واکسیناسیون؛ مرهم روزهای کرونایی سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان با وجود آمار بالا و نگران‌کننده کرونا در این استان نویددهنده روزهای خوب، امید به کاهش مرگ و میر و افزایش ایمنی اکتسابی مردم منطقه در برابر انواع جهش‌های گوناگون این ویروس خواهد بود.

به گزارش ایرنا، چندین روز است که هر جا می‌رویم و با هر کس که هم صحبت می‌شویم از حال بد سیستان و بلوچستان و روزهای کرونایی‌اش می‌گوید و در این بین تصویر و فضاهای اطراف نیز با خلوتی و پیاده‌روهایی که میزبان عابران نیست و مغازه‌های بسته همه تاکیدی بر این حال بد و رمق نمانده مردم  این استان بوده حالی که برای عوض شدن و بهتر شدنش تمام نهادهای نظامی و مردمی را پای کار آورده و هر کدام گوشه‌ای از این بحران را برای رفع؛ مدیریت می‌کنند.

یکی از مهمترین بسیج‌ها و اتفاقات دسته جمعی که در سیستان و بلوچستان گسترده‌تر از سایر نقاط کشورمان برای بحران کرونا آغاز شده و گروه‌های سنی وسیع‌تری را در برگرفته واکسیناسیون برای بالا بردن ایمنی اکتسابی مردم این استان است اتفاقی که طبق گفته‌های وزیر بهداشت،این استان را دروازه کاهش سن واکسیناسیون در کشور کرد.

همه متخصصان جهانی و کشوری حوزه بهداشت و درمان  یکی از مهمترین راه‌حل‌ها برای کنترل همه‌گیری کرونا در کنار توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تزریق واکسن می‌دانند آنان ایمنی ایجاد شده با واکسن‌ها را راهکار صحیح‌تر و اثرگذارتر در مقایسه با ایمنی طبیعی می‌دانند.

تزریق واکسن کرونا براساس سند ملی واکسیناسیون با اولویت کادر بهداشت و درمان از بهمن ماه سال گذشته همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان آغاز شد و بعد از آن هم سایر گروه‌ها مانند سالمندان بستری در مراکز بهزیستی، جانبازان شیمیایی، بیماران خاص، سالمندان بالای ۷۰  و ۶۰ سال ادامه پیدا کرد و به طور خاص در این استان جنوب شرقی برای ۵۰ ساله‌ها نیز شروع شد اتفاقی که نور امیدی در روزهای سخت کرونایی شده و  بهبود هر چه سریع‌تر وضعیت و پایین آمدن آمار کرونای این استان را نوید می‌دهد.

واکسیناسیون ۵۰ ساله‌ها در سیستان و بلوچستان در حالی آغاز شد که موج عظیمی برای استقبال از واکسن ایرانی کوو برکت در شهر زاهدان به وجود آمد موجی که با حمایت‌های استاندار این استان و نماینده ولی فقیه از واکسن ایرانی و زدن آن در نخستین مراحل، آغاز شد و تاکنون با تزریق ۱۰هزار دز در تمام پایگاه‌های زاهدان ادامه پیدا کرده است.

مردم و واکسیناسیون 

واکسیناسیون؛ مرهم روزهای کرونایی سیستان و بلوچستان

به یکی از مراکز انجام واکسیناسیون در شهر زاهدان رفتیم و از نزدیک با چند نفری گفت‌وگو کردیم، سعدالله سرگزی مرد میانسال ۵۵ سال می‌گوید: خیلی خوشحالم که توانستم واکسن کرونا را  دریافت کنم و از  بسیاری جهات نگرانی من و خانوداه‌ام را رفع کرد.

سکینه ملاشاهی که مادر ۵۰ ساله‌اش  در انتظار  دریافت واکسن کرونا است می‌گوید: بسیار نگران مادر و وضعیت سلامتی او بودیم که خداروشکر با این واکسنی که دریافت می‌کند خیلی خیالمان راحت شده.

عظیم نارویی مرد ۵۲ ساله زاهدانی می‌گوید: به تمام کسانی که گروه سنی‌شان برای واکسن فراخوان داده شده توصیه می‌کنم حتما واکسن کرونا را بزنند تا ایمنی لازم را برای این ویروس جهش یافته کسب کنند.

صغری شه بخش زن میان سال ۵۳ دیگری است که واکسن کرونا زده و می‌گوید: با زدن واکسن به کمک خدا شیوع ویروس جهش یافته در استانمان کم می‌شود و شرایط بهتر خواهد شد.

او ادامه داد: بسیار خوشحالم که در این بین واکسن ایرانی زده‌ام چون اعتقاد دارم که این واکسن از درجه اعتماد و اعتبار بالاتری برخوردار هست و نتیجه تلاش دانشمندان جوان این مملکت بوده و از این جهت به همه توصیه می‌کنم واکسنی که فرزندان این سرزمین برایش وقت گذاشته و تلاش کرده‌اند را بزنند.

محسن اربابی مرد جوانی که پدر خود را برای انجام واکسیناسیون به یکی از پایگاه‌های شهر زاهدان آورده  بود گفت: انجام واکسیناسیون برای همه اقشار آسیب‌پذیر جامعه دارای اهمیت است و ما هم به مانند تمام مردم سیستان و بلوچستان خوشحال هستیم که واکسن ایرانی برکت را دریافت می‌کنیم چون اعتقاد داریم که این واکسن یکی از بهترین واکسن‌های جهان است که متناسب با مردم سرزمین ما خواهد بود و ایمنی لازم را برای مقابله از ویروس کرونا به ما می‌دهد.

فرنگیس تیموری بانوی دیگر زاهدانی است که برای انجام واکسیناسیون به یکی از پایگاه‌های شهر زاهدان مراجعه کرده و در رابطه با واکسن ایرانی برکت می‌گوید: لحظه شماری می‌کردم که روزی برسد و بتوانم واکسن ایرانی دریافت کنم و از این بابت خداروشاکر هستم چون اعتقاد دارم که این واکسن یکی از معتبرترین واکسن‌های جهان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این واکسن را جوانان سرزمینم ساختند با زدن این واکسن به علم و دانش سرزمینم کمک خواهم کرد و من نیز جزئی از فرایند پیشرفت‌ها خواهم بود. 

مصطفی پورکی زهی مرد مسن دیگری که برای انجام واکسیناسیون به پایگاه مراجعه کرده و می‌گوید: این روزا هر جا که می‌رویم خبر از واکسیناسیون و واکسن ایرانی است و من خیلی خوشحالم که در سرزمینی زندگی می‌کنم که به عنوان یکی از مراکز تولید واکسن در جهان شناخته می‌شود و به این موضوع افتخار می‌کنم.

وی اظهارداشت: من به تمام همسن و سال‌های خودم توصیه می‌کنم که حتماً واکسن ایرانی برکت را دریافت کنند این افتخار بزرگی است که خداوند نصیب مردم سیستان و بلوچستان کرده که بتوانند از این دانش و فناوری جوانان این سرزمین استفاده کنند و به یاری خدا با زدن این واکسن ویروس جهش یافته از شهر ما خواهد رفت.

اعظم ریگی که به همراه مادرش به یکی از مراکز انجام واکسیناسیون در زاهدان مراجعه کرده می‌گوید: با انجام واکسیناسیون در مقابل کرونا ایمنی پیدا می‌کنیم و باید توجه داشته باشیم واکسنی  که از درجه بالای اعتبار برخوردار و متناسب با ویژگی‌های زیستی مردم سرزمینمان باشد بزنیم.

وی ادامه داد: من خیلی در رابطه با واکسن ایرانی تحقیق کردم و به آن اطمینان کامل دارم از اینرو به مادرم توصیه کردم که حتما این واکسن را استفاده کنند.

تزریق  ۱۰ هزار دز واکسن کوو ایران برکت در زاهدان

واکسیناسیون؛ مرهم روزهای کرونایی سیستان و بلوچستان

بعد از آن که چهارم تیرماه امسال رهبر معظم انقلاب واکسن کوو برکت را دریافت کرد نشان از اهمیت این واکسن و درجه بالای اعتبار آن داد اتفاقی که به صورت گسترده‌تر در سیستان و بلوچستان آغاز شد و مردم این استان میزبان این  واکسن ایرانی شدند.

رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از تزریق ۱۰ هزار دز واکسن کوو ایران برکت طی روزهای اخیر در مراکز تجمیعی واکسیناسیون در این شهرستان خبر داد و با بیان اینکه خوشبختانه شاهد استقبال گسترده شهروندان عزیز زاهدانی از واکسن ساخت کشورمان هستیم گفت: از روز جمعه هجدهم تیر تاکنون در پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون کووید۱۹ در شهر زاهدان، نزدیک به۱۰ هزار نفر از گروه‌های هدف بالای ۵۰ سال دوز اول واکسن کووایران برکت را دریافت کردند.

دکتر جلیل نجاتی ادامه داد: بی‌شک دستیابی به این مهم بدون وجود همکارانی دلسوز از واحدهای مختلف مرکز بهداشت و حمایت گروه‌های جهادی بویژه بزرگمردان بسیج جامعه پزشکی مقدور نبود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این استقبال گسترده، در آینده نزدیک، مراکز واکسیناسیون جدید راه‌اندازی خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت زاهدان بیان کرد: از گروه‌های جهادی، عزیزان بسیجی و داوطلبان متخصص که در این روزها دوشادوش کارکنان بهداشتی به خدمت رسانی مشغول هستند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

واکسن برکت محصول تلاش دانشمندان ایرانیواکسیناسیون؛ مرهم روزهای کرونایی سیستان و بلوچستان

نماینده‌ ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: مردم با اطمینان برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند زیرا که واکسن« کوو ایران برکت» محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی است.

آیت‌الله مصطفی محامی ضمن تقدیر از کادر درمان، دوز اول واکسن کوو ایران برکت را تزریق کرد و با تاکید بر رعایت بیش از پیش شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم افزود: در شرایط کنونی و شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان و اعطای مجوز تزریق واکسن به افراد بالای ۵۰ سال مردم باید با اطمینان برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند.

استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه مردم به شایعات و جوسازی‌های ایجاد شده توسط رسانه‌های معاند توجه‌ای نداشته باشند و برای واکسینه شدن خودشان اقدام کنند افزود: با تزریق واکسن ایرانی کرونا ایمنی قابل قبولی در بدن فرد ایجاد می‌شود و از شدت مرگ و میر ناشی از کرونا کاسته می‌شود.

احمد علی موهبتی خاطرنشان کرد: علما، روحانیون و همه افراد تاثیرگذار در جامعه مردم را نسبت به مزایای تزریق واکسن کرونا آگاه سازند.

مولوی و امام‌جمعه موقت اهل سنت چابهار پس از تزریق واکسن ایرانی برکت، گفت: از همه مردم ایران اسلامی می‌خواهم برای ایمنی بیشتر در مقابل ویروس کرونا از واکسن ایرانی تولید جوانان خودمان استفاده کنند.

مولوی عبدالواحد بزرگزاده امام جمعه موقت اهل سنت چابهار افزود: به عنوان مولوی و امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان چابهار واکسن برکت را تزریق کردم، انشاالله تلاش جوانانمان در راستای تولید واکسن بومی، باعث خیر و برکت و صحت و سلامتی باشد.
وی تاکید کرد: از مردم عزیز شهرستان چابهار، شهرستان‌های مجاور و سیستان و بلوچستان تقاضا می‌کنم که واکسن را تزریق کنند.
مولوی بزرگزاده افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب هم از واکسن برکت استفاده کردند قطعا این واکسن مزایایی دارد چراکه این واکسن به‌دست نخبگان، جوانان برومند اسلامی خودمان تهیه شده و توقع و انتظار هم همین است که واکسن تولید جوانان مسلمان کشور خودمان را تزریق کنیم و این واکسن حتما خیر و برکت به همراه دارد.
امام‌جمعه اهل سنت چابهار با تاکید بر اینکه واکسن برکت به وسیله نخبگان میهن عزیزمان تهیه شده است اظهار داشت: رسول‌الله (ص) نیز بسیاری از مواقع در جنگ به جای یک زِرِه، دو زره پوشیدند و اینها (واکسن) اسباب هستند و انسان باید از این اسباب‌ها استفاده کند.
وی عنوان کرد: از جامعه اهل سنت، بلوچ و چه غیر بلوچ و از همه اقوام می‌خواهم که با توفیق خداوند از واکسن برکت ایرانی خودمان استفاده کنند.

۲۳ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان 

۲۳ مرکز تجمیعی واکسیناسیون که از سوی بسیج جامعه پزشکی در سیستان و بلوچستان افتتاح شد یکی از اتفاقات خوب این روزهای این استان برای گسترش واکسیناسیونی همگانی بود که به گفته رییس بسیج جامعه پزشکی کشور  قول راه‌اندازی یک مرکز تجمیعی به سیستان و بلوچستان را داده بودیم که صفر تا صد کار را بسیج انجام دهد که خوشبختانه  بیست و سومین  مرکز تجمیعی واکسیناسیون کوید ۱۹ در استان نیز راه‌انداری شد.

دکتر مسلم چشمی اظهار داشت: در کل کشور ۸۷۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون کوید ۱۹ راه اندازی و فعال شده است این استان نسبت به مساحت و جمعیتش از نظر راه‌اندازی تعداد مراکز و دوز واکسن تزریقی وضعیت خوبی دارد.
وی بیان کرد: بسیج جامعه پزشکی با رسالت قطع زنجیره کرونا در قالب طرح شهید «سلیمانی» کار را دنبال می‌کند و بحث واکسیناسیون موضوع دیگری است که ما در تمام موضوعات حمایت، نظارت و مراقبت در حال انجام فعالیت هستیم.

استقبال بالای مردم زاهدان از واکسن

واکسیناسیون؛ مرهم روزهای کرونایی سیستان و بلوچستان

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: برخلاف شایعات مردم زاهدان استقبال بسیار خوبی از تزریق واکسن کوو برکت ایرانی دارند.

خداداد شیخ زاده افزود: پنج مرکز تجمیعی در شهر زاهدان برای تزریق واکسن آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند و مردم می‌توانند از طریق نوبت دهی واکسن خود را دریافت کنند.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه هم‌اینک واکسن کووایران برکت در مراکز تجمیعی به اندازه کافی وجود دارد بیان کرد: ۲۸هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده است.

واکسن و بازگشت روزهای خوب به سیستان و بلوچستان

همه‌گیری کرونا سبب آشفتگی و تنش بسیار در سیستم‌های بهداشتی، اقتصادی و سیاسی دنیا شده و تاثیرگذاری آن بر اجتماع، سیاست دولت‌ها را به سمت حمایت از تولید دارو و واکسن‌های مرتبط، سوق داده اگرچه هدف همه واکسن‌ها ایجاد پاسخ ایمنی بوده اما مکانیسم اثر آن‌ها متفاوت بوده. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که واکسن کوو ایران برکت قادر است ویروس کرونای جهش یافته موسوم به جهش (واریانت) انگلیسی را خنثی کند موضوعی که اهمیت این واکسن را با توجه به جهش‌ها و موتاسیون‌های اتفاق افتاده در ویروس کرونا را بیشتر می‌کند، این روزها سیستان و بلوچستان میزبان واکسن کوو برکت بوده و  استقبال بالای مردم این استان از این واکسن نشان می‌دهد که به زودی جنوب شرقی کشورمان از تلاطم ویروس جهش یافته نجات پیدا خواهد کرد و روزهای شادی و نشاط به مردم این سرزمین باز خواهد گشت.

کرونا همچنان می‌تازد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۵ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته شمار فوتی کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۹۳۳نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: با افزوده شدن یک‌هزار و ۶۲۰ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۷۶ هزار و  ۳۸۹ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۷۴ بیمار حاد تنفسی و ۴۷۷مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha