۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85114440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازدید ازموزه‌های گیلان رایگان است؛ نمایش ۲ جام کهن در موزه رشت

رشت - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: امروز پنجشنبه بمناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بازدید از موزه های استان رایگان است و به همین مناسبت دو جام ارزشمند رشی و تول تالش نیز امروز در معرض دید عموم قرار می گیرد.

ولی جهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اقدام با هدف توجه دادن اقشار مختلف جامعه به موزه‌ها به عنوان نمادی از هویت ملی انجام می شود.
وی اظهار کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها یکی از ۲۰۰ برنامه ای است که بمناسبت هفته یاد شده در شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده که در قالب جشنواره، نمایشگاه، معرفی مفاخر و مرمت آثار ارائه می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین از آماده‌سازی بزرگترین موزه مطالعات باستان‌شناسی شمال کشور در شهرستان رودبار خبر داد و گفت: این موزه که بناست آثاری از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر را به نمایش بگذارد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
جهانی عنوان کرد: اگر چه اعتبارات اندک است اما با همه این احوال ۵۲ بنای تاریخی در استان برای تغییر کاربری به موزه در نظر گرفته شده و برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.
وی با بیان اینکه «شبی با موزه‌ها» برای معرفی مفاخر شهرستان های استان در این هفته برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: همچنین بناست در شهر هایی از استان که فاقد موزه است بنایی در نظر گرفته شود و آثار کهن مربوط به آن شهرستان برای چند روز به نمایش گذاشته شود.
بشقاب سیمین «رشی» یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی محسوب می شود که سطح داخلی آن دارای نقوش برجسته قایقرانان، ماهی، اردک و موجودات افسانه ای است.
این نقوش عبارتند از نقش ۱۸ ماهی که در سه مورد تنها دم‌هایشان در بیرون از آب تصویر شده است. نقش ۱۸ اردک که بر روی سطح آب شناورند که از میان آنها سر و گردن چهار اردک بیرون از آب تصویر شده است. موضوعات تصویر شده در بشقاب رشی با دیگر ظروف ساسانی متفاوت است، زیرا اکثر ظروف و جام های منقوش این دوره در تجلیل از شاه ساسانی و نمایش اقتدار و زندگی پر تجمل شاهانه یا نقوش حیوانات اساطیری اند.

شاید بتوان گفت که بشقاب رشی یکی از نخستین نمونه های هنر دوره ساسانی است که موضوع نقوش به کار برده شده در آن مربوط به زندگی عموم جامعه ساسانی است.
موضوع اصلی به کار برده شده بر روی این بشقاب که صحنه ماهی‌گیری را نشان می دهد این مطلب تایید می کند که بشقاب فوق توسط هنرمندان منطقه گیلان به سفارش یکی از بزرگان ساسانی که شاید با خانواده سلطنتی نیز ارتباط داشته، ساخته شده است. شاید بتوان این شخص را همان فرد نشسته در درون یکی از قایق ها دانست که ناظر بر کار ماهی‌گیران است.

در زمینه ی تاریخ گذاری آن می توان گفت که بشقاب رشی متعلق به قرون ۶ و۷ میلادی و مربوط به اواخر دوره ساسانی است.
۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه در استان فعال است که ۱۳ موزه تخصصی در ۲سال اخیر ایجاد شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha