازی صورت گرفت و یک تدفین جنینی از عصر آهن ۲ مربوط به ۲ هزار و ۸۰۰ سال قبل کشف شد که همراه این تدفین چهار ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی و مهره‌‎های کوچک عقیق، صدف و خمیرشیشه و تکه‌های سنگ ابسیدین یافت شد.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ و پس از آشکار شدن اتفاقی تدفین انسانی، عملیات راه سازی در این مسیر متوقف و منوط به کاوش نجات بخشی شده بود که کاوش‌ها در ۲ مرحله انجام یافت.

به گفته او ، تابوت‌های چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز می‌کند و این محوطه ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.

محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و ۵۰۰ متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.

شهرستان پارس آباد در شمال استان اردبیل واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha