۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83008408
T T
۰ نفر
222 پرونده در راستاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تشكيل شد

خرم آباد - ايرنا - رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: 222 پرونده در راستاي تمركز سازمان يافتگي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به ارزش 110 هزار ميليارد ريال در سه سال گذشته تشكيل شد.

به گزارش ايرنا علي مويدي روز سه شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه در خرم آباد اظهار داشت: اين پرونده ها توسط نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات كشف و بيش از 10 هزار ميليارد آن به خزانه واريز شد.
وي افزود: در سه سال گذشته يكهزار و 110 شعبه ويژه مبارزه با قاچاق كالا و ارز در قوه قضاييه و تعزيرات حكومتي در كشور تشكيل شد.
وي به كاهش 70 درصدي رسيدگي به پرونده ها اشاره كرد و گفت: در گذشته براي رسيدگي به پرونده‌ها 6 ماه زمان نياز بود كه اكنون در قوه قضاييه ٧٥ روز و در تعزيرات حكومتي ٦١ روز است.
سردار مويدي ادامه داد: تشكيل پرونده هاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.
وي به 350 شهيد در راه مبارزه با كالاي قاچاق در كشور اشاره كرد و گفت: اگرچه شهداي مبارزه با كالاي قاچاق نسبت به شهداي مواد مخدر كمتر است اما كشور با ابر چالشي با نام قاچاق كالا روبرو است كه بخشي از آن داخلي و بخش ديگر آن برون مرزي بوده كه خارج از اراده ما است.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: دشمن از هر طريقي كه بتواند به كشور ضربه مي‌زند و ما تاكنون موفق به عبور از آن شده ايم.
سردار مويدي با اشاره به اينكه شرايط اقتصادي كنوني كشور باعث شد كه متوجه شويم از چه نواحي ضربه ميخوريم بيان كرد: در عرصه مبارزه با قاچاق كالا و ارز در چهار دهه اخير رويكرد مقابله‌اي داشته‌ايم كه اگر رويكرد پيشگيرانه را اعمال مي كرديم تاكنون اثرات آن كاهش يافته بود.
وي ادامه داد: بيش از پنج هزار ميليارد ريال در جهت راه اندازي سامانه هاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز هزينه شد كه اكنون ٣٠سامانه فعال است.
وي تعيين تكليف اموال بلاتكليف، ساماندهي كوله بران، تصويب ساختار سازمان ستاد، تعيين و تكليف قوانين دست و پاگير قاچاق براي قضات را از اهداف ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز عنوان كرد.
سردار مويدي اضافه كرد: يك شفاف سازي در جهت محيط پيراموني مسئولان و كارگزاران نظام به وجود آمده كه نسبت به گذشته شرايط بهتر شده است.
وي گفت: شايد در گذشته حاشيه امني وجود داشت اما امروزه اين حاشيه امن ديگر وجود ندارد و شرايط در بحث آقازاده ها در حوزه اقتصاد پنهان بهتر شده، مواردي جزئي وجود دارد كه مسئولان در حال رسيدگي هستند.
وي ادامه داد: سياست هاي اشتباه ارزي در گذشته ما را به اين روز كشانده است و اگر با نگاه دانش محور در كشور به آن مي پرداختيم اين موضوع شكل نمي‌گرفت، اكنون همه به فهم مشترك رسيده اند كه در رابطه با ارز بايد سياست خاصي داشته باشيم كه در حال رخ دادن است متاسفانه در كشور با سكه و ارز به صورت كالا نگاه مي شود بايد اين ديد تغيير كند.
سردار مويدي اضافه كرد: بايد تعصب خاصي نسبت به استفاده و حمايت از كالاي ايراني در كشور ايجاد شود و از رسانه ملي گله مند هستيم چرا كه بايد تنفر افكار عمومي را نسبت به استفاده از كالاي خارجي ايجاد كند.
وي نقش رسانه در توليد فرهنگ صحيح استفاده از كالاي ايراني را موثر دانست.
٣٢١٠/6060

سرخط اخبار استان‌ها