عدم تامین حقابه تالاب ها یكی از دلایل ایجاد كانون های گرد و خاك در خوزستان است

اهواز –ایرنا-مدیركل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور یكی از دلایل ایجاد كانون های گرد و خاك خوزستان را كاهش منابع آبی دانست و افزود: مدیریت آب به گونه ای كه حقابه تالاب ها و هورها تامین شود قطعا میزان گرد وخاك وارد شده به شهر اهواز را كاهش می دهد.

فرهاد سرداری دوشنبه در حاشیه بازدید از كانون های گرد و خاك جنوب شرق اهواز در گفت و گو با ایرنا افزود: از 6 و نیم میلیون هكتار عرصه های خوزستان حدود یك میلیون و 270هزار هكتار آن بیابان است كه حدود 700 هزار هكتار آن تحت تاثیر فرسایش بادی و 350هزار هكتار كانون بحرانی فرسایش بادی هستند.
سرداری با بیان اینكه بحران گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته سبب جدیت بیشتر برای مقابله با كانون های ریزگرد در خوزستان شد ، اظهار كرد: اراضی جنوب شرق اهواز یكی از هفت كانون بحرانی ریزگرد در استان است.
وی با تاكید بر اینكه 42هزار هكتار كانون فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز وجود دارد افزود: قرار است در یك برنامه سه ساله این اراضی به روش های مختلف تثبیت شوند.
مدیركل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با بیان اینكه در جنگل های دست كاشت حدود 76 درصد سبزینگی وجود دارد گفت: در سال 1395 اعتباری معادل 300 میلیارد ریال در دو بخش بیولوژیك و آب برای كنترل ریزگردهای خوزستان اختصاص یافت.
وی ادامه داد: سال 1395 در بخش بیولوژیك حدود پنج هزار هكتار عرصه در قالب 73 قطعه نهال كاری شد، برای تامین آب نیز كانال 22 كیلومتری با 2 ایستگاه پمپاژ و 30 حوضچه برداشت آب احداث شده است.
سرداری با اشاره به اعتبار هزار و 500 میلیارد ریالی سال 1396 برای مقابله با گرد و غبار و بیابان زدایی استان خاطر نشان كرد: قرار است 10هزار هكتار مالچ پاشی به همراه نهالكاری، 10هزار هكتار نهالكاری،27هزار هكتار عملیات قرُق، 12هزار هكتار عملیات مدیریت چرا و 400هكتار بوته كاری صورت گیرد.
وی افزود: اعتبارات این طرح از صندوق توسعه ملی، طرح های تملك و دارایی سرمایه سازمان جنگل ها و مقداری نیز بودجه استانی است.
سرداری در بخشی دیگر از این گفت وگو افزود: از مجموع هزار و 590 میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیابان زایی در سراسر كشور، بیش از 50درصد به استان خوزستان اختصاص یافته است.
وی با بیان اینكه بیش از 820 میلیارد ریال از این اعتبار به خوزستان تزریق می شود یادآور شد: این امر نشان دهنده آنست كه سازمان جنگل ها و مراتع به دلیل وجود حساسیت های خوزستان و به ویژه اهواز، توجه جدی به بیابان زدایی در این استان دارد.
بنابراین گزارش، هفت كانون ریزگرد هورالعظیم با 53 هزار هكتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با 113 هزار هكتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.
بزرگترین كانون ریزگرد خوزستان با 113هزار هكتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد كه همین كانون عامل عمده ورود ریزگردها به شهر اهواز است.
بالغ بر 350هزار هكتار شن زار و ماسه زار وجود دارد كه از شمال غرب تا جنوب شرق امتداد یافته اند.
در سال گذشته پنج هزار هكتار از اراضی این كانون نهال كاری شد و امسال نیز حدود 30هزار هكتار از اراضی به شیوه های نهال كاری و كشت بیولوژیك تثبیت خواهند شد.
6002 خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار : كبری آقازری

سرخط اخبار استان‌ها